Heerlijk, Helder, Hard Genaaid!

Heerlijk, Helder, Hard Genaaid!

Heerlijk, Helder, Hard Genaaid!Het zal ongetwijfeld al op tal van blogs en sites zijn besproken, door mijn vakantie is het mij in ieder geval helemaal ontgaan. Ik heb het over de aktiegroep ‘De 4 Jongens Die Jarenlang Te Veel Betaalden’ (D4DJTVB) die enkele weken geleden de BierVerliesMeter hebben gelanceerd nadat op 18 april Heineken, Grolsch, Bavaria en de Nederlandse poot van het Belgische Inbev (o.a Dommelsch en Hertog Jan) door de Europese Commissie schuldig zijn bevonden aan het maken van illegale prijsafspraken. Dankzij dit kartel heeft de bierdrinker vanaf 1996 stelselmatig te hoge prijzen betaald in cafés en supermarkten. Als bierdrinker ben je dus jarenlang genaaid aldus de aktiegroep.

Met de BierVerliesMeter kun je uitrekenen voor hoeveel euro jij als bierdrinker bent ‘geflest’. Ook biedt de website de mogelijkheid je ongenoegen te laten blijken en de brouwers op te roepen tot publieke boetedoening. Vanmorgen kreeg ik een persbericht van ze dat in anderhalve week tijd 50 duizend bierdrinkers op bierverliesmeter.nl hebben geprotesteerd. De totale bierverliesmeter gaat hiermee richting 100 miljoen euro, zijnde de door Nederlandse consumenten geleden ‘bierschade’. Inmiddels kan op de website gestemd worden op vijf verschillende compensatie-ideeën die tot nu toe door collega-bierdrinkers zijn geopperd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • En wat is het resultaat van die boetes? Meer geld voor de overheid en duurder bier voor de consument. De brouwers moeten hun verlies compenseren in duurdere prijzen wat meer accijns oplevert voor de overheid + die boetes die in de staatskas verdwijnen. En aan de andere kant meer winst voor Inbev, gezien dit bedrijf geen boetes heeft gehad wegens openheid van zaken, maar ze zullen de prijsverhoging van de andere brouwerijen gewoon volgen.

    De dupe (x2) = consument.

    geplaatst op
  • Grappige kop :-)

    geplaatst op
  • Leuk is ook om onlangs een kroegeigenaar te zien die strijdt om het teveel betaalde terug te krijgen. Natuurlijk heeft hij dit altijd doorberekend in de prijs. Kunnen klanten dan vervolgens ook weer bij hem aankloppen om geld terug te krijgen?

    geplaatst op
  • De consument heeft niet teveel betaald. Er is al jaren een 'bieroorlog' aan de gang waardoor bier in de supermarkten als klantentrekker onder de inkoopsprijs verkocht wordt. Hiermee is de pilsomzet in het specialistenkanaal zowat opgedroogd. Die verkopen immers alleen die drank en geen kar vol wel margerijke producten ernaast.
    Degenen die teveel betaald hebben zijn de afnemers van de brouwers, winkeliers en Horeca dus. Het meeste consumentenbier (aangekocht in de supermarkten) wordt al jaren zonder marge of zelfs met verlies verkocht.
    Maar goed, het blijft een leuk initiatief wat al veel media-aandacht kreeg. Alleen jammer dat de initiatiefnemers weinig of niets van de drankenmarkt blijken te weten.

    geplaatst op
  • @ Petra aka Meisje
    Stel je eens voor dat de supermarkt de laatste jaren NIET te veel zouden hebben betaald voor het bier en dan ook nog eens onder de prijs aan de klant zouden hebben doorverkocht. Hoe goedkoop zouden we dan dronken zijn geworden?
    Of als ze de lagere inkoopprijs voor de zelfde consumentenprijs door zouden verkopen(dus wel met winst) zouden ze dit niet hoeven te compenseren met hoge prijzen voor andere producten.
    Conclusie ook de klant betaalde te veel. Leuk dat je wat van de drankenmarkt weet, maar je reactie klopt niet.
    Mijn priklimonade (met beukenootjes) werd altijd voor een eerlijke prijs verkocht.

    geplaatst op
  • Nu we het toch over klachtsites hebben, de ontwikkelingen mbt ABN Amro nemen nu ook serieuze vormen aan. Zit net Eduards posting ABN Amro: power to the people te lezen waarin o.a. melding wordt gemaakt van abnamro-clients.com en rekeninghoudersabnamro.blieb.nl.

    geplaatst op
  • Die abnamro-clients.com site is overigens nog niet helemaal af volgens mij ;-)

    geplaatst op
  • @Bordewolf: Goedkoop dronken kunnen worden pas sowieso niet in het alcoholmatigingsbeleid waar de regering nog steeds aan vasthoudt en wat met dit kabinet ongetwijfeld nog eens versterkt zal worden. Teveel voor je brood betaald hebben maakt meer kans. En sinds wanneer bepaalt de consument de marges?
    De brouwers hadden afspraken, maar bier is geen eerste levensbehoefte en hoef je dus als consument niet te kopen. Het is luxe wat op het strand van Scheveningen zes maal zo duur is als in die supermarkt. Maar je hoeft het niet te kopen.

    geplaatst op
  • Mijn ingezonden compensatie-idee:

    Heerlijk Helder Drinkwater voor alle kinderen

    Stop een fors deel van het bierverlies in een innovatie fonds om drinkwater beschikbaar te krijgen voor alle kinderen op de wereld.

    Wij hebben bier, veel kinderen hebben niet eens schoon drinkwater.

    Het is Ons Bier en zij krijgen Heerlijk Helder Drinkwater!

    geplaatst op
  • @Gosse AdB: Geweldig voorstel!

    geplaatst op
  • @Gosse AdB Had Heineken niet ooit een mooie inhaker op een tv-serie (hoe heerlijk ouderwets) over aliens die ons drinkwater kwamen stelen? Iets als 'Als het maar bij het water blijft.'

    geplaatst op
  • Ik voel, bard, een lied opkomen:

    Beiden mijn bank en degenen die mijn biertje brouwen
    hebben de laaste tijd niet hun woord gehouden
    Dat wat ik als mijn enige toeverlaat mag beschouwen
    zijn net als de drank en de rentestanden totaal niet te vertrouwen


    Denk eens aan jezelf man, met je weggegeef! Alle BBQs van MF! gratis bier!

    geplaatst op
  • @ Petra aka Meisje:
    Dank!

    @Ant on a mission:
    Staat me vaag wel iets van bij van een dergelijke commercial. Lijkt me wel al weer lang geleden. Zou mooi zijn om deze ergens te achterhalen...

    Vond overigens de Mars expeditie met de biertap commercial een mooi Hollands Out-of-the-box-denken concept:
    Hoe vind je Aliens op Mars

    geplaatst op
  • @Marco: Nu wel ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.