Online advertising in Nederland nog steeds in de lift

25 mei 2007, 06:03

IAB: Online advertising in Nederland

IAB Nederland heeft samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen over het eerste kwartaal van 2007 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen in dat kwartaal 34,1 miljoen euro, een groei van 8,9% ten opzichte van Q1 2006 (31,8 miljoen euro).

Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange (v/h Wanadoo), MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, TAPPS, Telegraaf en PCM Uitgevers.

De groei in het eerste kwartaal van 2007 is lager dan we de afgelopen twee jaar gewend waren. Toen namen de netto mediabestedingen aan online display advertising ieder kwartaal met 30% tot 40% toe. De afgevlakte groei kan een gevolg zijn van een dalend aandeel in de totale netto mediabestedingen van de 21 deelnemende exploitanten. Ook de groei van het aandeel search, email en andere vormen van online advertising kan van invloed zijn op deze ontwikkeling. Overigens schreven we eerder deze week al dat ook in de VS de groei iets aan het afnemen is.

De sterkste stijging van de netto mediabestedingen vond plaats in de sector horeca, toerisme en recreatie met een aandeel van 13,3% (Q1 2006: 9,3%). Andere branches die voorop lopen qua online mediabestedingen in Q1 2007 zijn de media (aandeel van 15,2%, was 17,7%), financiële dienstverlening (13,5%, was 14,5%) en telecom/ICT (12,2%, was 13,9%). Als je deze aandelen vergelijkt met 1-2 jaar geleden, dan zie je dat de spreiding aan het nivelleren is. De ‘kleinere’ branches zoals de overheid, transportmiddelen en lichaamsverzorging kruipen langzamerhand dichterbij de grotere branches. Dat is een positieve ontwikkeling want het laat zien dat ook deze branches online advertising aan het omarmen zijn.

De online advertentiebestedingen naar advertentiesoort zagen er bij de exploitanten over het eerste kwartaal van 2007 als volgt uit: 57,8% kwam tot stand door banners, buttons en skyscrapers (Q1 2006: 52,1%), 23,8% door contentintegratie (Q1 2006: 28%), 8,2% door e-mail (Q1 2006: 8,6%), 6,1% door pop-ups, pop-unders en interstitials (Q1 2006: 4,8%), 3,3% door barters (Q1 2006: 3,7%) en 0,8% door search (Q1 2006: 2,9%).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    martinm

    34,1 miljoen en de omzet van AdWords wordt geschat op 200 miljoen per jaar.

    Gaan we eerdaags door de grens van 100miljoen aan online advertisement?


    25 mei 2007 om 07:08
    Marcel Nibbeling

    Volgens mij moet op de x-as “Q106” worden aangepast naar “Q107” ?

    Want we hebben het toch over Q1 2007?!


    25 mei 2007 om 08:08
    media

    Yep, je hebt helemaal gelijk; zal straks even een nieuw plaatje maken!


    25 mei 2007 om 08:10
    Barry

    Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat bestedingen van Q1 2007 met ‘slechts’ 8,9% zijn gestegen ten opzichte van Q1 2006. Groeien alle partijen dan zo langzaam of groeit de affiliate marketing dan zo hard? Wij hebben namelijk veel meer dan 8,9% groei gehad…


    25 mei 2007 om 10:35
    media

    @Barry, wij hebben uiteraard ook kritisch gekeken naar deze cijfers. Er zijn verschillende mogelijke verklaringen (verschuiving in online middelen, verschuiving in exploitanten, overlap met vorige kwartaal waardoor toen iets hoger en nu iets lager is geregistreerd). Belangrijkste conclusie, de online markt kent nog steeds een forse groei.


    25 mei 2007 om 10:40
    Gert Jan

    Ik sta ook wel een beetje te kijken van het aandeel search. Ik kan me echt niet voorstellen dat dit zo laag is en zeker niet dat het gedaald is. Hoe zien deze cijfers er bij het IAB internationaal uit? Het gaat neem ik aan alleen om SEA en geen SEO? Lijkt me lastig te meten iig.


    18 juni 2007 om 18:30
    media

    @Gert-Jan: let wel, het gaat hier om het aandeel search (inderdaad SEA) exclusief Google. Op basis van internationale cijfers mag je uitgaan dat search een aandeel van ca. 50 procent heeft.


    18 juni 2007 om 18:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!