Google treedt op tegen Marktplaats?

19 april 2007, 05:24

Na een interessante discussie op www.dekoopman.net (nav bericht op Netters.nl) over toelaatbare zoekmachine optimalisatietechnieken, lijkt Google (zie reacties op de sites) een penalty te hebben gegeven aan marktplaats.nl.

Waar gaat het mis? Simpel gezegd, iemand zoekt op een artikel op de site: ” Blauwe kinderfiets Peugot’ (incluis typevout). De zoekresultaten sla je op als een pagina, die vervolgens via een lijstje met bijvoorbeeld ‘meest recente zoekresultaten’ gelinkt wordt op je site.

Leuk, want voor elk zoekresultaat creeer je een pagina die geindexeerd wordt door google. Vervelend voor de gebruiker van Google, want de zoeker komt op een pagina terecht waar waarschijnlijk geen relevant resultaat meer te vinden is. Vorig jaar is collega Vinden.nl hier voor op de vingers getikt. Hopelijk komt het IAB binnenkort met meer inhoud dan de huidige gedragscode.

Voor de volledigheid: mijn werk voor Speurders.nl heb ik al 6 maanden geleden overgedragen. En ik ontken ook niet dat ik deze strategie een paar keer heb voorgelegd aan Traffic4U, maar zij hebben ons steeds overtuigd (en wilden hier ook geen verantwoordelijkheid voor nemen) dit niet te doen.

Opvallend is dat Erwin Boogert van dekoopman.net aan 5 experts een mening heeft gevraagd, maar geen van allen dit ‘on the record’ wilde doen.

Update: Zojuist Oscar gesproken. De bedoeling van het artikel is om de discussie over wel/niet toelaatbare technieken mbt search-results helder te krijgen. Marktplaats heeft absoluut een punt dat ik niet kan bewijzen dat er daadwerkelijk een penalty is gegeven. Dit zal ik ook niet meer noemen. Vandaar ook het vraagteken boven aan de pagina. Zie verder ook Oscar’s reactie op dit bericht.

Maarten Roelofs Manager Online Marketing & Sales Speurders.nl. Hiervoor ilse Media en Wanadoo. Van origine systeembeheerder (Unix, Cisco etc). Eerste activiteiten met internet in 1995, 'IPC', website ontwikkeling. Gelukkig voor het uiterlijk van het internet ben ik hier niet mee doorgegaan. Specifieke interessen zijn technologie en internet en de ROI van online marketing. Internet marketing is naar mijn mening de hoeksteen van elke marketingcampagne. Een campagne die zich niet op internet kan bewijzen moet ernstig heroverwogen worden. Kan zich ergeren aan uitspraken als 'alles wordt TV', het is namelijk net omgekeerd: 'alles wordt internet'

Categorie
Tags

26 Reacties

    media

    Hmmm, kreeg hier gisteren een aantal emails over binnen; stond nog op mijn to-do lijstje. Ben wel benieuwd naar de reactie van marktplaats. Lijkt me overigens vooral een discussie voor de recent gelanceerde taskforce search van het IAB.


    19 april 2007 om 05:39
    media

    Even voor de duidelijkheid: ik heb de titel aangepast van ‘Kudos voor Google’ naar ‘Google treedt op tegen Marketplaats’ omdat het anders niet duidelijk is waar het nu eigenlijk om gaat.


    19 april 2007 om 05:44
    Feeder

    Twee dingen:

    Dat wordt nog wat als RSS en Twitter-achtigen door steeds meer mensen ontdekt worden als dé nieuwe zoekmachinemarketingtools. Ben zelf vanuit mijn AdWords praktijk volop aan het experimenteren en de resultaten zijn indrukwekkend.

    En: ik had liever dat Google binnen organisch wat minder zou zedenpreken en wat meer binnen de AdWords. Ik zoek op ´dikke lul´ en dan kopt Vergelijk ´Dikke lul? Op Vergelijk!´ in de gesponsorde koppelingen. Wie heeft dáár wat aan?


    19 april 2007 om 06:01
    Doron

    interessante case dit. binnen mijn vakgebied (online recruitment) zijn er tevens veel spelers die dit doen en deze zoekresultaten als pagina’s opslaan. met een beetje geluk hebben al deze concurenten binnenkort een ban in google 😉

    kom overigens nog wel pagina’s van marktplaats tegen in google. 258 in totaal.


    19 april 2007 om 06:14
    RubZie

    Wat mij betreft is dit niet alleen voer voor discussie in de taskforce, maar ook iets meer “en publique”. Dit soort dingen moet uit grijs gebied getrokken worden en juist niet achter min of meer gesloten deuren door de toppers uit de branche geblust/ gesust.

    Het is erg vreemd dat eBay/MP dit aandurft omdat er al meerdere keren penalties zijn gegeven aan het indexeerbaar maken van zoekresultaten. Marktplaats heeft het risico genomen door IMO schijnheilig de pagina’s een iets meer content-achtig karakter te geven. Daarbij zijn ze echer lui geweest door de teksten automatisch te genereren.

    Als ze het meer als een echte directory hadden ingericht, met echte handgeschreven kwalitatieve (user generated) content, had de “truc” best gekund. Dan was het echter een kwestie van enke e tientallen pagina’s per week en niet van tienduizenden, en dat scoort niet zo snel. Dat is dus het verschil tussen echt strategisch optimaliseren en snel schaalbare trucs. Van dat laatste houdt Google gelukkig niet zo.


    19 april 2007 om 06:16
    Feeder

    Maar wat is nou de definitie van een cowboy? Díe vraag moet beantwoord worden voordat we gaan bashen.


    19 april 2007 om 06:45
    Peter van der Graaf

    Nu moet Ruben niet meteen allerlei technieken gaan verklappen ;).

    Ik heb met Google wel eens de discussie gevoerd over het verschil tussen een interne directory van categoriën en linken naar een interne zoekopdracht. Een jaar geleden waren ze nog van mening dat het OK was zolang de content maar zo uniek mogelijk was en dezelfde producten niet in teveel categoriën of zoekopdrachten terug zouden komen. Redelijk recent zijn de echte zoekopdrachten pas aangepakt, maar ze hebben nog steeds geen policy over categoriën. Zolang de categorie een verkapte zoekopdracht is kun je dus nog best ver gaan.


    19 april 2007 om 06:52
    Eric-Jan

    Eens met Marco. Laten we eerst maar eens de reactie van Marktplaats en Checkit afwachten voordat we overgaan tot speculaties, dat lijkt me niet meer dan fair. Daarvoor hebben zowel Marktplaats als Checkit een te lange staat van dienst op het net.


    19 april 2007 om 06:55
    Kletskous

    Haha Karel, ik moest wel lachen om je dikke lul vergelijking.. Kwam je nog een beetje redelijk uit de test 🙂

    Maar je hebt wel gelijk; ook binnen Adwords wordt veel misbruik gemaakt, waardoor de kosten om te adverteren onnodig hoog oplopen. Heb net nog een groot bedrijf wat adverteert via de zoekactie “Linux Laptops”, een prijsopgave gevraagd, met een verwijzing naar de zoekresultaten in Google. Krijg al snel een reactie: wij verkopen geen laptops met linux, kunt u aangeven waar in Google u dit hebt gevonden, dan kunnen wij daar actie tegen ondernemen, want dit klopt niet… Ben benieuwd..


    19 april 2007 om 06:58
    Gerben

    @DD,

    Er wordt hier nu nogal vaak Checkit in samenspraak met Marktplaats gebracht. Zal het misschien checkit zijn?


    19 april 2007 om 07:02
    kching

    @DD De penalty is gericht op een aantal subdomeinen van Marktplaats, die zijnuit de index zijn gehaald.

    Welk bureau verantwoordelijk is nog niet bekend, zou ook heel goed in-house kunnen zijn of vanuit E-bay?


    19 april 2007 om 07:06
    Oscar Diele

    Graag wil ik vanuit Marktplaats.nl een reactie geven op bovenstaand artikel en de daarop volgende discussie.

    Vanuit Marktplaats houden we ons aan alle regels & richtlijnen rondom zoekmachine optimalisatie. Ook in deze kwestie is dat het geval en zijn we te allen tijde in goed overleg met Google.

    De stelling dat Marktplaats.nl een penalty van Google heeft gekregen is onjuist. Wij hebben een goede relatie met o.a. Google en plegen regelmatig overleg over de toelaatbaarheid van onze zoekmachine optimalisatie activiteiten. Daarbij willen we opmerken dat niemand hoor- en wederhoor gepleegd heeft in deze kwestie bij Marktplaats.nl om het waarheidsgehalte van dit gerucht te verifiëren.

    Hartelijke groet,

    Oscar Diele

    Marktplaats.nl


    19 april 2007 om 07:34
    Ulco

    Nou ja, verklaar dan maar eens waarom de onderdelen opeens nergens meer gevonden worden. Voor de rest lijkt het me verstandig dat ik er maar niet op in ga…


    19 april 2007 om 07:50
    Joost

    De grootste tip die ik Marktplaats kan geven is STOP EENS MET DE FRAMES!!! dit is echt killing voor zoekmachines, ga je daar eens mee bezig houden ipv. die spamtechnieken.


    19 april 2007 om 08:33
    Feeder

    En DD, je GAP-logo staat niet helemaal goed op http://www.akliks.nl als ik de Google voorwaarden lees:

    U mag het logo van Qualified Google Advertising Professional niet in verband met of in de buurt van een zoekvenster gebruiken.

    Uit interesse: je GAP logo linkt niet door naar je accreditatiepagina op Google. Maar dat ga je vast snel in orde maken toch?


    19 april 2007 om 08:37
    Jos Deuling

    Marktplaats heeft zelf onlangs intern de regels omtrent adverteren op Marktplaats aangescherpt. Na 2 jaar adverteren met 1 en dezelfde advertentie werd mijn advertentie van de site verwijderd. En vandaag werd mijn aangepaste advertentie ineens gedeactiveerd.

    De officiele reactie van marktplaats :

    “Wij hebben onlangs onze regels omtrend het plaatsen van advertenies

    aangescherpt. Wij kregen ontzettend veel klachten over advertenties

    waarin niets specifieks werd aangeboden.”

    Ik heb helemaal geen moeite met deze policy van marktplaats om het belang van de consument voorop te stellen. Maar zij zouden zich intern ook aan die policy moeten houden.

    Harteljk groet,

    Jos Deuling

    Affidata


    19 april 2007 om 09:48
    media

    Op verzoek IP-ban van DD opgeheven; blijkbaar kon niemand binnen het hele bureau meer op Marketingfacts en moest iedereen verplicht spelen op de Zapp-site 😉


    19 april 2007 om 11:46
    diederick

    Toch denk ik dat Google nog redelijk mild is vanwege adsense / adwords op die geindexeerde pagina’s. Waarom zou je anders je zoekmachine laten vervuilen door verlopen zoekresultaten / advertenties?

    Op Live.com kan ik eenvoudig alle veilingkijkers en prijsvergelijkers en marktplaatsen uitsluiten van het zoekresultaat. Is Google niet teveel afhankelijk van zijn advertentieinkomsten om zelf de boel te verbeteren? En accepteren sitehouders de arrgogante houding en regels niet enkel vanwege hun adsense-inkomsten?


    20 april 2007 om 07:21
    A.Kers

    Marktplaats heeft een Google ban dat is een efit

    Maar ze komen er wel mee weg omdat Ebay voor het karretje wordt gespannen. En Ebay moet wel want anders moeten ze (net als vorig jaar) weer 200!! miljoen afschrijven op de MP investering

    Leuk wat Oscar zegt, maar ik denk dat hij als 1 van de laatste mensen die nog niet is vervangen bij MP dat wel MOET zeggen.

    Laat marktplaats eens kijken naar hun eigen ADMARKT waar adverteerders stelselmatig worden belazerd.

    Doe als ik en ga het eens een maand testen en vergelijk de statistieken. Wedden dat je ook merkt dat je 40% teveel moet betalen.

    Ik neem het woord belazeren terug bytheway want MP kennende zou het me niet verbazen als het gewoon een fout in de software is die ze niet eens hebben ontdekt.

    Marktplaats heeft jarenlang het alleenrecht gehad (net als dat mannetje met dat rare snorretje- ehhhh Charly Chaplin?) En net zoals de dino’s hun tijd HADDEN hebben zij ook hun tijd gehad

    80 euro om een autoadvertentie op de eerste pagina te zetten…. waar gaat het nog over


    17 augustus 2009 om 10:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!