Google treedt op tegen Marktplaats?

Google treedt op tegen Marktplaats?
,

Na een interessante discussie op www.dekoopman.net (nav bericht op Netters.nl) over toelaatbare zoekmachine optimalisatietechnieken, lijkt Google (zie reacties op de sites) een penalty te hebben gegeven aan marktplaats.nl.

Waar gaat het mis? Simpel gezegd, iemand zoekt op een artikel op de site: ” Blauwe kinderfiets Peugot’ (incluis typevout). De zoekresultaten sla je op als een pagina, die vervolgens via een lijstje met bijvoorbeeld ‘meest recente zoekresultaten’ gelinkt wordt op je site.

Leuk, want voor elk zoekresultaat creeer je een pagina die geindexeerd wordt door google. Vervelend voor de gebruiker van Google, want de zoeker komt op een pagina terecht waar waarschijnlijk geen relevant resultaat meer te vinden is. Vorig jaar is collega Vinden.nl hier voor op de vingers getikt. Hopelijk komt het IAB binnenkort met meer inhoud dan de huidige gedragscode.

Voor de volledigheid: mijn werk voor Speurders.nl heb ik al 6 maanden geleden overgedragen. En ik ontken ook niet dat ik deze strategie een paar keer heb voorgelegd aan Traffic4U, maar zij hebben ons steeds overtuigd (en wilden hier ook geen verantwoordelijkheid voor nemen) dit niet te doen.

Opvallend is dat Erwin Boogert van dekoopman.net aan 5 experts een mening heeft gevraagd, maar geen van allen dit ‘on the record’ wilde doen. 

Update: Zojuist Oscar gesproken. De bedoeling van het artikel is om de discussie over wel/niet toelaatbare technieken mbt search-results helder te krijgen. Marktplaats heeft absoluut een punt dat ik niet kan bewijzen dat er daadwerkelijk een penalty is gegeven. Dit zal ik ook niet meer noemen. Vandaar ook het vraagteken boven aan de pagina. Zie verder ook Oscar’s reactie op dit bericht.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 32 reacties op dit artikel

  • Hmmm, kreeg hier gisteren een aantal emails over binnen; stond nog op mijn to-do lijstje. Ben wel benieuwd naar de reactie van marktplaats. Lijkt me overigens vooral een discussie voor de recent gelanceerde taskforce search van het IAB.

    geplaatst op
  • Even voor de duidelijkheid: ik heb de titel aangepast van 'Kudos voor Google' naar 'Google treedt op tegen Marketplaats' omdat het anders niet duidelijk is waar het nu eigenlijk om gaat.

    geplaatst op
  • Twee dingen:

    Dat wordt nog wat als RSS en Twitter-achtigen door steeds meer mensen ontdekt worden als dé nieuwe zoekmachinemarketingtools. Ben zelf vanuit mijn AdWords praktijk volop aan het experimenteren en de resultaten zijn indrukwekkend.

    En: ik had liever dat Google binnen organisch wat minder zou zedenpreken en wat meer binnen de AdWords. Ik zoek op ´dikke lul´ en dan kopt Vergelijk ´Dikke lul? Op Vergelijk!´ in de gesponsorde koppelingen. Wie heeft dáár wat aan?

    geplaatst op
  • Ik probeer het nog 1 keer...IE7 crashte 2 keer achter elkaar!?.....

    @Marco,

    Ben het met je eens dat het een interessante taak voor TaskForce kan zijn! En ben ervan overtuigd dat de TaskForce uberhaupt al een stap in de goede richting is.

    Verder ben ik ook voorstander van het openbaren van dergelijke ontwikkelingen als met MarktPlaats zijn gebeurd...hiermee maken we de wereld weer even wakker en scherp en kunnen we samen verder werken aan een nog betere index van alle zoekmachines.

    Overigens werd marktplaats (mits ze rss feeds gebruiken ;-) ) al vroegtijd op DC geattendeerd op de mogelijke gevolgen van hun acties:

    http://www.dutchcowboys.nl/search/9690

    Vreemd dat ze destijds dus niet een extra regel in hun robots.txt hebben opgenomen?

    geplaatst op
  • interessante case dit. binnen mijn vakgebied (online recruitment) zijn er tevens veel spelers die dit doen en deze zoekresultaten als pagina's opslaan. met een beetje geluk hebben al deze concurenten binnenkort een ban in google ;-)

    kom overigens nog wel pagina's van marktplaats tegen in google. 258 in totaal.

    geplaatst op
  • Wat mij betreft is dit niet alleen voer voor discussie in de taskforce, maar ook iets meer "en publique". Dit soort dingen moet uit grijs gebied getrokken worden en juist niet achter min of meer gesloten deuren door de toppers uit de branche geblust/ gesust.

    Het is erg vreemd dat eBay/MP dit aandurft omdat er al meerdere keren penalties zijn gegeven aan het indexeerbaar maken van zoekresultaten. Marktplaats heeft het risico genomen door IMO schijnheilig de pagina's een iets meer content-achtig karakter te geven. Daarbij zijn ze echer lui geweest door de teksten automatisch te genereren.

    Als ze het meer als een echte directory hadden ingericht, met echte handgeschreven kwalitatieve (user generated) content, had de "truc" best gekund. Dan was het echter een kwestie van enke e tientallen pagina's per week en niet van tienduizenden, en dat scoort niet zo snel. Dat is dus het verschil tussen echt strategisch optimaliseren en snel schaalbare trucs. Van dat laatste houdt Google gelukkig niet zo.

    geplaatst op
  • Maar wat is nou de definitie van een cowboy? Díe vraag moet beantwoord worden voordat we gaan bashen.

    geplaatst op
  • Open discussie is prima; waar ik problemen mee heb is het anoniem reageren (en vooral ook wijzen). Voor wie zich afvraagt waar de reacties van 'Willem' en 'Paul' zijn gebleven; die zijn beide verwijderd en de betreffende persoon (één en dezelfde persoon) heeft een IP-ban en zal in het vervolg automatisch worden doorverwezen naar Z@PP.

    geplaatst op
  • Nu moet Ruben niet meteen allerlei technieken gaan verklappen ;).

    Ik heb met Google wel eens de discussie gevoerd over het verschil tussen een interne directory van categoriën en linken naar een interne zoekopdracht. Een jaar geleden waren ze nog van mening dat het OK was zolang de content maar zo uniek mogelijk was en dezelfde producten niet in teveel categoriën of zoekopdrachten terug zouden komen. Redelijk recent zijn de echte zoekopdrachten pas aangepakt, maar ze hebben nog steeds geen policy over categoriën. Zolang de categorie een verkapte zoekopdracht is kun je dus nog best ver gaan.

    geplaatst op
  • Eens met Marco. Laten we eerst maar eens de reactie van Marktplaats en Checkit afwachten voordat we overgaan tot speculaties, dat lijkt me niet meer dan fair. Daarvoor hebben zowel Marktplaats als Checkit een te lange staat van dienst op het net.

    geplaatst op
  • Haha Karel, ik moest wel lachen om je dikke lul vergelijking.. Kwam je nog een beetje redelijk uit de test :)
    Maar je hebt wel gelijk; ook binnen Adwords wordt veel misbruik gemaakt, waardoor de kosten om te adverteren onnodig hoog oplopen. Heb net nog een groot bedrijf wat adverteert via de zoekactie "Linux Laptops", een prijsopgave gevraagd, met een verwijzing naar de zoekresultaten in Google. Krijg al snel een reactie: wij verkopen geen laptops met linux, kunt u aangeven waar in Google u dit hebt gevonden, dan kunnen wij daar actie tegen ondernemen, want dit klopt niet... Ben benieuwd..

    geplaatst op
  • @DD,

    Er wordt hier nu nogal vaak Checkit in samenspraak met Marktplaats gebracht. Zal het misschien checkit zijn?

    geplaatst op
  • Ik mis de penalty? Marktplaats staat nog gewoon in de index incl
    het voorbeeld boven staat nog gewoon in de index?
    Wat is er nu precies gewist?

    geplaatst op
  • @DD De penalty is gericht op een aantal subdomeinen van Marktplaats, die zijnuit de index zijn gehaald.
    Welk bureau verantwoordelijk is nog niet bekend, zou ook heel goed in-house kunnen zijn of vanuit E-bay?

    geplaatst op
  • @Martin:
    Ik mis de penalty? Marktplaats staat nog gewoon in de index incl
    het voorbeeld boven staat nog gewoon in de index?
    Wat is er nu precies gewist?

    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=site:www.marktplaats.nl 197 indexed pages
    Beetje weinig dus ;)

    geplaatst op
  • @Kjeld,

    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=site:marktplaats.nl&meta;=

    meer dan 1,6 miljoen?

    Beetje veel dus ;-)

    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=site:koop-tips.marktplaats.nl&meta;=

    dit is nog maar 684 resultaten groot, zou vast wel ooit meer geweest zijn misschien?

    geplaatst op
  • Graag wil ik vanuit Marktplaats.nl een reactie geven op bovenstaand artikel en de daarop volgende discussie.

    Vanuit Marktplaats houden we ons aan alle regels & richtlijnen rondom zoekmachine optimalisatie. Ook in deze kwestie is dat het geval en zijn we te allen tijde in goed overleg met Google.

    De stelling dat Marktplaats.nl een penalty van Google heeft gekregen is onjuist. Wij hebben een goede relatie met o.a. Google en plegen regelmatig overleg over de toelaatbaarheid van onze zoekmachine optimalisatie activiteiten. Daarbij willen we opmerken dat niemand hoor- en wederhoor gepleegd heeft in deze kwestie bij Marktplaats.nl om het waarheidsgehalte van dit gerucht te verifiëren.

    Hartelijke groet,
    Oscar Diele
    Marktplaats.nl

    geplaatst op
  • Nou ja, verklaar dan maar eens waarom de onderdelen opeens nergens meer gevonden worden. Voor de rest lijkt het me verstandig dat ik er maar niet op in ga...

    geplaatst op
  • Ik ken er nog wel eentje die van mij een penalty mag krijgen. Bloglog.nl gebruikt precies hetzelfde soort praktijken; alle zoekopdrachten en resultaten worden als een unieke pagina gepubliceerd. Reuze vervelend, want wie wil zijn weblog in de zoekresultaten geassocieerd zien worden aan termen als 'msn slet,' 'paris hilton sextape,' of 'naakt foto van k3'? Even aangenomen dat je niet in die branche zit met je weblog.

    De voorbeelden hierboven zijn trouwens niet door mij verzonnen, die staan gewoon in Google geindexeerd.

    geplaatst op
  • De grootste tip die ik Marktplaats kan geven is STOP EENS MET DE FRAMES!!! dit is echt killing voor zoekmachines, ga je daar eens mee bezig houden ipv. die spamtechnieken.

    geplaatst op
  • Ook reaguurder DD heeft een IP-ban en mag in het vervolg gaan spelen op de site van Z@PP.

    geplaatst op
  • En DD, je GAP-logo staat niet helemaal goed op http://www.akliks.nl als ik de Google voorwaarden lees:

    U mag het logo van Qualified Google Advertising Professional niet in verband met of in de buurt van een zoekvenster gebruiken.

    Uit interesse: je GAP logo linkt niet door naar je accreditatiepagina op Google. Maar dat ga je vast snel in orde maken toch?

    geplaatst op
  • Matt Cutts (toch redelijk onbetwistbaar) geeft het antwoord m.i.: http://www.mattcutts.com/blog/search-results-in-search-results/

    Oftewel, je dient de zoekresultaten pagina’s d.m.v. robots.txt uit te sluiten voor opname in Google. Marktplaats stimuleert de opname van zoekresultatenpagina’s in Google juist.

    geplaatst op
  • Na het lezen van de analyse van Ulco (zelf geen tijd gehad om te kijken) zou ik zeggen:

    Indien marktplaats geen voorzieningen treft om de resultaatpagina’s uit de indices van zoekmachines te houden (via robots.txt of no-index tag) is dat niet netjes (onbewuste tail spam), en nu ze er op gewezen zijn moeten ze het eigenlijk wel doen (anders wordt het bewuste tail spam). De doelstelling van het lijste meest actuele zoekopdrachten wat linkt naar de SERPs lijkt niet direct het dienen van de eindgebruiker (maar mischien kan MP deze doelstelling toelichten?).

    Een “410 Gone” header voor artikelen die niet meer bestaan op de site is netjes, en spreekt voor MP. Het is Google die hier een kans laat liggen.

    Wat duidelijk spam is zijn de teksten waar Ulco naar refereert (http://koop-tips.marktplaats.nl/huis-en-inrichting/tafel.htm); deze zijn duidelijk niet voor de eindgebruiker geschreven en dienen deze ook niet. Marktplaats bekrachtigt dat vermoeden met de door Ulco beschreven link strategie.

    Overigens kan ik me niet voorstellen dat de door Ulco beschreven handelingen door een SEO club zijn geadviseerd. Het lijkt mij een interne MP aangelegenheid. Checkit?

    geplaatst op
  • Marktplaats heeft zelf onlangs intern de regels omtrent adverteren op Marktplaats aangescherpt. Na 2 jaar adverteren met 1 en dezelfde advertentie werd mijn advertentie van de site verwijderd. En vandaag werd mijn aangepaste advertentie ineens gedeactiveerd.

    De officiele reactie van marktplaats :

    “Wij hebben onlangs onze regels omtrend het plaatsen van advertenies
    aangescherpt. Wij kregen ontzettend veel klachten over advertenties
    waarin niets specifieks werd aangeboden.”

    Ik heb helemaal geen moeite met deze policy van marktplaats om het belang van de consument voorop te stellen. Maar zij zouden zich intern ook aan die policy moeten houden.

    Harteljk groet,

    Jos Deuling
    Affidata

    geplaatst op
  • @ Youry Bruijntjes

    Ik wil even reageren op jouw bericht. Ik heb absoluut niet geprobeerd om Google of enig andere zoekmachine te beinvloeden. Wat ik deed was inderdaad zoekwoorden opslaan om vervolgens bezoekers in staat te stellen mee te kijken met deze zoekwoorden, net als zoveel sites (bijv. Digg). De resultaatpagina's voor het zoeken (search.php) met deze woorden worden nu geindexeerd door Google.

    Elk artikel heeft een eigen pagina, bijv. http://www.bloglog.nl/bericht.php?entryid=1058074155&title=MediaFact/Google+treedt+op+tegen+marktplaats, die pagina krijgt gewoon als title de naam van het artikel mee. Is dat fout?

    Verder: dat opgenomen weblogs schrijven over pr0n, daar kan ik helaas niet zoveel aan doen. Ook deze berichten worden geindexeerd. En dat Bloglog daarna gevonden wordt op die woorden, dat is dan dus helaas zo.

    Wil graag voorstellen dat jij kijkt waar ik volgens jou de fout in ga. Of misschien voelt iemand anders zich geroepen?
    Het is absoluut niet mijn bedoeling om illegale zaken te doen.

    Laat maar horen, ik ben via mijn voornaam @ bloglog.nl via e-mail te bereiken.

    Groeten,
    Erik Keegstra

    geplaatst op
  • Op verzoek IP-ban van DD opgeheven; blijkbaar kon niemand binnen het hele bureau meer op Marketingfacts en moest iedereen verplicht spelen op de Zapp-site ;-)

    geplaatst op
  • @Erik: we hebben het over twee verschillende dingen als ik je berichtje zo lees. Natuurlijk is het niet fout om een artikel een eigen pagina en bijbehorende titel te geven. En als zo'n weblog over porno schrijft, natuurlijk is het dan logisch dat er ook zoiets in de titel staat.

    Waar ik het over heb is niet zozeer dat je zoekopdrachten opslaat, al ben ik daar persoonlijk geen voorstander van omdat de content al radicaal verandert is vlak nadat Google het heeft geindexeerd, maar het feit dat de zoektermen in de pagina titel komen.

    Als ik een post zou doen over 'tieners die de marketingwereld verandert hebben' dan zou ik ongetwijfeld als mogelijk resultaat opduiken als iemand bij jullie zoekt op 'geile tieners sex' of iets dergelijks. Omdat die resultaten pagina geindexeerd wordt door Google lijkt het vervolgens alsof ik over dat soort onderwerpen schrijf; mijn blog komt dan immers vaak tevoorschijn bij dat soort zoektermen. De link dat mijn blog over porno schrijft is dan snel gelegd. Ten onrechte, en daarom ben ik dus tegen die techniek die jullie toepassen.

    Wat Digg betreft, waar zie je dit gedrag terug bij hen? Ik moet het eerste resultaat in Google nog tegenkomen van een bepaalde zoekresultaten-pagina. Ik neem aan dat je het over Digg Spy hebt, maar dat werkt toch net even anders hoor..

    P.s. ik wil niet teveel afdwalen van het hoofdonderwerp hier, dus laat het me weten als je er nog eens verder over wilt discussieren. Je kunt mij bereiken via dit contactformulier maar ik kan natuurlijk ook met jou contact opnemen als je dat prettiger vind.

    geplaatst op
  • Betaalde links worden ook bestraft
    Ik ben benieuwd hoe de IAB taskforce denkt over het inkopen van links naar een website om de ranking te beïnvloeden. Zoals Remi in een eerder MF artikel al summier meldde gaat Google dit ook bestraffen.
    Lees Matt Cutts (Google spamcop) over paid links of Google has crossed a line voor meer informatie.

    Het kopen van links is een zeer veel gebruikte manier om de linkpopulariteit op te bouwen en als ze daarop goed gaan controleren zullen veel meer grote websites door de mand vallen. Dan kunnen we dagelijks een discussie als deze voeren omdat er weer een penalty is uitgedeeld. De meeste zijn grotendeels afhankelijk van betaalde links.

    Moeten alle betaalde links worden verwijderd? Zullen jullie een klant afraden te betalen voor links? Valt dit dan ook binnen jullie gedragscode?

    Nee, je hoeft deze vragen nu niet te beantwoorden. Ik wilde daarmee alleen aangeven dat een gedragscode bij het IAB niet moet gaan over de tactieken die wel of niet worden toegestaan, maar over de informatie die je een klant daarbij verstrekt. Zolang je op de hoogte blijft van bepaalde risico's, uit de buurt blijft van risicovollere tactieken en desgewenst de klant het risico voorlegt en deze laat beslissen, ben je als SEO goed bezig.

    Als Marktplaats (of welke andere klant dan ook) op de hoogte is van bepaalde risico's en ze voeren een tactiek toch door, dan heeft het zoekmachinemarketingbureau zijn werk goed gedaan.

    geplaatst op
  • Toch denk ik dat Google nog redelijk mild is vanwege adsense / adwords op die geindexeerde pagina's. Waarom zou je anders je zoekmachine laten vervuilen door verlopen zoekresultaten / advertenties?

    Op Live.com kan ik eenvoudig alle veilingkijkers en prijsvergelijkers en marktplaatsen uitsluiten van het zoekresultaat. Is Google niet teveel afhankelijk van zijn advertentieinkomsten om zelf de boel te verbeteren? En accepteren sitehouders de arrgogante houding en regels niet enkel vanwege hun adsense-inkomsten?

    geplaatst op
  • @Diederick,

    n.a.v. het artikel van Matt Cutts over het niet meer accepteren van dynamische contentpagina's zonder unieke inhoud heb ik op 1 van mijn sites direct het besluit genomen de robots.txt hier op af te stemmen!

    Reden? Nope, geen adsense inkomsten, die kan ik overal wel krijgen (alhoewel adsense wel 1 van de beste advertentieprogramma's op basis van cpc is) maar puur vanwege de traffic.

    ik zou bijna 50% bezoek missen als google me zou exluden of voorzien van een -30 of -900 penalty....

    En tja...dan gaat het uiteindelijk om het geld..maar zoals Remi van Beekum al eens aangaf, http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070418_hoe_pas_je_ajax_zoekmachine_vriendelijk_toe/#comment68935

    begint het erop te lijken dat de Zoekmachines als Google aan het bepalen zijn hoe wij websites inrichten, met welke technieken we dit doen en hoe we navigatie e.d. moeten inrichten om maar traffic te krijgen en dus klanten te binden!

    Uiteraard zal het 1 en ander goed combineerbaar blijven....maar sommige dingen worden dus zeker geremd door beperkte medewerking van zoekmachines...

    geplaatst op
  • Marktplaats heeft een Google ban dat is een efit

    Maar ze komen er wel mee weg omdat Ebay voor het karretje wordt gespannen. En Ebay moet wel want anders moeten ze (net als vorig jaar) weer 200!! miljoen afschrijven op de MP investering

    Leuk wat Oscar zegt, maar ik denk dat hij als 1 van de laatste mensen die nog niet is vervangen bij MP dat wel MOET zeggen.

    Laat marktplaats eens kijken naar hun eigen ADMARKT waar adverteerders stelselmatig worden belazerd.

    Doe als ik en ga het eens een maand testen en vergelijk de statistieken. Wedden dat je ook merkt dat je 40% teveel moet betalen.

    Ik neem het woord belazeren terug bytheway want MP kennende zou het me niet verbazen als het gewoon een fout in de software is die ze niet eens hebben ontdekt.

    Marktplaats heeft jarenlang het alleenrecht gehad (net als dat mannetje met dat rare snorretje- ehhhh Charly Chaplin?) En net zoals de dino's hun tijd HADDEN hebben zij ook hun tijd gehad

    80 euro om een autoadvertentie op de eerste pagina te zetten.... waar gaat het nog over

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.