Teletekst onverminderd populair

Teletekst onverminderd populair
Teletext onverminderd populair

Ruim 3 miljoen mensen bekijken dagelijks teletekst via de pagina's van de NOS, RTL Nederland, SBS of Talpa. Dit medium voorziet blijkbaar nog steeds in een basis informatiebehoefte. Opvallend dat ook jonge mensen regelmatig teletekst weten te vinden. Bovenstaand bericht trof ik aan op de teletekst pagina's van RTL Nederland naar aanleiding van een onderzoek door Intomart GFK.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Peter Wiegman heeft nog wat aanvullende informatie online staan:

    (...) Volgens een recent onderzoek van Intomart GfK kijkt 91% van alle Nederlanders regelmatig naar teletekst. Dat zijn 12,3 miljoen mensen van dertien jaar en ouder. Vrijwel iedereen kijkt nog altijd via de televisie naar teletekst (98%). Eén op de drie Nederlanders kijkt ook wel eens via internet naar teletekst. De overlap, mensen die zowel via TV als internet naar teletekst kijken, bedraagt 30%. Slechts een enkeling gebruikt alleen internet (2%). Het gebruik van internet is grotendeels aanvullend op het gebruik van TV. (...)

    geplaatst op
  • Ik vind teletekst nog altijd een heerlijk medium. Kort maar krachtig en altijd overzichtelijke informatie die snel up-to-date is.

    Verder hoorde ik tijdens het afgelopen Nedstat Online media Expert forum van een RTL medewerker dat teletekst ook nog altijd een zeer belangrijke inkomstenbron is dankzij de vele (overigens irritante) advertenties. Ondanks de beperkte advertentiemogelijkheden zijn adverteerders dus nog altijd bereid om goed voor een plekje op teletekst te betalen. Gezien de bereikcijfers geen gekke gedachte.

    Ben alleen wel benieuwd naar wat het marktaandeel van bijvoorbeeld RTL text ten opzichte van NOS teletekst is. Is daar ooit onderzoek naar gedaan?

    geplaatst op
  • Teletekst, sms, Twitter... de kracht van kort en bondig.

    geplaatst op
  • David, NOS text is de einig partij die structureel onderzoek laat doen. Naar eiegfen zeggen is de PO met NOS Tekst de belangrijkste informatiebron.

    geplaatst op
  • @Albert: in dit onderzoek zijn toch ook de commercielen meegenomen? Zijn daar geen detailgegevens van bekend?

    geplaatst op
  • Neen, het gaat om een onderzoek naar eigen bereik. De NOS kent vreemd genoeg weinig waarde toe aan tekst. Gaat veranderen met de toepassinge op de mobiel die eraan zitten te komen. Iedere omroep doet zelf een onde zoek zie dit GFK ding.

    geplaatst op
  • @Albert: lastig, he, die kleine toetsen op je phone........

    geplaatst op
  • @David: de vele advertenties op teletext (de commercielen mogen de naam teletekst niet gebruiken) hebben vaak een eenzijdig karakter). Het zijn toch veelal adverteerders van erotische diensten via 0906 en sms, reisaanbieders en een af en toe een een verdwaalde adverteerder uit een ander segment (financiering, medische artikelen). Het volume is minder dan wat het in het midden jaren van de negentig bij de start van de meeste commerciele zenders was: zodra een nieuwe lancering werd aangekondigd stonden partijen in de rij om succesvolle paginareeksen van andere zenders te vullen. Jammer dat via NOS Teletekst nooit de commerciele mogelijkheden zijn uitgenut: wat had ik graag de response willen weten van rode wisselbalken met gele teksten op dubbele letterhoogte op de pagina's 101, 201, 601, 703, 801 en 818.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.