Is Second Life een zeepbel?

Is Second Life een zeepbel?
{title}Second Life zou wel eens de grootste zeepbel van Web 2.0 kunnen blijken. Grote bedrijven zoals IBM en Reuters zijn vertegenwoordigd op Second Life, maar uit een nieuw onderzoek is gebleken dat het geld dat wordt gespendeerd aan Second Life wel eens rechtstreeks in de gootsteen zou kunnen verdwijnen.

Uit het onderzoek blijkt namelijk dat er meer Duitsers op Second Life te vinden zijn dan Amerikanen. De verhouding Europeanen Amerikanen op Second Life is 3:1. In absolute cijfers: in maart logden slechts 207.000 Amerikanen in op Second Life. In het onderzoek werd alleen gekeken naar unieke bezoekers. Het is dus heel goed mogelijk dat onder hen ook een groep zit die alleen maar even kwamen snuffelen in Second Life en geen regelmatige bezoekers zijn. Toch is er niet alleen slecht nieuws voor Linden Lab. Het Europese gebruik van Second Life stijgt nog steeds.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 94 reacties op dit artikel

  • Ik begreep laatst van Emerce, dat als één van de eersten in Nederland in SL stapte, ook al dat het zakelijk gezien weinig zoden aan de virtuele dijk zet. Kun je nog beter een blikje Coke of Unox Tomatensoep in de handen van een Warcraft persona duwen.

    geplaatst op
  • Wat een verrassing?

    geplaatst op
  • Deze discussie blijft maar terugkomen, ook hier op Marketingfacts. Geld investeren in Second Life om marketing te bedrijven voor grote groepen mensen is zinloos en dus nul ROI. Maar als je consequentieloos wilt experimenteren hoe je in nieuwe virtuele omgevingen marketing kunt bedrijven of groepen kunt beinvloeden, of gewoon eens wilt zien wat er gebeurt, dan is SL een leuke optie. Linksom of rechtsom zal er in de nabije toekomst een SL 2.0 of een andere virtuele wereld komen die WEL de populariteit heeft van WoW en user generated play en content biedt (in WoW kun je geen blikje Cola plaatsen). Bedrijven kunnen dus vandaag leren in SL, morgen in de praktrijk brengen.

    Hoe heet Second Life eigenlijk in het Duits? ;-)

    geplaatst op
  • Sorry Caroline, maar vertel eens iets nieuws .... dit is een overbodige post.

    geplaatst op
  • Toch onbegrijpelijk dat op een of andere manier Second Life iets unieks heeft en steeds weer negatief in het nieuws komt. Wonderlijk!

    geplaatst op
  • Second Life is een veredelde vorm van het Habbo Hotel waar veel geld in gepompt is.
    Niet eens een MMORPG.
    Het principe is jaren oud en daar is alles mee gezegd voor mij.

    geplaatst op
  • @ Seth

    Das Zweites Lieben?!

    geplaatst op
  • @Karel Hahaha kzietvoorme Maak even een mooi plaatje voor de cover van Emerce. Kop Emerce als een van eerste uit second life En ik stel voor elke vrijdag middag vanaf 16:00 de grote Emerce WoW Lan party. Inloggen op de Emerce WoW site door je Unox CupaSoup mok voor je cam te houden. We hebben een hit!

    Second life is als meme erg geschikt om board en marketeers (early, late majorities) over te halen omdat ze A. Precies hetzelfde kunnen blijven doen als altijd B. Toch modern zijn en mee doen op het internet en web 2.0 C. Dit gemakkelijk aan hun vrienden uit kunnen uitleggen. D. Als tegenvallende kijkcijfers heeft kunnen we weer terug naar wat we altijd al deden en voorlopig geen online media initiatieven meer te doen.
    Ik zou zeggen op alle fronten schoolvoorbeeld van geslaagde diffusie. Begrijp me niet verkeerd diffusie is goed. SL maar ook Skype Google zijn in de techniek wel razend slim maar de echte kracht zit hem toch in het feit dat je "het concept aan je moeder uit kunt leggen". Joost heeft ook alle bovenstaande ABCD kenmerken beloften. Maar enfin marketing ROI speelt een kleinere rol speelt in besteding van mediagelden dan marketeers voorgeven en bloggers denken. Is dat het?

    geplaatst op
  • @PB
    Lieben doe je dan weer met het virtuele StopAidsNow pakket PB ;-)

    geplaatst op
  • Jeetje wat een 'nieuws' weer zeg. Ik lees de laatste tijd op Marketingfacts alleen maar verhalen over hoe onzinnig Second Life wel niet is. Is dit nu nog steeds 'nieuws' op Marketingfacts, nadat dit 'nieuws' al een keer of 20 op deze site gepost is? Kunnen we wellicht afspreken dat hetvolgende wat op Marketingfacts gepost wordt over Second Life, een ander onderwep heeft?

    Ik ben helemaal niet voor of tegen Second Life, maar wel tegen onzinnige berichten. Als je Second Life niets vind, schrijf er niet over, dan verdwijnt het vanzelf. Als je Second Life wel wat vind, schrijf er iets inhoudelijk interessants over!

    geplaatst op
  • Second Life is een interessante ontwikkeling, zowel qua techniek als de kansen die het biedt om op een vernieuwende wijze marketing te bedrijven. Op basis van het huidige aandeel gebruikers en de resultaten van dit soort onderzoeken zou ik zeggen dat het maar voor een zeer specifieke groep bedrijven interessant is om er in te stappen.

    geplaatst op
  • Zie ook de HCC link (pdf http://www.hcclink.nl/art/hcc-link16.pdf ), pagina 12 t/m 16.

    geplaatst op
  • @Dave Caroline doet haar best om de buzz in de blogosphere zo goed mogelijk te verslaan. Dat soort dingen doet ze voor haar werk. Misschien dat jij ook eens een abbonement want blijkbaar weet jij gewoon niet wat de buzz is jongen. ;)

    Wij voegen toe aan FAQ bloggen voor dummies
    Q: Moet ik altijd eerst mijn onderwerp even door de zoek machine gooien?
    A: Ja. En de eerdere post en comments lezen. Daarin kom je dan voortaan tegen dat communis opiniando, 8 Mei 2007 over Secondlife dit is: Het is een hype, het is voorbeeld van diffusie, ROI zuigt, dit is niet nieuw, Europa meer dan Amerika, het is een kans, leuk experiment met 3D, dit is niet nieuw, maar niet voor iedereen, ook niet voor klanten van Caroline, dit is niet nieuw.

    Q: Wanneer kunnen we nu warcraften?
    A: Hangt een beetje van unox af en zit niet zo te jennen Bram...

    geplaatst op
  • abonnement sorry

    geplaatst op
  • Ze komen eindelijk er achter dat het 1 grote WOL zeepbel is. Die bedrijven die als eerste in deze hype sprongen zijn de bedrijven die vaak zo verschrikkelijk ouderwets. Dan bij je door een of ander gare virtueel huis/land/eiland echt niet de blitzz. wat moet je nou als een bank in zo'n virtueel omgeving. of zo'n Endemol totale onzien die mensen die dat hebben verzonnen die moet je toch ontslaan! wat een geld vergooien wat een onzin. Ook geen aandacht meer besteden aan die tweedehands leven.

    Trouiwens was marketingfacts in eerste instantie wel erg positief over 2nd life en nu begint dat een beetje te keren. niet echt een vooruitziende blik but he ... who cares :-)

    geplaatst op
  • @PB
    Een Zweites Leben is in elk geval beter dan een derde rijk ;-)

    geplaatst op
  • Tsja...zeepbel...

    Misschien als je het vanuit commercieel oogpunt bekijkt. Niet als je SL beschouwt als wereld om te experimenteren. Ik heb er net een artikel over geschreven voor IP en de meerwaarde zit 'm m.i. vooral in het leerproces. SL is nog maar het begin van iets veel groters. Organisaties die nu al zo slagvaardig zijn om te willen leren en experimenteren kan ik alleen maar slim vinden.
    Als geld de drijfveer is, wordt dat een ander verhaal.

    http://tinyurl.com/25s9d3

    geplaatst op
  • Alle ciritci aan DIE kant en iedereen die overtuigd is aan DIE kant alstublieft. Ja schiet u een beetje op, graag een beetje inschuiven. Maak wat ruimte dames en heren, we hebben niet de hele dag de tijd... Grappig om te zien hoe de voor- en tegenstanders van Second Life iedere keer weer als kemphanen tegenover elkaar komen te staan door dit soort nietszeggende berichtjes.

    Maarre, Caroline, waar staat dat "is gebleken dat het geld dat wordt gespendeerd aan Second Life wel eens rechtstreeks in de gootsteen zou kunnen verdwijnen"? Ik haal dat niet uit dat persbericht, dit riekt naar stemmingmakerij.

    In ieder geval, het maakt me geen snars uit of Second Life een zeepbel is. Iedereen die denkt dat 3D virtuele omgevingen geen toekomst hebben, echter... blijft u lekker verder slapen.

    geplaatst op
  • Seconde life verdient zijn grootste bestaansrecht voornamelijk uit de schier oneindige berichtenstroom die je erover leest. Er lijken wel meer mensen te zijn die erover schrijven dan mensen die het werkelijk gebruiken. En ja, dat gaat vanzelf vervelen.

    geplaatst op
  • Unox in World of Warcraft? Gaat niet gebeuren/werken. Eerst geven, dan nemen. Uit het niets in zo'n game stappen zal keihard worden afgestraft. Bovendien is de fantasy setting van de game een (te) grote uitdaging voor merken.

    geplaatst op
  • @ Cem Yildiz
    Fantasy setting een te grote uitdaging voor merken?
    Ik weet het niet.
    In principe zou het een geweldige promo zijn als je unox worsten zou kunnen looten uit je zojuist geslachte verzin-een-wezen. :P

    geplaatst op
  • Het is een Zeepbel, de eerste comment van Bram slaat de spijker op z'n kop...

    Het kan interessant zijn om de hele wereld grafisch in beeld te brengen op een realistische manier, maar niet een fantasie wereld met vliegende elfjes die unox soep zitten te spammen tegen een naakte kabouter die zich voorstelt als de nieuwe leraar van een virtuele universiteit en zin in een offline ontmoeting heeft...

    Aangezien er veel geld in is gestoken door grote partijen én het allemaal toch niet zo mooi is als werd verkondigd is het een Zeepbel. Het feit dat het een zeepbel is, maakt het nieuws, niet SL zelf... dat is onderhand wel uitgemarketeerd

    geplaatst op
  • Natuurlijk maakt het je geen snars uit Dobre dat het een zeepbel is of niet, toch al genoeg aan verdiend toch?

    Leuk om te horen voor de klanten die in jullie mooie praatjes getrapt zijn dat het je niet uitmaakt of het een succes wordt of niet. Stemmingmakerij?

    geplaatst op
  • Sorry Dobre, zo klinkt het als afgunst of jaloezie...het is uiteraard aan een adverteerder zelf om er wel of niet in te stappen. Maar doe aub niet alsof je boven/buiten de discussie staat want je staat zelf vooraan in het rijtje van de voorstanders.

    geplaatst op
  • Wow wat een commotie. Dat SL een zeepbel is misschien niet nieuw voor diegene die frequent Marketingfacts bezoeken. Wat ik wel wel opvallend vind in comscore onderzoek, is dat de verhouding Amerikanen/Europeanen zo scheef zit. Wat kan daar de reden van zijn?

    geplaatst op
  • @Kasper: ik sta niet buiten de discussie maar heb dit al zo vaak gehoord en ben er een beetje moe van. Laat iedereen die denkt dat virtuele werelden een hype zijn lekker verder slapen. En ja Kasper, het klonk nogal cru en kort door de bocht

    geplaatst op
  • Dan zijn wij het er iig over eens Dobre dat er wat ons betreft geen aandacht meer aan SL besteed hoeft te worden en zo ook de discussie gestaakt kan worden. Wel wakker blijven he! ;-)

    geplaatst op
  • Deze discussie is inmiddels zo vaak gevoerd dat ik graag wil doorverwijzen naar de reacties in dit artikel bij Emerce. Er zijn al een aantal succesvolle cases in SL (Pontiac/Motorati en Essent in eigen land om er een paar te noemen). Voor deze bedrijven is het iig geen zeepbel.

    geplaatst op
  • @Katje: volgens mij heb ik dat nergens gezegd. Alleen vind ik het een beetje onzinnig iedere keer weer dit soort discussies te zien, die alleen maar gaan over of het een zeepbel is of niet.En al helemaal zoals hier met een inzinnige aanleiding, ik lees in dat hele onderzoek nergens iets terug over het verspillen van geld. Bovendien vind ik het nogal kortzichtig alle investeringen die in virtuele werelden worden gedaan alleen maar af te rekenen tegen directe bezoekersaantallen.

    @Erik, ik ben hier inderdaad wel benieuwd naar maar heb hier geen antwoord op. Heb het onderzoek eerder al opgevraagd maar helaas niet ontvangen, zou graag de cijfers eens doorspitten.

    geplaatst op
  • Caroline, in 1995 stonden alle kranten wereldwijd bol van de medeling dat wat we nu web 1.0 plegen te noemen (onzin, andere discussie ook) een hype was! De tijd zal leren over 3d virtuele omgevingen een goede interface naar internetdienstverlening zijn. Ik denk het wel, maar het moet nog gebeuren in een kritische massa aan gebruikers, Sl heeft die nog lang niet maar zij hoeven dat ook niet te bewijzen. Voorlopig zijn ze nog in de lucht en wie de opvolger(s) worden zien we wel.

    geplaatst op
  • Volgens mij ...en ik kan het fout hebben in deze...toont het onderzoek aan dat de hype in amerika voorbij is en in duitsland op zijn hoogtepunt (in de maand maart dan).

    Dit kan ik niet staven maar als hetzelfde onderzoek over drie maanden herhaalt wordt dan zou dit best eens kunnen blijken o te zijn omdat de hype dan duitsland weer verlaten heeft.

    geplaatst op
  • @Cem Ik bedoel een unox camera inlog zoals Qi dat deed in de Heineken Campagne. En heus er is nog genoeg te verzinnen naast ingame advertising voor we jouw wereld komen vergeven van de reclame. ;) Rustig maar.

    @Kasper Dobre denkt ook dat SL een goede opstap is naar de 3D wereld. 3D mensen staan toch altijd een beejte buiten de werkelijkheid.

    @Dobre Guildwars is anders ook een goeie introductie naar de MMORPG wereld Klik hier voor de hekkesluiters op MMORPG chart. Of bedoel je nog steeds dat virtual reality de toekomst is? Nee toch? Hopelijk? Toch?

    @Erik Weer slaat om dan merk je meteen de commotie. Zit niet scheef. Verspreiding van goederen met een network effect ("Iets dat meer waard wordt naarmate meer van je vrienden/collegas het ook hebben) ziet er uit als een epidemie, als mode, als olievlek. De Gaussiaanse verdeling (even veel hier in Europa als daar in Amerika) die jij verwacht, veronderstelt een verspreidings model van non networked goederen zoals "uren slaap". Waarom is Robbie Wiliams populairder is in Europa dan in Amerika en Engelbert Humperdinck anderom. Opvallend zou zijn als het gelijk stond.

    Ik stel voor om op die manier Second Post en Second Comment in te dammen. Iedereen die nog nooit een (andere dan Second Life) MMORPG gespeeld heeft mag niet meer commenten iedereen die denkt dat virtual reality nog steeds de toekomst heeft moet een VR helm op zetten bij het commenten.

    geplaatst op
  • @Dobre Ik neem toch terecht aan dat je dit commentaar niet 2d op de site intikt maar dat je 3D interactie hebt met de Marketing Facts 3D Comment Avatar Bot in SL of welke planeet je dan ook maar vandaan komt? Zou je hele verhaal om zeep helpen anders.

    geplaatst op
  • @JoopvanSchie Rene gaat net zo goed worden als Andre Hazes want daar zeiden ze in het begin ook van dat het niets werd. Tering man, keigoed argument.

    geplaatst op
  • Voor 10 Vingertje Award punten: Overigens gebruik ik steeds het woord hype in de connotatie van "opgeklopt" en "overdreven (hyperbool) voorgesteld" door de media. Hype betekent voor mij niet super snelle op en neergang van een trend, als in zeepbel. Je kunt niet aan een opgang van de trend (de vorm en tijdsverloop) zien wanneer de afgang begint, zelfs niet aan de afgang of dit de afgang al is. Dat kun je niet voorspellen over de koers van aandelen ABN AMRO, niet aan het aantal comments wat een post krijgt vs waard is. Ja? Dus: Hype is mediaoppoets. Zeepbel is koffiedik.

    geplaatst op
  • Yup

    geplaatst op
  • Web 2.1 rocks... zelf bepalen hoe een site eruit ziet

    geplaatst op
  • Heb onstuitbaar al gemaild. [c]

    geplaatst op
  • </b></i> Brams troep opruimen..

    geplaatst op
  • Als we naar het grafiekje kijken op technorati voor de NL posts:
    NL Grafiekje dan is de HYPE nog volop bezig.
    Overigens verschilt het Duitse lijstje niet zo gek veel met de NL.

    Kijken we naar de blogs met een btje autoriteit dan zien we dat in Nederland het hoogte punt lijkt te zijn geweest.
    In Duitsland echter nog niet....

    geplaatst op
  • @Maarten Hola nog een keer. Deze deed m.ietje! Ik ben alleen de ontdekker. Code is met [ niet met < :P

    geplaatst op
  • @Martin Hype is een overdreven weergave van de werkelijkheid. Lees een keer een comment voor je langskomt. Nog een keer fout gebruiken en ik zet je comment in de

    geplaatst op
  • @Mietje Zet gelijk op je CV! Leas desginer, Project Vormgeving succesvolle marketing blogsite MF! 2007

    geplaatst op
  • Niemand opgevallen dat hyped.nl vanmiddag gede-faced was?

    geplaatst op
  • en ilsemedia met studentensite stuud.nl komt? (zie bbrussen.nl ) da's nuttiger berichtgeving dan dit gespeel..

    geplaatst op
  • @MaartenRoelofs Ja... hyped.nl.... sorry.... tikfout. Zelfde ding. :)

    geplaatst op
  • @Maarten Roelofs Hoezo? Samen pelen is de essentie van Second Life waar kom jij vandaan?

    geplaatst op
  • @Maarten Roelofs Ik speelde trouwens niet. Ondek fout, meldt fout, mail onstuimig, onderzoek fout, M.Ietje ook, vertel hoe iedereen fout kan omzeilen, zet style terug, gedocumenteerd nu. Wat kan ik verder voor je doen?

    geplaatst op
  • @Bram: Zou je de comments niet willen misbruiken voor dit soort HTML-testjes?

    geplaatst op
  • @Erik Zal geen HTML testjes meer doen in de comments. Promise! Zie ook mijn @Maarten...

    geplaatst op
  • @Erik

    De gebruikte codes zijn helemaal geen HTML. Verder had ik er natuurlijk helemaal niks mee van doen natuurlijk.

    geplaatst op
  • @M.Ietje Je moet Erik niet op stang jagen die kan MF! op zwart draaien. HTML code of niet. :)

    geplaatst op
  • Vroeger (weet je nog.. nog..) kon je dit soort grapjes uithalen met javascript- reload code. Lollig. De hele shop.nl chat refreshen naar wehkamp.

    geplaatst op
  • Mij herinnert zich de lancering van de eerste website van een spijkerbroekenmerk. Ieder 1000e bezoeker kreeg een gratis spijkerbroek. Mij herinnert zich ook nog bezoeker 500 tot 11000 te zijn en een heleboel mensen blij te hebben gemaakt met een gratis spijkerbroek.

    Vroeger zijn de tijden!

    geplaatst op
  • ..Als we dan toch half offtopic zijn:

    Wat ik me afvraag.. is waarom er eigenlijk zoveel buzz is over SL, terwijl Ingame advertising in bijvoorbeeld Playstation spellen toch zo'n veel groter publiek bereikt..

    Vraag me nog steeds af waarom ik geen Coca Colablikjes tegenkom in PS3 spellen..
    Is DAAR nog nieuws over?

    De nieuwe Grand Theft Auto komt toch eind deze zomer uit? Staan er niet zo'n 150 parijten werkelijk te springen om daarin te adverteren? Dat wordt de hit van dit jaar....

    geplaatst op
  • @Erik Buzz onstaat door praten. Mensen praten graag over dingen die leuker worden naarmate meer vrienden ze gaan gebruiken, zoals de fax een blog, msn messenger, second life, roken, mode. (het zgn network effect) Mensen luisteren beter naarmate het beter aansluit op iets dat ze al kennen. Mensen onthouden makkelijker naarmate het minder complex is. Op MF! denken veel mensen vanuit een technische en financieel meetbare manier (ROI) na over reclame maken. Anderen weer over de innovatieve en experimentele waarde van techniek van reclame maken op zich. Voor de meesten geldt dat spannende revolutionaire en geweldige interessante net nieuw bedachte dingen het leukst zijn. Gooi dat in een cocktail en een keer per maand krijg je BBBBBBBoemMMMM! Maar als je alle comments gelezen had wist je dat ook.

    Je opmerking over PS spellen getuigd van onkunde. Reclame gaat niet om veel publiek te bereiken maar om klanten te werven. Dat wordt vaak door elkaar gehaald. Vooral door oude marketeers en mensen die opgegroeid zijn met de massamediale norm. Google is niet groot geworden door veel publiek te bereiken, de iPod is nooit op een TV reclame geweest. Getargete reclame is er wel op PS3 maar mondjes maat. Veel marketeers gokken liever op wat ze kennen en wat ze al jaren gedaan hebben. Mijn milde suggestie is eerst te zoeken binnen de site naar relevante artikelen alvorens dom uit de hoek te komen.

    geplaatst op
  • Kreeg net een bericht binnen dat Paul van V. inmiddels al wat hackwerk van ene Bram A. heeft verwijderd. Heel goed, vandalen zijn het! ;-)

    On topic: artikel had wat meer diepgang mogen hebben (bijvoorbeeld door relatie te leggen naar eerdere onderzoeken). Het kritisch blijven volgen van SL lijkt me verder niets mis mee; tenzij het niet dagelijkse voorbij komt. Er is meer dan alleen SL binnen ons vakgebied!

    geplaatst op
  • zeker, SL is niet zaligmakend en kritiek draagt bij aan de volwassenwording van het medium. Ik weet ook helemaal niet of SL de toekomst heeft (wie herinnert zich Nedscape nog.) Maar ik geloof wel in de kansen en mogelijkheden van (sociale) virtuele omgevingen voor interactie en communicatie. Misschien dat we juist hier eens over moeten discussieren, ipv van over SL an sich?

    geplaatst op
  • @Dobre: helemaal met je eens! Volgens mij ook al wel vaker benoemd is de discussie over hoe online navigatie en communicatie zich verder zal doorontwikkelen. Experimenten binnen SL spelen m.i. daarbij een belangrijke rol.

    geplaatst op
  • "80% actieve internetgebruikers in 2011 een “Second Life”.....Tenminste dat zegt Gartner. Dat dit niet betekent dat zij een Second Life account hebben moge duidelijk zijn. Waar het Gartner om gaat is dat aan het eind van 2011 80% van de actieve internetgebruikers op de een of andere manier een avatar in een virtuele wereld heeft. Het advies: onderzoek en experimenteer, maar stop er niet al te veel geld in totdat de omgevingen stabiliseren en volwassen zijn."

    Zie verder: http://www.moqub.com/?p=688

    geplaatst op
  • @Dobre Verbazingwekkend comment 1Huh? 2. Kritiek op SL maakt het medium (internet) volwassen?! Schrijf daar eens een post over? Vooral de lijkt me de propositie logica daarachter razend interessant.

    @Marco Als jullie 2 het lyrische SL-als-proeftuin-argument nou zo breed trekken ben je mij zelfs kwijt! ;) Parafrase: "Alle kansen en mogelijkheden van experimenten met sociale (niet eens 3D maar alle) virtuele werelden vanwege onder andere de doorontwikkeling van de next gen GUI." Jij moet nodig op vakantie. ;p

    Mental note Die Paul van V. te vriend houden dus...

    geplaatst op
  • @zbdigitaal: Ja en de digitale stad, alle streetportals, hyves, MF! zelf en mijn SIMS2 (mijn avatar) op de PSP tellen ook allemaal als virtuele wereld. Gartner beweert helemaal niks over SL maar over SL achtigen (omdat hun doelgroep het dan snapt). He wakker worden de box wedstrijd is afgelopen en je hoeft echt niet te blijven liggen omdat het zo "leerzaam" is.

    Goed. Nieuwe stelling: SL is achteraf niet bedoeld als kijkcijferkanon en marketing bonanza. Daar mag je het niet op afrekenen. Het is bedoeld als proeftuin voor marketeers. En dat had in elke virtuele wereld gemogen, maar die anderen hebben geen logos, condooms en de kinderporno. Dus die zijn dan niet een echte proeftuin. Eens kijken of ik een klant kan bewegen mee te doen...

    geplaatst op
  • Ik herinner me Nedscape nog wel :)
    - heb er zelf ook nog lang gebruik van gemaakt, net als van Eudora

    geplaatst op
  • Bram, wat mij betreft gaat het niet zo zeer om SL zelf alswel het feit dat bedrijven experimenteren met virtuele werelden. Enig idee wat dat betekent voor de bedrijven zelf?

    Verkoop ze nu nog geen bereik en het PR-effect is inmiddels ook zo goed als weg. Bedrijven die nu in SL (of vergelijkbare omgevingen) stappen zullen zich vooral richten op het experiment. En hopenlijk ook met concrete doelstellingen want anders kunnen ze beter eerst hun emailmarketing programma of webanalytics (om maar eens iets te noemen) goed op orde brengen.

    geplaatst op
  • "Het is bedoeld als proeftuin voor marketeers"

    Bram, beetje eenzijdig niet?

    universiteiten, NASA, kunstacademies, charitatieve instellingen, gamedevelopers, politici behoren tot de residents

    zullen we het daarom zo breed mogelijk houden?
    een proeftuin voor een ieder die behoefte heeft aan een interactieve en alternatieve interface met de toekomst in het vizier en het experiment in zijn of haar broekzak .... ?

    Second Life is pionier, net zoals de Digitale Stad dat was, en ik heb daardoor groot respect voor Linden Lab. Iedereen die SL achteloos wegwuift heeft of geen inzicht in de kracht van het medium of angst voor verandering of .... of ... of ... en op zijn minst een ervaring minder.

    geplaatst op
  • Second Life is een pionier enkel in de publiciteit die ze weten te genereren (en evenaren daar als online platform niet eens World Of Warcraft mee).
    De technologie in zijn voordelen (een online alternatieve "wereld" waar een man een vrouw kan spelen) en nadelen (de servercrashes) zijn niets nieuws.
    De geest achter het hele "roleplay" (want men doet dit toch om een rol aan te nemen in een wereld van andere regels) is ouder dan het internet zelf.

    Voor marketeers een testcase, voor de huisvader een manier om een uurtje te ontsnappen aan zijn vrouw, de toekomst, jazeker.
    Maar zeker niet optimaal, en nu nog steeds een zeepbel.

    geplaatst op
  • @Hofhuis Ik itereer. SL is schoolvoorbeeld geslaagde diffussie Klik hier en lees eens wat!, bovendien (of daardoor) is het vermoeden dat de trend opzettelijk wordt overdreven (hype) in de media. Dat mag best. Niemand kan (op basis van de huidige cijfers) iets zeggen over de lifecycle opgang en teloorgang van SL. Niet of het al succesvol is, nog moet worden, of al weer afgelopen is. Ook jij niet. Schei daar mee uit. Je zou wat kunnen zeggen over de wereld media aandacht van Wow vs SL. Maar daar zul je ook wel niet verder komen dan dat je WoW bij juliie in het dorp nog nooit in een Abri hebt zien hangen. Jouw gevoel over zeepbel wel/of niet is 0,0 niks waard.

    @Annet Ik doe aan discussie patroon herkenning. Hier is een voorbeeld Klik en bekijk deze van G.W. Bush, Stay the course. Ik vermoed (trend hypothese) dat SL investerings argumenten zijn verschoven van marketingkansen naar communicatie experimenten. That is different. Ik verwijt dat jou niet, jij hebt altijd zuiver aan de experiment kant gezeten. Ik durf alleen te wedden dat Dobre in zijn offertes de ontwikkeling van het medium, nadenken over next gen gui, proeftuin argument niet als eerste noemt. vergelijk zijn blog Dat riekt naar hypocrisie en die wrijf ik er graag in.

    @Dobre Of je als disclaimer op je blog wilt zetten: Het is volgens MF! een misvatting SL (nu al of nu nog) te postioneren als het 2.0 bezoekers- of kijkcijferkanon, laat staan marketing bonanza en commucatie en PR hemel. Sterker we vermoeden een media hype. Maar daar mag je SL helemaal niet op afrekenen. Deelnemen in SL is voor organisaties een fijne proeftuin voor ieder die behoefte heeft aan een interactieve en alternatieve interface met de toekomst in het vizier en het experiment in zijn of haar broekzak.

    @Karel Mag ik Unox al bellen?

    geplaatst op
  • amen

    geplaatst op
  • @ Bram: Touché.

    geplaatst op
  • @Bram
    ;-)
    Uhhh, ik werk samen met Raymond (Dobre) voor een specifiek SL project en ik kan je verzekeren (zei zij niet geheel objectief doch vastberaden) dat zijn motivaties ok en serieus zijn en dat het experimentgehalte van Lost in the Magic Forest wel degelijk aanwezig is. In vergelijking met het buitenlandse Rivers Run Red of nederlandse concurrenten vind ik persoonlijk de SL events inclusief de poging tot crossovers tussen realiteit en virtualiteit van LITMF zeker geslaagd. Soms is het wellicht wijzer om iets meer in de luwte te blijven, zeker als de statistieken maar op zich blijven wachten.

    Maar ik snap ook je reactie en je irritatie (?) over bepaalde claims die gemaakt worden door project/communicatieburo's. Wat als bijvoorbeeld een Outback Online gereleased wordt en veel sneller, mooier, gebruiksvriendelijker blijkt. Wordt het dan copy/paste door de webmasters en SL vervangen door OO? ;-)

    Dank voor je link! hij is leuk

    geplaatst op
  • @Annet: Mijn motieven zijn niet zo raadselachtig als je denkt. Ik probeerde een strekdam in de zwetsrivier te smijten vanwege de irritatie om dat ik (IQ 135 maar aftakelend, dat wel) niet begrijp wat de clou is. Ik kan het mijn klanten niet meer uitleggen. Ik kom daar aanlopen met trend is onbewezen, ongeduld neemt toe, morren over misleiding, maar he wat wil je want hype, goeie diffusie dat wel, laten we het even aanzien, tralalie tralala... Komen Dobre en Marco D. opeens de toekomst van GUI design, internet en de world as we know it ophangen aan het welslagen van SL! En dat SL nooit bedoeld was als marketing machine. Ja Hallo! Al heb je het nooit hard op gezegd, je hebt het nooit ontkent. Misleiding, roep ik dan samen met het plebs. Eraf met zijn hoofd. ;) Oh ja kan ik OO mijn SL Unox winkel importeren, denk je?

    geplaatst op
  • @Bram

    ...van iemand die een relaas begint met praten hoe mensen op internet met elkaar praten en zo een buzz creeeren verwacht ik niet voor dom uitgemaakt te worden. Verder getuig(d)t het van onkunde dat ik me offtopic afvraag waarom er praktisch geen nieuws gepost wordt over een marketingmedium waar 19 miljard (and rising..) in omgaat?

    "Je opmerking over PS spellen getuigd van onkunde. Reclame gaat niet om veel publiek te bereiken maar om klanten te werven." Helemaal mee eens. Wie targetten we ook alweer door te experimenteren in SL? De 5000 actieve gebruikers?

    3d omgevingen en sociale netwerken zijn al zo lang schering en inslag.. je zou verwachten dat het experimenteren wel eens gebeurd is, aangezien er al een berg met best practices ligt..
    Toch beginnen mensen nog een viruteel gemeentehuis voor 25k ..

    Ik vraag me gewoon hardop OFFTOPIC af waarom er weinig leuke cases van ingame advertising op andere platforms dan op internet hier op marketingfacts gepost worden. Dat mag niet? Dan ben ik dom en snap ik het niet? Of heb ik de beschrijving van interactieve marketing nieuwe media in Over Ons verkeerd geinterpreteerd?

    Anyway, bedankt man!

    geplaatst op
  • Bah.. moe en pissig.. ga dus spel- en codeerfouten van maken in je post..

    geplaatst op
  • @Erik Right on and up my alley. Vertel eens wat meer over dat thirdeye marketing ondertussen. Terwijl ik nadenk over een schimpscheut terug.

    geplaatst op
  • Bram,

    Dat Third Eye Marketing kan wel weer eens uit de lucht. Tijdelijk even opgestart vanwege een marketingonderzoek dat ik 3 jaar geleden heb uitgevoerd.

    Hoe zit het met FISQ?

    geplaatst op
  • @Erik You goooooooood! FISQ Deed 10 jaar geleden software bouwen. Mag ik het domein 3rd eye kopen?

    geplaatst op
  • @ Bram

    .. valt wel mee met dat goed.. staat gewoon op je profiel. Grappig dat je site nog live staat op planet. Bieden op 3rd eye? mail maar even naar erik at canicas.nl

    geplaatst op
  • @Bram
    Ach in the end is het toch allemaal een hoop gezwets.

    De SL av van OO boss is trouwens erg grappig, hij was laatst in mijn SL office en keek zijn ogen uit. Ik vroeg me dan ook ernstig af of dat OO uberhaupt wel iets gaat worden. Zal ik vragen of ie trek heeft in soep?
    Wat is dat toch met jou en UNOX in 3D blik? ;-) Ik word nu wel erg nieuwsgierig.

    geplaatst op
  • In ieder geval worden de reacties er steeds grappiger op, dat is in ieder geval alvast een stukje winst. Maarre, voor het niet helder was, ik hang de toekomst van wat dan ook niet op aan SL, integendeel (@Bram). Vind wel dat we virtuele 3D omgevingen als communicatie en creatief platform serieuzer moeten nemen. Maar goed, ik begin een echo te horen nu... last post, ik ga eens door het park wandelen.

    geplaatst op
  • @Caroline Ah je bedoelt Netscape ipv nedscape.

    @Dobre Niks ervan stuiten net op de kern. Nu wordt het voor mij net grappig. 3D MMORPGs zijn allang een revolutie, dat hoef je niet meer te zeggen en je uitspraken over onderzoek naar communicatie mogelijkheden en crossmediale toepassing gaan eigenlijk op voor alle online games. Prachtig. Die worden ook al heel serieus genomen. Onderzoek wordt al gedaan met de Xbox Live en Habbo Hotel. En die zijn ook gemakkelijk te begrijpen, te onthouden, door te vertellen, terug te draaien, te proberen.
    Als je al nooit gezegd hebt dat SL de bom was op marketing en communicatie gebied maar proeftuin, waarom vind je SL een betere proeftuin dan Hyves of Guildwars. Je laatste schots smelt ook een beetje. Wat ga je communiceren naar je huidige klant? Afbellen met als tekst: Sorry van niet waarschuwen voor voorlopige communicatieve en marketing teleurstelling... en BTW het is ook nog eens niet de beste proeftuin voor 3D wereld communicatie en creatie experimenten.

    geplaatst op
  • @Bram... ja, die bedoelde ik.... d... t.... is in elk geval een eeuwigheid geleden :)

    geplaatst op
  • @Caroline

    Valt best mee met dat eeuwigheid geleden, ken je Firefox? :D

    geplaatst op
  • @ Erik: Netscape gebruikte ik in het begin toen ik net internet had (begin jaren 90).
    En Firefox (Mozilla)... ja, dat gebruik ik nog af en toe wel eens :) - bijv. om iets te uploaden naar Lulu

    geplaatst op
  • @Caroline:

    Bekijk dit maar eens:
    http://ilias.ca/MozillaNetscapeRelationship

    De mozilla code is gefundeerd op Netscape..
    En Firefox is gebaseerd op Mozilla.. dus basically gebruik je nog steeds wat overeenkomstige nulletjes en eentjes.. Zo lang is het dus niet geleden dat je Netscape gebruikte :P

    (ik gebruikte ook netscape in '96)

    geplaatst op
  • @Erik: ja, zo lust ik er nog wel eentje... van die nulletjes en eentjes... want daar is uiteindelijk gewoon alles op gebaseerd :)

    geplaatst op
  • @Caroline...Maar HEB je het ook gelezen? Er is toch echt werkelijk causaal verband!

    geplaatst op
  • @Erik: ja, ik heb het gelezen. Er is dus een relatie... maar waar gaat dit eigenlijk nog over ?????

    geplaatst op
  • @bram: je blijft de ene na de andere ongefundeerde conclusie trekken, maar ik moet toegeven dat je ge-orakel niet zou misstaan op een wankel sinaasappelkistje. Prachtig om te zien en zeker vermakelijk.

    geplaatst op
  • @Caroline De code van Netscape leeft door in Firefox, misschien ontstaat er ooit uit SL ook iets moois. Zoiets?

    @Dobre ; ) ad hominem, toe maar weer! Voila ik neem alle conclusies terug wegens ongefundeerd sinaasappelkist georakel. Onder voorwaarde dat jij 1 vraag beantwoordt:

    Stel ik wil mijn klant laten experimenteren met virtuele werelden, niet om de ROI, niet om de PR, niet om dat iedereen het doet, niet omdat mijn reclame bureau het zegt, niet omdat het nu al een succes is, niet omdat Raymond het zegt, waarom SL en niet Habbo hotel?

    geplaatst op
  • @Bram: Als je ervaring wilt opdoen met bijvoorbeeld jongerenmarketing in virtuele werelden, dan kan Habbo veel interesssanter zijn dan SL. Ik noem maar wat....

    geplaatst op
  • @Dobre Dus ik presiceer. Ik wil een standpunt over SL en niet over virtuele werelden an sich...

    Voortaan als iemand weer post of comment SL graag de volgende line of communication hanteren:

    Het is volgens MF! commenters in mei 2007 een misvatting SL (nu al of nu nog) te postioneren als het 2.0 bezoekers- of kijkcijferkanon, laat staan marketing bonanza en commucatie en PR hemel. Sterker we vermoeden een media hype. Maar daar mag je SL helemaal niet op afrekenen. Deelnemen in SL is voor organisaties, die niets met jongerenmarketing willen, een fijne proeftuin voor ieder die behoefte heeft aan een interactieve en alternatieve interface met de toekomst in het vizier en het experiment in zijn of haar broekzak.

    geplaatst op
  • @Bram: als je je dus liever op volwassenen richt dan KAN Second Life interessanter zijn (met een gemiddelde leeftijd van 14 jaar valt Habbo dan misschien wel af, nietwaar?).

    geplaatst op
  • Linden Lab, het bedrijf achter Second Life, publiceert voor het eerst cijfers over het aantal actieve gebruikers. In totaal zijn er iets meer dan 17.000 actieve Nederlandse gebruikers van Second Life aldus Emerce.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.