Keuken Center projecteert ontwerp
Retail heeft de virtuele wereld ontdekt. Niet alleen de grote retail shops zoals de Adidas Store in Parijs en de virtuele verkooptool van BMW (of is het eigenlijk een aankooptool in de wereld van customer self service?), maar ook kleine retailers gaan er nu mee aan de slag.
Het Keuken Design Center in Duiven ontwerpt keukens op maat en projecteert het ontwerp in 3D levensgroot op een scherm. Na een uitgebreid vraaggesprek vertaalt de ontwerper de gewenste kookbeleving van de klant in een persoonlijk keukenconcept. Het resultaat is te bekijken via een levensgrote 3D-projectie waarin de keuken vanuit ieder perspectief zichtbaar is. De wand is 4,5 meter lang en daarmee zijn de meeste keukens levensgroot te plaatsen. Hiermee kan de klant een goed gevoel krijgen over de toekomstige keuken en kan alles wat niet bevalt laten aanpassen. In het plaatje staat de dochter met een echt pannetje bij een virtuele kraan.
Nu gaat de ontwerper pas aan de slag ná het vraaggesprek zodat de klant pas na enige dagen het resultaat kan zien, maar volgens eigenaar Rob Legerstee kan de klant straks direct mee kijken hoe de keuken wordt opgebouwd (bron: kdcd). Zo mixt de virtuele wereld langzaam met de gewone wereld. Straks horen we de kraan kletteren, ruiken we de appeltaart uit onze eigen virtuele oven en kunnen het thuis nog eens rustig nabeleven. En daarna holografische projecties waarbij we zelfs onze moeder kunnen uitnodigen om haar mening te geven. Dit is weer een stap in die richting.
Net als de andere projecten die je aanhaalt, is dit een mooi voorbeeld van mass customization in retail. (Mass Customization: The New Frontier in Business Competition, J. Pine) De voordelen van moderne (massa-)productiemethoden gecombineerd met die van maatwerk.. En die geur van appeltaart werkt extra kooplustopwekkend: goed concept 🙂
Wat een fantastisch concept. Zo simpel en toch zo relevant.
Ik zit meteen te denken waar je dit nog meer kunt toepassen. Moet ook werken voor binnenhuisarchitecten, autoverkopers, ..
Super idee. En als dan ook nog andere zintuigen erbij betrokken worden (geur, geluid), wie kan dan zoiets weerstaan? 🙂
@ erwin:
had ik idd nog niet gezien. toch spreken de voorbeelden van de BMW me minder aan. Het filmpje geeft indruk dat het nogal verkoperig blijft. een carconfigurator. waarbij verkoper 80% van de tijd aan het woord is.
zou mooi zijn als ze het van de andere kant zouden benaderen. waarbij de klant zichzelf alles ziet doen: vanuit de auto kijken naar de jaloerse blikken…
Stapje voor stapje. In het keuken concept zit de klant ook nog niet achter de knoppen. Nog niet.
Bij Keukenvision in Dordrecht wordt al jaren een 3D keuken op een groot scherm getoond. Niks nieuws dus.
@Arno. Klinkt goed. Kende ik niet.
Het is net iets anders want dit is meer een beamer presentatie. Bij Keuken Center gaat het ietsje (maar een klein beetje) verder. Het gaat bij hier om precies levensgrote projectie, tot 4,5 meter breed. Maar idd, nu is wel KeukenVision weer aan zet voor een volgende innovatie.
Laat ik nou net een keuken gekocht hebben…. 😉
Ik zie dit wel als een vooruitgang met mogelijkheden voor de toekomst. Straks kun je middels een portable scherm de keuken in je eigen huis laten projecten, dat lijkt me wel wat. Nu is het toch een beetje gokken of het allemaal praktisch past en staat bij de rest van je woning.
Ik heb net een nieuw huis gekocht met een nieuwe keuken, nieuwe vloer, nieuwe kleuren op de muur. En alles doe je toch een beetje op de gok, dat houdt het spannend haha. Zou het staan? Ik weet het over twee a drie weken 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!