Tien gaat per 1 augustus 2007 op in RTL Nederland

23 mei 2007, 20:37

Tien gaat per 1 augustus 2007 op in RTL NederlandNog een paar dagen en dan komen de RTL Group en Talpa Media naar buiten met de eerste officiële mededelingen over de inmiddels afgeronde samenwerkingplannen.

Per 1 augustus aanstaande gaat de huidige Talpa zender tien op in een volledig nieuwe Luxemburgse zender die waarschijnlijk onder de naam RTL8 of 9 verder zal gaan. Een logische stap want de Luxemburgse licentie schept voor deze nieuwe zender evenals voor halfzusjes RTL4, 5 en 7 ruimere exploitatiemogelijkheden gezien de liberale mediawetgeving in het groothertogdom. Vanaf die datum zullen ook de eerste contouren van de vernieuwde zenderprofielen zichtbaar worden. De bestaande televisieformats van Talpa zullen verdeeld worden over de dan vier zenders van RTL Nederland. In tegenstelling tot de gangbare scorebordjournalistiek in de media over het effect op de marktaandelen van RTL Nederland verwacht ik wel dat men met de Talpacontent in Q4 gewoon weer marktleider zal zijn.

April bezorgde de Publieke Omroep een marktleidend aandeel van 33,8 procent (6+, 18.00 – 24.00 uur SKO). RTL Nederland kwam met drie zenders uit op een aandeel van 24,7 procent. Tien realiseerde een marktaandeel van 7,2 procent in april. Tezamen een rekenkundig marktaandeel van 31,9 procent. Echter een groot deel van de Talpa formats zullen het op de meer geprofileerde en populairdere RTL zenders beduidend beter doen zodat die 7.2 makkelijk 10 a 11% kan opleveren. Meer bij RTL betekend ook minder bij Nederland 1 en dus is een koppositie voor het einde van het jaar zeer aannemelijk geworden. Nog belangrijker wordt de positie op het gebied van reclame-inkomsten. Op dit moment hapt RTL Nederland bijna 38% uit de televisiebestedingen, met vooral het voetbal en de betere formats van Talpa komt daar zeker 7 a 8% bij waardoor men minimaal 45% van de koek gaat eten. Ik hoor ze bij SBS in Amsterdam al ernstig kuchen bij het lezen van deze voorspelling.

Nog interessanter wordt het als RTL en Talpa besluiten een zeer een duidelijk sportprofiel mee te geven aan een van de zenders waardoor adverteerders meer kunnen targetten op kerngroepen en de indexering voor dergelijke GRP’s een opwaardering zullen krijgen. Zo’n zender met een sportprofiel is zeer interessant voor de Heineken’s, Unilever’s en Nike’s van deze wereld. De twee portfolio’s samen leveren een indrukwekkend en divers sportaanbod op. Talpa levert Eredivisiewedstrijden, EK- en WK- kwalificatiewedstrijden, de Gatorade Cup, de Bundesliga, de Serie A, de Nederlandse Eerste divisie plus de uit- en thuiswedstrijden van Jong Oranje.

RTL heeft naast livewedstrijden op vrijdagavond uit de Eredivisie, internationale Darts competities, de Formule 1, Wimbledon, delen UEFA Cup, Nationale Autosport, A1 Grand Prix, Moto GP, Dakar, DTM, Le Mans, Indy 500 plus het WK Superbikes. Een dergelijk sportief universum is ook interessant voor andere sportbonden die na het aflopen van de overeenkomst met de NOS niet zullen nalaten even te buurten bij RTL Nederland. Er wordt naar verluidt al gesproken over hockey-, golf- en tenniscontent. Een zender met een zwaar sportprofiel is verder de manier om de jaarlijkse uitgaven voor het Eredivisievoetbal enigszins kostendekkend te maken.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Boudewijn

    Jammer dat het op gaat in rtl-herhaal-4!

    Ik zie een donkere toekomst tegemoet voor formats zoals Lotte en de Gouden Kooi, beide in hun soort zeer goede shows.

    Ook vraag ik me af wat er met de goed vormgegeven en uitgewerkte tien.tv gaat gebeuren… zou ik nog steeds de interviews met spelers kunnen bekijken? Of de geweldige persconferenties van van Gaal? Ik heb er een hard hoofd in als ik naar http://www.rtl.nl surf! Ik zal dan zeker een advertentie blocker moeten gaan gebruiken om uberhaupt nog iets van content te kunnen zien, als ik al niet verdwaal in een overvloed van onzin.

    Een triest dieptepunt in de Nederlandse tv-geschiedenis!

    Maarja… zijn er in de media (en ook hier op MF) al eerder berichten geplaatst dat ‘binnen enkele dagen’ het officieel gaat worden? In hoeverre moet ik het nu nog geloven?


    23 mei 2007 om 21:44
    Gijsbregt

    Albert,

    Raak wat je analyse betreft van marktaandelen en reclame-inkomstenaandelen. De mannen van sales hoeven eindelijk geen nee meer te verkopen, de GRP-voorraad is weer even aangevuld.

    Maar of het zo hard zal lopen. Met 4 zenders zal RTL ook steeds meer met zich zelf gaan concurreren. Dat geldt nu al enigszins: RTl 5 is sterker geworden RTL4 wat terug gezakt. Een vierde zender kan alleen maar met een echt sterk profiel hier wat tegenin brengen. Een sportzender is dan logisch, maar of men na het Sport7 debacle daar de guts voor heeft.


    24 mei 2007 om 04:20
    venturo

    Gijsbrecht. Denk ook niet aan sportzender maar aan een zender met duidelijk sportprofiel. Boudewijn. Met vier zenders heb je een hoop content nodig. Ik ben bang dat daar ook de Gouden Kooi toe zal behoren. 🙂


    24 mei 2007 om 04:37
    Gijsbregt

    Belangrijk verschil inderdaad, maar naast 4/5 heb je wel 2 geprofileerde zenders nodig.


    24 mei 2007 om 04:41
    André Scholten

    Een ander leuk nieuwtje is dat de hele RTL groep per 1 juni alles in breedbeeld gaat uitzenden. Dus eindelijk hebben we met z’n allen wat aan die tijden geleden aangeschafte breedbeeld tv.


    24 mei 2007 om 05:17
    venturo

    Andre dat ‘nieuwtje’ is al een week of twee oud maar wel goed nieuws inderdaad. :)>


    24 mei 2007 om 05:21
    André Scholten

    Ik weet het, maar aangezien ik er weinig mensen over hoor lijkt het nog niet erg bekend te zijn.


    24 mei 2007 om 05:25
    ssmeding

    Een groot nadeel van één zender met een sportprofiel is dat verschillende evenementen elkaar in de weg gaan zitten. Als je op de zondagavond tegelijkertijd de Formule 1 Grand Prix van Brazilië en de samenvattingen van de Eredivisie hebt, voor wie kies je dan?

    Op dit moment wordt RTL7 geprofileerd als zender met o.a. alle autosport en wordt voetbal dat al bij RTL zit op RTL5 uitgezonden. Ik denk dat de kans dat in elk geval deze sporten gescheiden blijven redelijk aanwezig is, aangezien ze ook beide een eigen groep fanatieke aanhangers krijgen.


    24 mei 2007 om 05:37
    Albert Treur

    @ Sint, nauwelijks een nadeel als je over beide uitzendingen controle hebt. Ooit gehoort van het tweede kijkmoment?


    24 mei 2007 om 07:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!