Twitter als marketingtool voor uitgevers

16 mei 2007, 07:35

Zoals ik ook vorige maand weer op een bijeenkomst voor vakuitgevers hoorde wordt internet steeds meer gebruikt om je (digitale) identiteit uit te dragen. Door reacties op fora, blogs en Twitter achter te laten. Door je mening over artikelen te geven middels eKudos en Digg. Dat is niet alleen uit ijdeltuiterij denk ik: beroepsmatig kun je op deze manier ook onderwerpen of kennisgebieden claimen door er veel over te roepen/schrijven/bloggen. Hoe kun je daar als (vak)uitgever je voordeel mee doen?

Doe ervaring op met Twitter

Er is al veel over Twitter geschreven, ook hier. Blijkbaar heeft dit microblog nogal wat los gemaakt. Daar is door Erwin Blom recent een lezenswaardig stuk aan toegevoegd waar ik graag uit citeer:

De combinatie van microblog, chat en sms met communicatie, tijd en plek maken Twitter voor mij handig, leuk, spannend en opwindend. Natuurlijk is dit pas het begin, maar het is stellig een voorbeeld van snel veranderend mediagebruik.

Ik raad alle marketeers dan ook van harte aan vandaag nog een Twitter aan te maken. Speel ermee, doe nieuwe ideeën op en vraag je af of een microblog ook zakelijk gezien kansen biedt. Persoonlijk denk ik dat dat zo is. Daarbij is een besloten Twitter-variant een interessante optie.

Besloten microblog

Wat houdt een besloten microblog in? Bezoekers van je site (of lezers van je (vak)blad, of een combinatie van beide) kunnen zich registreren om binnen jouw ´omgeving´ te gaan microbloggen. Ze kunnen doorlopend hun mening/expertise/onvrede uitventen. Het is daarmee een variant op Twitter, met in elk geval twee belangrijke verschillen: allereerst bepaal je zelf wie wel, en wie niet toegelaten wordt. Ten tweede is het mogelijk het microblog in te delen in kanalen of deeldoelgroepen, iets wat met bijv. Twitter (nog?) niet mogelijk is. Gebruikers kunnen korte tekstberichten plaatsen over wat hen bezighoudt. Ze kunnen berichten van medelezers lezen en daarop reageren. Er ontstaat een stroom van berichten en discussies.

Voordelen besloten microblog

Hoewel nog niet in de praktijk bewezen zie ik een aantal voordelen voor zo´n microblog:

  • Versterking binding site/uitgave met de doelgroep
  • Feedback van gebruikers/lezers is direct inzichtelijk
  • Mogelijkheid om als redactie verwijzingen naar nieuwe artikelen tussen te voegen
  • Categorisering van onderwerpen mogelijk, daarmee adverteerders gerichte proposities bieden
  • Constante stroom van nieuwe, relevante content

Tot slot

Gevoelens, interesses en behoeften zijn persoonsgebonden. Ik hoor om me heen steeds vaker de leus om geen onderscheid meer te maken in ´meneer x thuis´ en ´meneer x op het werk´. Ik ben het daar in dit geval mee eens. Een microblog is m.i. een prima brug om je gebruikers/klanten/lezers de kans te bieden hun verschillende rollen op één podium te spelen. Hoe verslavend dat is merkte ik vanochtend weer: Twitter was onbereikbaar en daar werd ik behoorlijk chagrijnig van. En wat ik zo om me heen hoor ben ik daarin zeker niet de enige. Doe er wat mee zou ik zeggen.

Disclaimer

Als eigenaar van RSS zoekmachine Feeder begin ik op 1 juni a.s. Feeder Media BV. Willem en ik willen dan oplossingen bieden voor de zakelijke markt, op de terreinen RSS marketing en RSS publishing. In dit kader heb ik inmiddels een aantal voorstellen bij potentiële klanten neergelegd. Op basis daarvan is dit artikel tot stand gekomen, omdat ik denk dat er algemene lessen in te vinden zijn voor marketeers.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Kasper Katje

    Kun je ook beschrijven waarom je chagrijnig werd? Ik snap het namelijk nog steeds niet maarprobeer het te begrijpen. Wat is er nu zo interessant aan lezen of melden dat iemand/je net wakker is, op het werk is, op de wc zit etc.?

    En moet ik het nu zien als vervanger van een forum of raad je het aan wanneer een publisher geen enkele reactiemogelijkheid heeft op dit moment?


    16 mei 2007 om 08:19
    Karel Kolb

    Kasper, dit is een veelgestelde vraag aan Twitteraars. Ja, objectief gezien geef ik je helemaal gelijk. Moet ik iedere e-scheet die me dwars zit met iedereen delen? Toch blijk ik in de praktijk ´hooked´. Waarom? Het is in mijn geval het beste van bloggen, msn´en chatten en e-mailen samengebracht in één tool. Ik denk overigens dat je het nivo van de meeste twits niet moet onderschatten: er vinden leuke discussies plaats en daar steek je soms nog wat van op ook. Maar bovenal: je kunt er nog eens ouderwets lachen. Met andere twitteraars een grap steeds verder uitbouwen, uitvergroten en doorkoppen ervaar ik als erg leuk in elk geval.

    Je tweede vraag is ook interessant, heb daar nog niet meteen over nagedacht. Uit de heup: een forum heeft veel overeenkomsten met een microblog, prima dus. Als je die dus al hebt kun je wellicht overwegen wat twitter-kenmerken toe te voegen (laagdrempeligheid, niet-topic gebonden berichten plaatsen etc.). Heb je als uitgever nog helemaal geen interactiemogelijkheid online dan is een microblog een prachtkans om hier verandering in te brengen.


    16 mei 2007 om 08:32
    Annet

    Ik vind het persoonlijk ook niets, zie geen verschil met CU2 of een HappyVPRO site. Maar ik zie wel de commerciele waarde van een simpele tool als Twitter. Ik vind Mugshot.org echter veel spannender en rijker aan tools. Corporate sites zoals ik laatst tegenkwam, ik geloof van Ton Wesseling, waarbij de Twitter module groots op de startpagina staat, afgrijselijk. Wie maakt nog het onderscheid straks, waar blijven de visuele interfaces, waarin men zich thuis voelt? Sorry Ton 😉


    16 mei 2007 om 08:53
    Kasper Katje

    Bedankt voor de toelichting Karel, ik ga even…. 😉


    16 mei 2007 om 08:57
    Feeder

    Annet, ik denk eigenlijk dat het ontbreken van tools de kracht is van Twitter. Voor mezelf sprekend: heb alle communities en schoolbanken so far aan me voorbij laten gaan en raak nu enthousiast voor een programma dat de looks van jaren terug heeft. En de eenvoud.

    Verder helemaal eens: dat is ook de reden dat ik microblogs in huisstijl voor (site)uitgevers wil ontwikkelen vanaf 1 juni. Met eigen, toegesneden functionaliteit.

    VicKuP, op Twitter is dit een hot topic: Twitter of Jaiku? De strijd lijkt nog onbeslist. Ik denk dat de uitkomst voor de strekking van dit verhaal echter niet uitmaakt.


    16 mei 2007 om 09:46
    wesseling

    @Annet

    Wesseling.net is geen corporate site hoor. Het is mijn persoonlijke overzichtspagina, of in ieder geval, dat moet het worden (soort uitgebreide versie van Jaiku, maar dan naar persoonlijke usability indeling met daarnaast wat ik doe en wat ik voor jou kan betekenen). Nog niet verder kunnen uitwerken, heeft een tijd alleen een logo op gestaan en langzaam aan kwamen daar wat hyperlinks bij. De twitter badge er ook op gezet. Waarom kom je op wesseling.net? Je wilt blijkbaar iets van me weten. Klik door naar m’n event blog, bekijk m’n linkedin of ga door naar twitter en vraag rechtstreeks (of email natuurlijk). Om dat duidelijk te maken zal ik de hele boel waarschijnlijk gaan neerzetten op tonwesseling.nl, dan is het nog helderder (en persoonlijker). Dank voor de review 😉

    @ on topic

    Twitter is groot geworden door de goede users, de eenvoud en de api. Nog een weekje of 2 slecht bereikbaar en jaiku of een ander neemt het over…?


    16 mei 2007 om 11:43
    Karel Kolb

    Laat je niet gekmaken Ton! 🙂

    Had net een mailwisseling met een klant en vind mijn reactie eigenlijk wel mf-waardig. Vraag was: hoe verschilt een microblog van een reactie-mogelijkheid onder een artikel? Mijn antwoord:

    Ik denk dat een microblog (of hoe je het ook noemen wilt) op twee manieren verschilt van reactie-modules: 1. het is een groepsblog, m.a.w. meerde partijen (lezers, uitgevers, adverteerders) zijn verantwoordelijk voor de content. Als je reageert op een artikel vind ik die gelijkwaardigheid niet terug: het artikel weegt zwaarder dan de reactie zeg maar. 2. de laagdrempeligheid. Je hoeft niet perse op iets of iemand te reageren, een uitspraak of gevoel is voldoende. Verder komt ook hier weer punt 1. terug: je maakt samen met elkaar content en praat daar weer over. De discussie is de content eigenlijk.


    16 mei 2007 om 11:52
    ehannink

    @Karel

    Jouw beschrijving van een groepsblog is voor mij precies de omschrijving van het verschil tussen een forum en een blog. Zeker voor zakelijke toepassingen ook handig dat jezelf enige regie hebt in de artikelen. Dus voorkeur voor blog op forum voor zakelijke omgeving volgens mij.

    Verder de kanalen die je beschrijft zijn via Jaiku al beschikbaar. bijv het ESC kanaal afgelopen weekend voor het European Song Contest. Zo zou je ook een DD kanaal op kunnen zetten.

    PS je disclaimer is zo uitgebreid dat het reclame lijkt 😉


    16 mei 2007 om 12:26
    media

    Ik zou graag een combi zien van marketingfacts en mogelijkheid tot micro-bloggen. Bij ieder bericht (of onderwerp) zou je naar een soort van backchannel moeten kunnen gaan om daar met een groepje mensen over van gedachten te wisselen. De conversatie zou vastgelegd en gekoppeld moeten blijven aan betreffende bericht of onderwerp. Relevante zaken uit de discussie kunnen doorgeplaatst worden naar het bericht. Vanuit diverse berichten zie je een vergelijkbare behoefte om relevante zaken samen te vatten en door te plaatsen naar een hoger niveau. Hier zou je kunnen denken aan een wiki. De wiki zou je periodiek kunnen uitgeven in boekvorm. Mijn ideale marketingfactsplatform: (jaar)boek <=> wiki <=> blog <=> micro-blog.

    Btw, Twitter is nog steeds down. Hoe lang zouden ze die technische problemen nog kunnen volhouden voordat iedereen wegloopt maar bijv. Jaiku?


    16 mei 2007 om 12:36
    Karel Kolb

    @Erno, je hebt gelijk, de disclaimer is wat lang. Zal ´m in voorkomende gevallen korter maken. 🙂

    @Marco Interessante toepassing, maar ben je niet bang dat de niet doorgeplaatste afzenders afhaken op MF? Reageren op artikelen heeft m.i. toch een hoog ´zien en gezien worden´ gehalte. Het idee maakt me nieuwsgierig maar ik zie de uitwerking nog niet helemaal voor me. Kun je toelichten?


    16 mei 2007 om 13:39
    media

    Alles blijft uiteraard online en toegankelijk maar sommige reacties promoveren naar een hoger niveau met als ultieme beloning de opname in het boek. Op het laagste niveau hebben we het over de kroeggesprekken (Bram’s reacties zijn daar een prachtig voorbeeld van en zouden prima thuishoren op twitter). Soms zijn er dingen die interessant genoeg zijn om wat serieuzer uit te diepen op de weblog (bijvoorbeeld de discussie over de overname van schoolbank.nl). Een deel daarvan past in een wat statischer overzicht van businessmodellen of bedrijfsovernames in een wiki (bijv. hoofdstuk social networks). Een keer per jaar wordt die wiki eens kritisch doorgenomen en een deel daarvan wordt gebruikt voor definitieve publicatie in een boekje (or whatever). De flow van informatie van hele kleine brokstukjes tot en met een gedegen overzicht.


    16 mei 2007 om 13:49
    Karel Kolb

    Ik kan eigenlijk maar één woord bedenken na het lezen van bovenstaande reactie: wow! Marco, ik zou zeggen optuigen die hap en je hebt een hit. En dat meen ik echt.


    16 mei 2007 om 14:03
    Debbie

    Ik vraag me af of twitter alleen interessant is, als je al een digitale relatie met iemand hebt opgebouwd. Mensen die je volgen op een blog of als je aangesloten bent bij een community. Ik kan me niet voorstellen dat als je niets gemeenschappelijk hebt te dlen, dat je geïntresseerd bent in microbloggen. Misschien zit helemaal fout


    16 mei 2007 om 15:24
    Erik Dijkstra

    Ik sta er net zo sceptisch in als jou, Debbie. Voor mijn gevoel wordt dit geen succes, aangezien Hyves bijvoorbeeld al zo’n functie erin heeft.. en andere mensen die je echt close volgen, kun je desnoods wel via je ondertext in MSN laten weten wat je aan het doen bent, als dat zo belangrijk is. Misscihien leuk voor celebs, verder denk ik dat dit gewoon in communitysites geimplementeerd gaat worden en losstaand niet het succes wordt wat veel mensen ervan verwachten.


    16 mei 2007 om 16:17
    Karel Kolb

    @Debbie, je stipt een belangrijk facet aan van een zakelijk microblogomgeving zoals ik die voor me zie: mensen gaan daaraan deelnemen vanuit de gemeenschappelijke interesse in het aanbod van de uitgever, dit kan een blad, website of whatever zijn. M.a.w. al voor de introductie van het microblog hebben deze mensen gemeen dat ze een relatie hebben met de uitgever. Ze kennen mekaar alleen nog niet.

    @Erik, binnen Hyves heb je toch ook geen interesse in alle Hyvers? Je legt contacten met mensen die een bepaald profiel hebben. Zo ontstaat jouw eigen Hyves binnen Hyves. Wat ik schets op zakelijk vlak is dat elke uitgave zijn eigen, geprofileerde microblog krijgt. Met een ´drempels weg´ beleid, je hoeft bijvoorbeeld niet je CV te uploaden, een kek portret te maken en dertig vragen te beantwoorden.


    16 mei 2007 om 16:33
    media

    @Debbie: als je in een kroeg bent met vrienden en je wordt voorgesteld aan iemand anders of je wordt aangesproken door een bekende van één van je vrienden, wat doe je dan? Soms klikt het niet en is het een flutgesprek; soms levert dit ook verrassende gesprekken op. Zo werkt twitter ook. Je begint met een groep mensen die je kent maar je zult zien dat je al heel snel met vrienden van vrienden zit te kletsen. Gewoon eens proberen. Tenminste, als twitter werkt. Heeft de laatste dagen nogal kuren 🙁


    16 mei 2007 om 20:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!