Slechts één magazine in voorronde Big Idea Contest

Slechts één magazine in voorronde Big Idea Contest
, Carl Mangold

{title}

Sanoma’s Big Idea Contest heeft, ondanks de nogal strenge spelregels, toch flink wat (meer dan 125) leuke ideeën opgeleverd. Ik was vanmiddag uitgenodigd bij de halve finale, waar een setje van 23 genomineerden werd ingedikt tot acht finalisten.


Tussen die finalisten zat er slechts één met een magazine-idee…


Laten we eerst ‘ns naar die genomineerden kijken. Door niet-Sanoma medewerkers werden de volgende ideeën ingezonden:

  • Kim: Een ingenieus gevouwen notitieblok, dat tevens als agenda te gebruiken is.
  • Ron: Een lifestyle-magazine voor startende samenwoners.
  • Sindy: Een dating-site, waar je elkaar leert kennen door ‘t samen schrijven van een verhaal.
  • Lynn: Een interactieve detective, met een in boekvorm gedrukt resultaat.
  • Salvatore: Een maatschappelijk betrokken tijdschrift, met de zeven zonden als uitgangspunt.
  • Chris: Een lekker groot bladerblad, tjokvol makkelijk uit te scheuren foto’s.
  • Frank: Een persoonlijk magazine, op basis van printing on demand.
  • Sanne: Een door alle bestaande bladen heen geweven interactieve shopping map.
  • Linda: Een doos bedrukte tissues.
  • Koen: Het grootste tijdschrift (1m60 x 1m20) ooit gemaakt.
  • Esther: The Battle of the Sexes quiz / spel.
  • Sasja: Voetbalmagazine voor kinderen (de zogenaamde F-ers).

... en Sanoma-medewerkers kwamen met deze op de proppen:

  • Esther: ‘Oh, leuk!’, een tijdschrift met de leukste content uit alle magazines verzameld.
  • Erika: Website met tips voor kindercadeautjes.
  • Erik: Een pensioenbijlage (in bestaande titels).
  • Sjaak: ‘All in the Family’, nog een tijdschrift met de leukste / beste content verzameld.
  • Malou: Online beauty products database, met gepersonificeerde tips.
  • Esther: ‘2 pee or not’, een plasplekgids voor vrouwen, inclusief TomTom PeePee module.
  • Annet: ‘De Nationale Opvoedtest’, om opvoeden weer leuk te maken.
  • Rob: ‘The World of Wellbeing’, gezondheidsmagazine met spiritueel tintje.
  • Jan: ‘Het Beste Uit’, nóg weer een tijdschrift met de beste content verzameld.
  • Eline: ‘Aarde’, een feel good magazine voor onthaasters.
  • Annet: Cover pareltjes van pakweg 50 jaar terug, op ansichtkaartjes geprint.

Opvallend bij de niet-Sanoma medewerkers was het ‘out of the box’ denken: een raar notitievouwblokje, een mik interactieve websites, een magazine dat uitlokt om zelf met de content te gaan knutselen, een tijdschrift in een tissuebox, een tijdschrift zo groot dat ‘t nauwelijks door je deur past… Stuk voor stuk retespannende ideeën, die tegelijkertijd toch moeilijk ‘te verkopen’ zijn.

Bij de Sanoma medewerkers zag je juist een sterke ‘hier gaan we geld mee verdienen’-insteek terug; vooral het recylen van bestaande content was populair.

En dan de finalisten…

Erg leuk om te zien was dat er slechts één magazine-idee in de finales is gekomen; twee inzenders van ‘Het Beste Uit’-ideeën gaan gezamelijk de strijd met de rest aan. Sanoma’s jury waardeert het ‘out of the box’-denken duidelijk hoger dan de meer conventionele ideeën.

In de finale zitten:

  • De pensioenbijlage.
  • Het verzamelmagazine.
  • De ansichtkaarten met cover pareltjes.
  • De interactieve shopping guide.
  • Het ingenieus gevouwen notitieblok.
  • De plasplekgids met TomTom-module.
  • De tissuebox vol tearjerkers.
  • De Nationale Opvoedtest.

Als ik hieruit twee winnaars mocht kiezen, dan werden dat het ingenieus gevouwen notitieblok en de set ansichtkaarten met old skool cover pareltjes. Maar tja, ik ben natuurlijk geen jury -> Sanoma maakt de winnaars donderdag bekend.


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Carl, hebben de deelnemers ook sites of online presentaties waar je wat meer kan lezen over de ideeën?

    geplaatst op
  • Vond zelf die tissuebox vol tearjerkers wel aardig bedacht!

    geplaatst op
  • @Ralf: Niet dat ik weet...

    De ideeën werden overigens echt bloedjesnel gespresenteerd; elke inzender moest in slechts twee minuutjes zijn of haar verhaal doen. Iets wat die deelnemers overigens verbazingwekkend goed af ging; zowel de Sanoma medewerkers als de 'externen' (vaak nog jonge twintigers) bleken bijzonder bedreven presentators te zijn.

    geplaatst op
  • Die pensioenbijlage maakt me wel nieuwsgierig. Verzamelmagazine is een beetje makkelijk. En de nationale opvoedtest? Dat is toch niet origineel?

    geplaatst op
  • Heel jammer, op de Big Idea Contest website is er niets te zien van de al dan niet lumineuze ingevingen. En ik denk dat er juist veel mensen erg nieuwsgierig zijn!

    geplaatst op
  • Zelf was ik ook inzender van een idee, maar het is qua reacties is me iets tegengevallen. Het enige wat ik te horen kreeg, was dat ik er niet bij zat. Op zich geen probleem, maar ik had ook wel graag wat feedback op mijn idee willen hebben. Dan kan ik dat idee altijd in me achterhoofd houden, verder uitwerken zodat het idee verbetert. Feedback, positief of negatief, is altijd leerzaam, zeker voor 'beginnende talenten'.

    @Timvl en anderen:
    Het valt mij tegen dat er een aantal genomineerden door zijn gegaan met (bijna) dezelfde ideeën of al bestaande ideeën: 3x een verzamelmagazine met content, pensioenbijlage(s) bestaan al, volgens mij, net als een voetbalmagazine voor Kinderen (VI for Kids en Just Kick It!). Ook de nationale Opvoedtest vond ik niet echt origineel.

    Als ik uit bovenstaande acht de winnaar(s) mocht kiezen dan zou ik gaan voor:
    Het ingenieus gevouwen notitieblok en de plasplekgids met TomTom-module. De interactieve shopping guide zou een goede derde zijn voor mij, net naast het podium. ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.