Google koopt DoubleClick voor $3,1 miljard dollar

Google koopt DoubleClick voor $3,1 miljard dollar

{title}The New York Times en Reuters hebben zojuist bekend gemaakt, dat zoek- en reclamegigant Google overeenstemming bereikt heeft met private equity bedrijven Hellman & Friedman en JMI Equity over de aankoop van internetreclamenetwerk DoubleClick voor $3,1 miljard dollar in cash (€ 2,3 mrd). Ook Microsoft, Yahoo en AOL (één van de grootste klanten van DoubleClick) waren in de race om de leverancier van technologie om banners te plaatsen over te nemen. Hiermee wordt maar weer bevestigd, dat Google momenteel alles wint waar het op bied.

DoubleClick, opgericht in 1996, helpt uitgevers, bureaus en adverteerders bij het managen en inzetten van on- en offline media. Het bedrijf is wereldwijd marktleider en serveert meer dan 80 miljard advertenties per maand wereldwijd met behulp van meer dan 130 adservers over de hele wereld. De meetmethode van DoubleClick is ge-audit door PriceWaterhouseCoopers.

Nadat het bedrijf een korte tijd aan de Amerikaanse NASDAQ stond genoteerd werd DoubleClick in april 2005 voor 1,1 miljard dollar van de beurs gehaald door de twee private equity bedrijven Hellman & Friedman en JMI Equity. DoubleClick nam in maart 2006 haar branchegenoot Falk AG over. Met de aankoop verstevigt Google haar positie op de online advertentiemarkt, naast search en contextuele advertenties, nu ook op het gebied van display ads. De zoekmachine gigant kan het zich nu volledig gaan richten op de expansie in print, radio, video, mobiel en de tv markt.

(Bronnen: Sanoma, Reuters, NY Times, Emerce en Marketingfacts)


Delen

0
0


Er zijn 50 reacties op dit artikel

  • Google heeft nu ook een officieel persbericht uitgegeven, waarin de aankoop wordt bevestigd. Momenteel wordt in een Google webcast meer informatie over de overname bekendgemaakt door Eric Schmidt vanuit Argentinië, waar het recent een sales office heeft geopend.

    geplaatst op
  • DoubleClick is de 35e acquisitie van Google en met $3,1 miljard (2% van Google's $145 miljard marktwaarde) de grootste tot nu toe voor het bedrijf uit Mountain View.

    geplaatst op
  • Bloomberg meldt dat de DoubleClick deal Google een voorsprong geeft op Yahoo en Microsoft in de lucratieve advertentiemarkt ter waarde van 28,8 miljard dollar. Bedrijven die gebruik maken van DoubleClick's Dart programma zijn o.a. MTV Networks en Sports Illustrated. Zowel in de webcast als op een aantal sites rijst de vraag of Google toestemming krijgt van o.a. de FCC (de Amerikaanse mededingingsautoriteit).

    geplaatst op
  • Het Business 2.0 Blog weet te melden dat Sergey Brin ooit in een interview aan Business 2.0 columnist John Battelle vertelde dat mocht Adwords falen, hij samen met mede-oprichter Larry Page altijd nog DoubleClick als "life preserver" konden gebruiken.

    geplaatst op
  • Paul,
    Wellicht een klein misverstand, Doubleclick is nu juist niet meer geregistreerd aan de NASDAQ.
    Met de aankoop van Doubleclick door & Friedman en JMI Equity raakte het bedrijf nu juist de notering kwijt.

    geplaatst op
  • Damn, ik was er al bang voor. En zoals ik al eerder aangaf, prima voor Google natuurlijk maar niet voor de markt die meer en meer afhankelijk zal worden van monopolist Google (de Microsoft van de 21ste eeuw?). Ik vraag me overigens ook af wat deze aankoop (en de stappen die Google maakt richting radio, tv en print) betekent voor de missie van Google: 'Het universeel toegankelijk maken van alle informatie ter wereld.'

    geplaatst op
  • Prima zet van google :)

    geplaatst op
  • lekkere snelle winst voor de investeerders!

    geplaatst op
  • Tjeetje,

    Beste meneer Google,

    Ik heb ook nog enkele zeer interessante concepten voor u!

    Wilt u alstublieft ook contact met mij opnemen?

    Alvast bedankt.

    ;-)......

    Hebben ze daar geld over of zo?

    geplaatst op
  • Ik zit toch een beetje met open mond te lezen. Ongelooflijk wat Google aan het doen is. En inderdaad, waar gaat het heen?

    geplaatst op
  • Ja, Google heeft inderdaad geld over Gerben. Ik ben niet zo'n Google watcher, maar weet me wel te herinneren dat ze heel erg veel geld in kas hebben waarvan Schmid al eens gezegd heeft dat het een 'probleem' is om dat goed uitgegeven te krijgen.

    Marco heeft ook zeker een punt. Het is voor de markt absoluut geen goede ontwikkeling. Google ontwikkeld zich inderdaad tot een monopolist op de advertentiemarkt. Hopen dat onze Nelie wakker is..... Aan de andere kant zie ik DoubleClick weer liever in handen van Google dan van Microsoft. Ik denk dat ze er veel meer van weten te maken.

    geplaatst op
  • Alles op een rijtje zettend denk ik dat Google Doubleclick vooral heeft gekocht ter bescherming van haar eigen advertentienetwerk om er voor te zorgen dat het niet in handen van de concurrentie komt. Inderdaad, Google heeft geld te veel op dit moment!

    geplaatst op
  • Dat is een mooie boost voor het CPA netwerk ;)

    geplaatst op
  • Google closes the online loop: van branding tot search en sales.

    geplaatst op
  • Als ik me niet vergis heeft Doubleclick jaren geleden zijn Europese advertentiebusiness verkocht aan adlink (toch?). Dus in Amerika hebben ze ook het banner netwerk erbij, in Europa toch enkel de DART technologie?

    Is dat de volgende zet: Europese acquisitie van... adlink? adpepper? Of zullen ze dit pogen organisch uit te bouwen? Een goede concurrent kan men wel gebruiken hier toch?

    geplaatst op
  • @Dennis:
    Dank voor je oplettendheid. Inmiddels aangepast.

    geplaatst op
  • Tweakers heeft ook nog een interessante constatering:

    DoubleClick werkt met een handelssysteem waarbij adverteerders kunnen bieden op advertentieplaatsen. Google hanteert een vergelijkbaar systeem voor de verkoop van advertenties, waardoor analisten zich afvragen hoe Google gaat zorgen dat DoubleClick niet in het vaarwater van het nieuwe moederbedrijf terecht komt. De kans bestaat dat DoubleClick-klanten snel de indruk krijgen dat Google zijn eigen netwerk zal promoten ten koste van het DoubleClick-systeem, waardoor DoubleClick-adverteerders mogelijk zullen overstappen naar de concurrentie.

    geplaatst op
  • Zie ook mijn eerdere reactie Paul, Google heeft DoubleClick gekocht om te voorkomen dat het naar de concurrentie gaat. Het heeft op dit moment helemaal geen belang om het groter te maken. Sterker nog, ik denk dat er klanten zullen vertrekken en dat DoubleClick langzamerhand zal verdwijnen.

    geplaatst op
  • Over de aankoop en integratie van DoubleClick en Google zeiden Eric Schmidt, Sergey Brin en David Rosenblatt in de conference call het volgende:

    Eric Schmidt: "It is something we have thought about for a very long time."

    David Rosenblatt: "We are both Internet companies of the same generation. There is a lot of overlap. We are in the same building. There are former DoubleClick employees who are at Google and vice versa. I see very little problem with integration."

    Sergey Brin: "It has been our vision to make Internet advertising better _ less intrusive, more effective, and more useful, together with DoubleClick, Google will make the Internet more efficient for end users, advertisers, and publishers."

    (Bronnen: Casper StarTribune en The Emirates Evening Post)

    geplaatst op
  • Erg jammer; het verminderen van diversiteit en concurrentie is per definitie een slechte ontwikkeling.

    Wall Street Journal doet ook nog een interessante constatering (vertaling van Molblog):

    De krant merkt op dat Google met DoubleClick de klanten van dit bedrijf voor problemen kan plaatsen. Google komt veel te weten over online uitgevers die ook concurrenten van Google zijn. Het is de vraag of ze dit appreciëren en klant blijven van DoubleClick.

    geplaatst op
  • Ben benieuwd of ze de huidige opzet van het bedrijf in tact laten of dat er een integratie in het Adwords systeem komt.

    geplaatst op
  • Ben daarnaast ook benieuwd wat de uitgevers van deze ontwikkeling vinden. In Nederland werkt een groot deel van de markt met de technologie van Doubleclick. Het zal van belang zijn of en hoe Google deze nieuwe overname gaat inpassen in hun strategie. In dat kader is de ontwikkeling van online marketplaces voor unsold inventory waar DC mee bezig is (zoals MSN DR dat al succesvol doet) toch wel een interessante maar tegelijkertijd ook wel een gevaarlijke voor uitgevers.

    geplaatst op
  • Een overzicht van grote internet acquisities:

    geplaatst op
  • Raar idee, mijn oude liefde (en werkgever) DoubleClick naar Google. Ik werk nu in Zuid-Afrika bij een bedrijf dat op 3 continenten DoubleCliick producten wederverkoopt, support en trainingen verzorgt voor DFP, DFA en DART Search (Afrika, Europa en de VS). Zo zie je maar dat zo'n overname over de hele wereld golven veroorzaakt, zelfs in een dorpje aan de zee als Kaapstad. Ik ben het wel met David eens, dit zal een aantal uitgevers wel aan het denken zetten. Anderzijds past het wel in de globale consolidatieslag die plaatsvind. Wat als je DFP eruit gooit, Adtech binnenhaalt en dat laatste bedrijf vervolgens wordt overgenomen door Microsoft?
    Maar eerlijk gezegd: als ik alleen denk aan de gecombineerde R&D kracht denk van deze 2 bedrijven wordt ik toch ook wel een beetje enthousiast, dat kan voor veel publishers toch wel iets heel moois gaan opleveren.

    Nog even over dat global, ik luisterde net naar de Googel Webcast over deze overname en daar spraken ze ook over global strategy maar ik ben er vrijwel zeker van dat Afrika daar verder geen rol in speelt :-)

    geplaatst op
  • Zojuist heb ik een uitgebreide analyse gemaakt van deze grote Google-Doubleclick deal waarbij ik onder meer kijk naar de voor- en nadelen inzake:
    - klanten
    - producten
    - technologie
    - juridische zaken
    - concurrentie
    - innovatie
    - strategie
    - prijsbeleid
    - data

    http://yuri.typepad.com/yuri_blog/2007/04/googledoublecli.html

    Een en ander ingebed in de belangrijkste ontwikkelingen binnen eMarketing als geheel.

    geplaatst op
  • Op Mashable of Paidcontent is de hele Google webcall terug te luisteren. Pepper Jam CEO Kris Jones vertelt op zijn weblog dat met de Doubleclick overname, óók dochteronderneming Performics, de grootste SEM van Amerika nu in handen is van Google! Tevens is Performics een belangrijke speler op de Affiliate marketing markt.

    geplaatst op
  • Indrukwekkend grafiek Paul; zelf gemaakt?

    Heb net ook zitten luisteren naar de webcall en de analyse van Yuri gelezen (prima analyse!).

    Het is duidelijk dat door de overname de verschuiving van CPM naar CPC (en wellicht CPL of CPA) verder zal doorzetten. Goed teken voor de adverteerders, denk dat veel exploitanten zich nog wel achter de oren zullen krabben en zich afvragen waar dit heen gaat.

    geplaatst op
  • @Marco:
    Nee, de grafiek is gemaakt door Valleywag.

    geplaatst op
  • InsideGoogle heeft een update gemaakt van de ValleyWag grafiek en heeft dMarc en Google's 5% AOL aandeel er ook in verwerkt:

    geplaatst op
  • De overname van Performics (SEM en affiliate) door Google is interessant naar mijn idee. Hoe gaat Google om met zijn officiële Google AdWords Certified Partners terwijl zij (deels en regionaal/nationaal) concurrent zijn ? En hoe gaan die SEM Partners dan met Google om ? Hebben zij dan niet een incentive om meer met andere Search partijen zaken te doen zoals Yahoo and MSFT (ook al kunnen ze niet om Google heen gezien hun marktaandeel in search) ? Of in ieder geval om ze steviger in het zadel te helpen door nauwer met hen samen te werken ? Immers, Google bouwt nog steeds haar directe relaties met de Fortune500 klanten uit, zeker nu met de relaties van DoubleClick. Dit betekent dan dat Google waarschijnlijk Performics meer naar binnen zal schuiven.

    Ik verwacht dat deze deal de consolidatie in de eMarketing en web sector zal versnellen. SEM bureaus zullen consolideren om meer tegenwicht aan Google te kunnen bieden. Verder verwacht ik dat Yahoo en MSFT nauwer zullen samenwerken om Google te pareren. My enemy's enemy is my best friend.

    Maar misschien stoot Google onder druk van de SEM-bureaus Performics wel af. Kan ook natuurlijk.

    geplaatst op
  • Philipp Lenssen van Google Blogoscoped schreef naar aanleiding van de DoubleClick overname het volgende (spoof) artikel: Google Acquires Internet (May 2017) ;-)

    geplaatst op
  • @Yuri: naarmate Google meer bedrijven koopt en zich verbreed, zal het steeds vaker in conflictsituaties komen zoals nu. Ik verwacht eerlijk gezegd dat ze Performics zullen afstoten. We zullen zien.

    @Paul: heb jij een newswatch op deze overname draaien? Wat een stortvloed aan informatie. Top! Nu nog tijd vinden om het allemaal te lezen ;-)

    geplaatst op
  • Nog even en we hebben hier bij MF een real-time collaborative IDC, Gartner, investment bank opinie gevormd over deze deal ;-) In een wiki zou dit nog meer tot zijn recht komen.

    Misschien is het een idee om bij soort events/deals in de toekomst zo'n wiki op te starten en de MF lezers uit te nodigen de gecentraliseerde discussie nog meer inhoud te geven ? En misschien is een vast template voor de analyse van dit soort deals wenselijk en haalbaar ?

    geplaatst op
  • @Yuri: da's mijn droom! En de huidige versie van ExpressionEngine heeft ook een ingebouwde wiki-module. Maw, het is dus mogelijk om alle leden toegang te geven tot de Marketingfacts wiki. Moet alleen nog een keer in juiste look-and-feel worden gezet. Staat op mijn verlanglijstje!!!

    geplaatst op
  • Okay dan ! :-)

    Ik zal eens rond gaan kijken naar templates voor dit soort analyses. Kan even duren maar ik kom er op terug.

    geplaatst op
  • WSJ:

    (...) Microsoft Corp., AT&T Inc., Time Warner Inc. and several other large Internet and media companies are hoping to encourage antitrust regulators to closely scrutinize Google Inc.'s planned $3.1 billion purchase of Internet-ad-services firm DoubleClick Inc., said executives at the companies.

    Executives at the companies said the deal would give Google a grip over the booming market for online advertising. The planned acquisition, announced Friday, will be subject to a review by either the Justice Department or Federal Trade Commission, in accordance with standard procedure for acquisitions larger than a certain size. (...)


    Dit zat er natuurlijk in en ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat de reactie is van de FTC.

    geplaatst op
  • Emarketer geeft een korte analyse (met verscheidene interessante grafieken en data) over de DoubleClick overname, met de vraag of de acquisitie leidt tot een monopolisering: Google: Tomorrow the World?

    Ook Bill Gossman (president en CEO van Revenue Science) geeft zijn mening op iMedia Connection over de DoubleClick deal.

    The New York Times meldt dat Microsoft vindt dat de deal de competitie in de markt geen goed doet: Microsoft Urges Review of Google-DoubleClick Deal.

    geplaatst op
  • GigaOM heeft een kort interview met Mark Kingdon, CEO of Organic Inc. (online marketing bureau met Fortune 1000 clientèle), in een artikel getiteld "Why Google bought DoubleClick".

    geplaatst op
  • CNN money maakt bekend, dat Google gisteren een deal heeft gesloten met top U.S. radio conglomeraat Clear Channel.

    geplaatst op
  • TimesOnline:

    Microsoft matched Google’s $3.1 billion (£1.56 billion) bid for DoubleClick but was snubbed by the largest independent broker of online display advertising, according to one source close to the deal.

    Microsoft was not able to repond immediately today to the claim that it had been in the running at $3.1 billion. Times Online is waiting for a statement from the company's US offices.

    geplaatst op
  • Hi,

    Ik denk dat de FTC dit wel zal goedkeuren. Waarom ?

    1) De advertentiemarkt in brede zin is heel groot en daarin is Google vooralsnog slechts 1 van de vele grote jongens, niet de enige. Als de FTC alleen naar eMarketing kijkt, is Google de grootste. De kans is klein dat de FTC zo'n enge marktdefinitie zal hanteren. Dat gebeurt namelijk in andere advertentiekanalen ook niet.
    2) De innovatie, concurrentie en dynamiek binnen eMarketing is fors hetgeen betekent dat de Google deal voor de klanten en eindgebruikers geen heel groot probleem gaat vormen

    geplaatst op
  • Igor Beuker in Radio Online over de aankoop van Doubleclick door Google:
    http://www.radio-online.nl/pivot/entry.php?id=1018

    geplaatst op
  • Niet alleen Microsoft is tegen de overname van DoubleClick door Google, Mashable meldt dat nu ook privacy groepen tegen de deal zijn.

    geplaatst op
  • Op het officiële Google Blog heeft Alex Kinnier, Group Product Manager het volgende artikel gepubliceerd: Why we're buying DoubleClick.

    geplaatst op
  • Nadat de Amerikaanse consumentenbond al een klacht indiende bij de FTC heeft nu ook de Europese Consumentenbond (ik wist niet van het bestaan) een klacht ingediend bij Neelie Kroes van de Europese Commissie, aldus Emerce.

    geplaatst op
  • Automatiseringsgids:

    (...) Microsoft voert in stilte actie om de overname van online-reclamebureau DoubleClick door Google te verijdelen. Het softwarebedrijf heeft daartoe een PR-bureau ingehuurd, meldt de zakenkrant Wall Street Journal. Microsoft had DoubleClick ook willen overnemen maar viste in april achter het net.

    PR-bureau Burston-Marsteller lobbyt bij adverteerders, toezichthouders en internetbedrijven in een poging bij hen verzet tegen het overnameplan op te wekken.


    De combinatie van Google en DoubleClick wordt daarbij in het kader geplaatst van een breder debat over "eerlijke en vrije concurrentie" op het gebied van internetzoeksystemen. Ook de privacy van de burger zou in het geding zijn.

    Een woordvoerder van Burston-Marsteller zegt in de Wall Street Journal dat het PR-bureau door Microsoft is ingehuurd om de website http://www.i-comp.org als "discussieforum" over privacy en vrije concurrentie op te zetten. De zakenkrant zelf is door Burston-Marsteller via e-mail benaderd om aandacht aan de gewraakte acquisitie te besteden, zonder dat het bureau vermeldde dat het voor Microsoft werkt. In Europa heeft het PR-bureau internetbedrijven gevraagd op deze website een online-petitie te ondertekenen.

    Google maakte afgelopen vrijdag bekend de Europese Unie om toestemming te hebben gevraagd voor de overname van DoubleClick. De autoriteiten in Brussel moeten nu wettelijk binnen 25 dagen beslissen of ze zonder meer het groene licht geven of een grondiger onderzoek instellen, dat maximaal vier maanden kan duren.

    Microsoft zegt volkomen duidelijk te hebben gemaakt dat het bedrijf een dialoog in de IT-branche wil opzetten over zaken die verband houden met online-adverteren.Volgens een woordvoerder is het geen geheim dat Microsoft zich zorgen maakt over de machtsconcentratie die ontstaat door het overnameplan van Google. Dat laatste bedrijf meent dat de overname van DoubleClick goed is voor zowel internetgebruikers als adverteerders en de concurrentie juist aanwakkert. (Geert Kelfkens) (...)

    geplaatst op
  • In Business en de Liefde is alles toegestaan.....

    geplaatst op
  • Emerce:

    (...) Aan het einde van deze maand laat de EU weten of het akkoord gaat met de overname van DoubleClick door Google of meer tijd nodig heeft om de implicaties van de overname te onderzoeken. De EU zal hoe dan ook niet eventuele privacybezwaren meenemen in zijn onderzoek. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.