IAB: Online advertising in Europa

IAB: Online advertising in Europa

Zoals eerder aangekondigd zouden tijdens het IAB Europe Congres ook de cijfers worden gepubliceerd van het onderzoek naar de bruto online mediabestedingen in Europa. Daarvoor maakte IAB Europe in samenwerking met PriceWaterhouseCoopers op basis van de aangeleverde cijfers voor 2006 een zo realistisch mogelijke schatting per land en het totaal. Voor de 13 landen waar IAB aktief is kwam de organisatie uit op een bestedingsbedrag van 8 miljard euro voor het totaal aan online display advertising, zoekmachinemarketing, classifieds en e-mail advertising.

Koploper is UK dat verantwoordelijk is voor 39% van het totaal, gevolgd door Duitsland (22%) en Frankrijk (15%). Nederland en Italië zijn goed voor respectievelijk 7% en 6%. De overige 11% wordt verdeeld onder Spanje, Denemarken, België, Oostenrijk, Finland, Griekenland, Slovenië en Kroatië. De bestedingen aan online advertising worden ook opgesplitst per formaat. Daaruit blijkt dat 31% in 2006 naar display advertising ging, 45% naar zoekmachinemarketing, 22% naar classifieds en directories, en om en bij de 1,6% naar e-mail marketing.

Voor de VS liggen de totale online mediabestedingen voor 2006 op 16,9 miljard dollar.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Vandaag is ook het persbericht verstuurd met de schattingen voor de Nederlandse markt:

    De Nederlandse bruto online advertising bestedingen in 2006 waren volgens een Europees onderzoek van IAB Europe en PriceWaterhouseCoopers 564 miljoen euro.

    Nederland staat op een vierde plaats met een marktaandeel van 7 procent. De bestedingen waren in totaal ruim 8 miljard euro. Het Verenigd Koninkrijk heeft het grootste marktaandeel op Europees niveau met een aandeel van 39 procent (3,101 miljard), gevolgd door Duitsland met 22 procent (1,752 miljard) en Frankrijk met 15 procent (1.179 miljard).

    Spanje, Denemarken, België, Oostenrijk, Finland, Griekenland, Slovenië en Kroatië nemen de overige 12 procent voor hun rekening, goed voor in totaal 927 miljoen euro aan bruto bestedingen.

    IAB Europe verzamelde data afkomstig van de 13 lokale IAB’s en liet deze analyseren door PWC. 31 Procent van de bruto online advertising bestedingen ging naar display advertising, 45 procent werd besteed aan search advertising, 22 procent aan classifieds en directories en 2 procent aan email advertising.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.