Gemiddelde klikprijs opgeven met AdWords

18 april 2007, 06:15

Zag vanmorgen bij het openen van Mijn Klantencentrum (AdWords) dat Google een nieuwe biedoptie heeft toegevoegd: bieden volgens voorkeurskosten. Google zelf legt het systeem als volgt uit:

Bieden volgens voorkeurskosten is een nieuwe manier om de kosten van uw AdWords-advertenties te beheren. U selecteert de gemiddelde prijs die u wilt betalen per klik (een gewenst CPC-bod) of per duizend vertoningen (een gewenst CPM-bod). Het AdWords-systeem werkt vervolgens automatisch toe naar deze doelprijs. Als uw analyse bijvoorbeeld laat zien dat een klik op uw zoekwoordgerichte advertentie uw bedrijf € 0,75 waard is, kunt u een gewenst CPC-bod instellen van € 0,75. Het AdWords-systeem past vervolgens uw bod op afzonderlijke advertentievertoningen aan om de werkelijke gemiddelde kosten per klik zo dicht mogelijk € 0,75 te laten benaderen. Uw advertentie wordt mogelijk op een aantal verschillende posities geplaatst terwijl het systeem ernaartoe werkt uw werkelijke kosten te realiseren.

Zoals Google zelf al aangeeft op de volgende infopagina´s is deze optie niet voor elke campagne geschikt. Ook het voorbeeld hierboven geeft dat aan. Zelf ga ik zeker met deze optie experimenteren. Denk bijvoorbeeld aan klanten die zelf ads op CPM-basis verkopen en AdWords gebruiken om views te genereren. Daarbij is precies duidelijk hoeveel een klik maximaal mag kosten om geld te verdienen aan de eigen CPM-ads. Kijk voor meer informatie in het Google AdWords helpcentrum.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Gerben

    Nice…..

    Bedankt voor de update….ga hem zelf ook zeker testen!


    18 april 2007 om 06:40
    chi666

    Hmmm, comment weg

    Als ik het goed begrijp gaat google nu dus een stuk toegevoegde waarde van SEO bureaus automatiseren? Immers maakt dit het managen van een adword campagne makkelijker.


    18 april 2007 om 09:16
    wilph

    Ik heb het vanmorgen ook even bekeken. Ik denk dat het voor de meeste campagnes niet geschikt is. Alleen voor SEA bureau’s die zich er heel makkelijk van af willen maken…. (geldt niet voor Karel, want ik weet dat hij er serieus mee bezig is.)

    Punt blijft dat je voor sommige woorden gewoon veel minder betaald als andere (als je je het goed doet) als deze woorden opgetrokken worden naar het gemiddelde levert dit alleen maar verlies op. Andere woorden die bijvoorbeeld meer conversie opleveren worden misschien juist wat lager ingezet om het gemiddelde te behalen.

    In het voorbeeld van Karel waarbij de bezoekers op basis van opbrengsten (CPM) naar een site getrokken worden, kan de nieuwe functie het beheer vereenvoudigen. Dit is bij hele grote aantallen handig, maar dan nog denk ik dat het handmatig meer resultaat oplevert. Het is dan een (beheers)kosten/baten verhaal.


    18 april 2007 om 09:41
    Feeder

    Bas, zoals Wilbert ook aangeeft is dit een instrument dat met beleid gebruikt moet worden. Ik denk dat in dat opzicht de rol van een goed bureau niet minder belangrijk wordt. Verder, Wilbert, ben ik het met jouw opmerking eens. Je loopt de kans om meer te gaan betalen voor bepaalde kliks. Hoewel je dat denk ik ook zelf in de hand kunt houden door te beginnen met een (te) lage gemiddelde klikprijs op te geven en dan stapje voor stapje omhoog. En, heel flauw maar toch waar, in het voorbeeld van die CPM-ads gaat het in dit geval idd om hele grote getallen.


    18 april 2007 om 09:57
    Eduard Blacquière

    Wat mij betreft heeft Google de tool gelanceerd om adverteerders te stimuleren om zelf aan de slag te gaan met AdWords. Het maakt het managen van AdWords campagnes inderdaad eenvoudiger en met name accountable, waar de meeste adverteerders naar op zoek zijn. Bovenal zorgt het denk ik voor meer resultaat voor Google, want ik denk ook dat je er lang niet het maximale uithaalt in vergelijking met het inzetten van een specialist.

    Daarnaast kan je in AdWords inmiddels ook verdwalen in de mogelijkheden, waarvan dit er alweer één extra is…


    18 april 2007 om 11:58
    Thomas

    Komen er ook nog een keer mogelijkheden voor Adsense mensen?

    Op dit moment lijkt het er op dat de adverteerder alles kan bepalen en degene die adspace aanbiedt elk bedrag en uiting maar moet slikken.


    18 april 2007 om 16:32
    Feeder

    Thomas, interessante opmerking. Welke aanvullingen heb je zelf in gedachten? Wie weet leest Google mee en pakken ze je suggesties op.


    18 april 2007 om 16:41
    Thomas

    Misschien bekijken welke campagnes goed lopen bij mij, hoeveel ze opleveren.

    En een minimum CPC en CPM opgeven.


    19 april 2007 om 08:51
    Feeder

    Trouwens Thomas, heb je al eens met blogads gepraat? Zou misschien een alternatief kunnen zijn.


    19 april 2007 om 11:25
    Thomas

    Ik heb niet echt een blog 🙂


    19 april 2007 om 14:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!