Online advertising in Nederland nog steeds in de lift

Online advertising in Nederland nog steeds in de lift

IAB: Online advertising in Nederland

IAB Nederland heeft samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen over het eerste kwartaal van 2007 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen in dat kwartaal 34,1 miljoen euro, een groei van 8,9% ten opzichte van Q1 2006 (31,8 miljoen euro).

Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange (v/h Wanadoo), MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, TAPPS, Telegraaf en PCM Uitgevers.

De groei in het eerste kwartaal van 2007 is lager dan we de afgelopen twee jaar gewend waren. Toen namen de netto mediabestedingen aan online display advertising ieder kwartaal met 30% tot 40% toe. De afgevlakte groei kan een gevolg zijn van een dalend aandeel in de totale netto mediabestedingen van de 21 deelnemende exploitanten. Ook de groei van het aandeel search, email en andere vormen van online advertising kan van invloed zijn op deze ontwikkeling. Overigens schreven we eerder deze week al dat ook in de VS de groei iets aan het afnemen is.

De sterkste stijging van de netto mediabestedingen vond plaats in de sector horeca, toerisme en recreatie met een aandeel van 13,3% (Q1 2006: 9,3%). Andere branches die voorop lopen qua online mediabestedingen in Q1 2007 zijn de media (aandeel van 15,2%, was 17,7%), financiële dienstverlening (13,5%, was 14,5%) en telecom/ICT (12,2%, was 13,9%). Als je deze aandelen vergelijkt met 1-2 jaar geleden, dan zie je dat de spreiding aan het nivelleren is. De ‘kleinere’ branches zoals de overheid, transportmiddelen en lichaamsverzorging kruipen langzamerhand dichterbij de grotere branches. Dat is een positieve ontwikkeling want het laat zien dat ook deze branches online advertising aan het omarmen zijn.

De online advertentiebestedingen naar advertentiesoort zagen er bij de exploitanten over het eerste kwartaal van 2007 als volgt uit: 57,8% kwam tot stand door banners, buttons en skyscrapers (Q1 2006: 52,1%), 23,8% door contentintegratie (Q1 2006: 28%), 8,2% door e-mail (Q1 2006: 8,6%), 6,1% door pop-ups, pop-unders en interstitials (Q1 2006: 4,8%), 3,3% door barters (Q1 2006: 3,7%) en 0,8% door search (Q1 2006: 2,9%).


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • 34,1 miljoen en de omzet van AdWords wordt geschat op 200 miljoen per jaar.

    Gaan we eerdaags door de grens van 100miljoen aan online advertisement?

    geplaatst op
  • @Martin: zoals je weet levert Google in Nederland niet de cijfers aan. Op basis van cijfers uit de UK heb ik eerder de bestedingen aan paid search geschat op 190 miljoen euro per jaar (ofwel ca. 50 miljoen euro per kwartaal). Dat zou inderdaad betekenen dat er maandelijks ca. 100 miljoen aan online advertising wordt besteed.

    geplaatst op
  • Volgens mij moet op de x-as "Q106" worden aangepast naar "Q107" ?
    Want we hebben het toch over Q1 2007?!

    geplaatst op
  • Yep, je hebt helemaal gelijk; zal straks even een nieuw plaatje maken!

    geplaatst op
  • Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat bestedingen van Q1 2007 met 'slechts' 8,9% zijn gestegen ten opzichte van Q1 2006. Groeien alle partijen dan zo langzaam of groeit de affiliate marketing dan zo hard? Wij hebben namelijk veel meer dan 8,9% groei gehad...

    geplaatst op
  • @Barry, wij hebben uiteraard ook kritisch gekeken naar deze cijfers. Er zijn verschillende mogelijke verklaringen (verschuiving in online middelen, verschuiving in exploitanten, overlap met vorige kwartaal waardoor toen iets hoger en nu iets lager is geregistreerd). Belangrijkste conclusie, de online markt kent nog steeds een forse groei.

    geplaatst op
  • Tsja... Ik kan me voorstellen dat een MSN niet zo hard meer groeit, ik heb het idee dat die simpelweg vol zitten. Maar voor onze markt, de affiliate markt, weet ik uit het jaarrapport Tradedoubler (groei 51%), de website van Zanox (groei 81%) en de bevindingen bij Daisycon (groei tegen de 100%) dat het erg hard gaat hard.

    Ik weet dat bovenstaande cijfers deels uit het buitenland komen (zanox en TD zijn Europese partijen), maar dan nog... Maar goed, het zal wel zo zijn dan...

    geplaatst op
  • Een interessante post over online advertising op Read/Write Web. Wat een bedragen!

    http://www.readwriteweb.com/archives/google_making_1dollar_per_user.php

    geplaatst op
  • Ik sta ook wel een beetje te kijken van het aandeel search. Ik kan me echt niet voorstellen dat dit zo laag is en zeker niet dat het gedaald is. Hoe zien deze cijfers er bij het IAB internationaal uit? Het gaat neem ik aan alleen om SEA en geen SEO? Lijkt me lastig te meten iig.

    geplaatst op
  • @Gert-Jan: let wel, het gaat hier om het aandeel search (inderdaad SEA) exclusief Google. Op basis van internationale cijfers mag je uitgaan dat search een aandeel van ca. 50 procent heeft.

    geplaatst op
  • Diyar-i edebiyat masal diyari ruha Sanliurfa online filmler forum site mirc mirc indir masal oyun Thanks!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.