Belastingdienst wint WebFlop2007

Het forum burger.overheid.nl waarin o.a. de Nationale Ombudsman, de Internet Society Nederland en de Consumentenbond zitting hebben, heeft de WebFlop 2007 uitgereikt aan de Belastingdienst. De WebFlop is een jaarlijkse aanmoedigingsprijs voor een overheidsorganisatie om beter te presteren. De WebFlop is de tegenhanger van de WebWijzerAward voor goede e-overheidsinitiatieven.
Burger @Overheid.nl is van mening dat de Belastingdienst het moeilijk zo niet onmogelijk maakt dat de burger contact opneemt. E-mailen is geheel niet mogelijk. De hele informatievoorziening en dienstverlening is ingericht op standaardgevallen en bulkverwerking. Wie vragen heeft over de eigen situatie of afwijkende gevallen, valt al gauw in handen van een call center en wordt letterlijk en figuurlijk “aan de lijn gehouden”. Vanwege efficiency en kostenbesparing is er teveel nadruk gelegd op massaverwerking, ten koste van de aandacht voor individuele burgers. Het geheel kan ik persoonlijk bevestigen. In 2006 heeft het mij persoonlijk 8 maanden gekost om kinderopvangtoeslag te kunnen regelen en inmiddels gaat er in 2007 ook het nodige mis. Moeilijker kunnen ze het bijna niet maken…