Veel gevraagde features terug in Google Analytics

Veel gevraagde features terug in Google Analytics

Na de lancering van de nieuwe layout ontbraken er enkele functionaliteiten die inmiddels weer toegevoegd zijn. Op het officiële Google Analytics Blog worden de geheel nieuwe en de uit de oude versie bekende functies toegelicht. Ik zal de wijzigingen punt voor punt toelichten:

Rapporten per uur
In de oude interface was het mogelijk bij een datumbereik van 1 dag de getallen per uur te zien, maar in de nieuwe interface werden alleen nog maar de totalen van die dag getoond. Inmiddels is dit verholpen en zelfs fantastisch uitgebreid: je kunt nu in de diverse rapporten aangeven of je de getallen per dag of per uur wilt zien. Dit maakt het mogelijk om in te zien welk tijdstip op een dag het beste converteert. En de extra ingebouwde functionaliteit is dat je dit ook voor periodes kunt bekijken: dus de totalen per uur van de afgelopen maand. Dit kun je dan weer vergelijken met de maand er voor:

{title}

De blauwe conversie getallen zijn van afgelopen maand en de groene van de maand er voor. Hiermee kun je makkelijk zien dat vooral rond de pauze tijden 10 en 12 uur veel geconverteerd wordt.

 

Klikbare url’s
In de diverse rapporten waar url’s genoemd worden kun je nu rechstreeks naar de betreffende url navigeren door op een speciaal geplaatst icoon te klikken.

Cross segmenteren op netwerk locatie
Een veel gevraagde functionaliteit was het cross segmenteren op netwerk locatie. Hiermee kan bij bepaalde segmenten (groepen met keywords, campagnes, enz.)  bekeken worden welke netwerk locatie er bij hoort.

Langere lijsten
In plaats van 100 items tegelijk te kunnen bekijken en exporteren is het nu weer de aloude 500 geworden. Nog niet altijd voldoende, maar voor veel kleine sites is dit goed nieuws.

Weigeringspercentage kleur
Een kleine bug in de kleurstelling van de daling en stijging van het weigeringspercentage is ook verholpen. In de oude situatie zou een stijging een groene pijl krijgen, maar voor deze variabele wil je een stijging toch echt in het rood zien.

Koppelen Adwords met Analytics

Het is nu makkelijker om een Analytics account te koppelen aan een Adwords account. Dus wanneer je dit nog niet gedaan hebt is het nu de tijd daarvoor.

Daarnaast zijn er nog een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd. Al met al een paar goede stappen die het pakket tot een meer complete tool maken.


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Nu is het wachten nog op een koppeling met Google Adsense en eventuele andere advertentienetwerken om de ECPM te kunnen weergeven voor diverse segmenten en te kijken welke pagina's de meeste omzet genereren.

    En ik hoop dat ook de bug bij het weergeven van Inhoudsdetails die er nog was voor websiteprofielen die meerdere subdomeinen beslaan spoedig wordt opgelost.

    geplaatst op
  • Zitten nog steeds wel een flink aantal bugs in;
    * Bij negatieve waarde van bv de ROI vallen deze buiten de grafiek
    * Een verbetering van de ROI van -10 naar -5 wordt als een negatieve ontwikkeling weergegeven

    Overigens kan ik de uur feature (nog) niet terug vinden?

    geplaatst op
  • Ik kan net als Martijn de uur-feature helaas (nog) niet vinden. Gebruik voor real-time analyses nu overigens Clicky. Bevalt ook prima, zeker in combinatie met de RSS-feed die ze verstrekken met laatste bezoekers en andere stats. Erg cool en voor mij als blogger een waardevolle aanvulling op Google Analytics, wat ik nu meer gebruik voor trends en diepere analyses. Maar real-time stats is toch belangrijk om snel op bepaalde actuele zaken op je blog te kunnen reageren. Hopelijk gaat GA daar ook nog wat meer in doen?

    geplaatst op
  • @Martin en Henri: ga bijvoorbeeld naar Bezoekers -> Bezoeken en kijk dan onder de grote zwarte titel "5.000 Bezoeken". Daar staat de optie "Weergeven per: Dagelijks | Per uur".

    geplaatst op
  • Nog steeds is een van de meest gevraagde functies een API om informatie uit GA te kunnen halen. CMSwatch gaat zelfs zover om op basis hiervan te concluderen dat GA niet enterprise ready is: http://www.cmswatch.com/About/Press/200705GOOGLE/
    Het is spijtig om te zien dat deze wens nog niet is teruggekomen in de nieuwe versie.

    geplaatst op
  • Raar dat de relatieve verbetering ROI negatief is bij verandering van -10 naar -5.

    GA gebruikt denk ik: ((nieuw - oud)/oud)*100. Hier krijg je dus: -5-(-10)/-10 = 5/-10 = -0,5.

    geplaatst op
  • Goed nieuws dus, eens kijken of die koppeling met adwords nu beter werkt..

    geplaatst op
  • Het was me in eerste instantie niet eens opgevallen maar de kaart van Nederland in de Kaartoverlay is nu ook veel gedetailleerder.

    geplaatst op
  • @andre, de kaart is inderdaad gedetailleerder. Maar volgens mij zou een mooiere toepassing met google maps te maken moeten zijn. Bijvoorbeeld een toepassing als http://www.geocommons.com

    geplaatst op
  • Vind GA een pracht van een tool. En dat gratis, petje af.

    geplaatst op
  • Vermoedelijk worden veelgevraagde features bedoeld, in plaats van veel gevraagde features, een niet geheel onbelangrijk verschil in betekenis.

    geplaatst op
  • Nee, veel gevraagde features. Veelgevraagd zou betekenen dat de features populair zouden zijn, maar dat zijn ze niet omdat ze er niet waren. En omdat ze er niet waren zijn ze dus veel gevraagd.

    geplaatst op
  • Heeft iemand enig idee wanneer de aggregatie per week en maand weer terug komt? Nu is alle data op dagbasis, maar voor overzichten is dit veel te gedetailleerd.

    geplaatst op
  • En beetje jammer dat als je de kaart van NL in je dashboard zet deze dan crasht als je een PDF wilt laden :)

    geplaatst op
  • Waar ik maar niet aan kan wennen in de nieuwe interface is het ontbreken van de mogelijkheid om de gevraagde gegevens per maand op te vragen ipv per dag of per uur. Zie ik wellicht iets over het hoofd? Met de oude interface kon het wel.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.