PC zapper nu ook op hyves

12 maart 2007, 08:33

PC zapper nu ook op hyvesPCzapper, de snel groeiende video- en muziekportal, heeft nu ook een eigen Hyve. Het is een persoonlijk initiatief van Matthijs van der Ven, een medewerker van PCzapper, en wordt van harte ondersteund door zijn werkgever.

De kracht van een videoportal en een social network kan echter leiden tot een personal media brand van formaat. Iets dat zij zo wereldwijd kunnen uitrollen. Tijd om eens te kijken hoe het gaat met PCzapper en een voorspelling te geven voor de toekomst.

PCzapper aggregeert videocontent vanuit alle mogelijke internationale bronnen. Uitzending gemist is erg populair, maar zij geeft ook toegang tot RTL gemist, YouTube en Google Video. Daarnaast heeft zij haar eigen mogelijkheid om (streaming) films te bekijken.

Om toegang te krijgen tot videocontent biedt PCzapper tegenwoordig drie mogelijkheden:

{title}Ten eerste is daar de videoportal zelf. Dit is de eenvoudigste mogelijkheid. Gewoon een site met veel video links. Het grote verschil met een gewone portal is dat PCzapper real-time kan zien wat populair is. Deze verschijnen dan automatisch bovenaan. De portal is in december 2006 gelanceerd en telt heeft nu al 100.000 bezoekers per maand.

{title}Ten tweede is daar de software. Na het gratis downloaden en installeren in enkele minuten heeft de gebruiker een zeer eenvoudige interface waar met pijltjestoetsen en wat muiskliks doorheen genavigeerd kan worden. Hierbij is er tevens een pro-versie beschikbaar waarmee het mogelijk is de software verder naar wensen aan te passen (eigen menu’s, eigen achtergrond en dergelijk). De pro versie kost 29,95. De software heeft inmiddels 130.000 geregistreerde gebruikers waarvan 115.000 minimaal één keer maand het werkelijk gebruiken.

{title}Tenslotte is het mogelijk de PC met de TV te verbinden. Voor 59,95 koopt de mediaconsument een PCzapper set dat een kabeltje (PC aansluiting, scart en ontvanger) en een infrarood afstandsbediening bevat. Hiermee is de eerder genoemde software ook te bedienen vanaf de TV. Ideaal voor (éénpersoons, gelijkvloers) huishoudens waar PC en TV relatief dichtbij elkaar staan. Hiermee geeft PCzapper ook toegang van de luie stoel bij de TV tot foto’s, video’s en muziek die op de PC staan. Voor grotere huishoudens is een RF afstandbediening beschikbaar die door het hele huis werkt. Deze versie kost 99,95 euro.

PCzapper geeft toegang tot zeer veel gratis content maar de consument kan (en wil) soms ook premium content betalen voor bijvoorbeeld films. Door te SMS-sen kan de content vanuit de luie stoel worden afgerekend en dan kan je vrolijk verder kijken. Het aantal films is echter nog beperkt. Vincent Everts, de CEO van PCzapper, geeft nog aan: ‘op dit moment zijn alle filmstudio’s hun content aan het releasen. Straks kunnen we overal films downloaden. Dus ook bij PCzapper. Dat komt er gewoon aan’. Ook is het mogelijk adult content af te spelen. Hoewel dit slechts 0,04% procent is van alle content, is dit een aanzienlijk deel van de afgespeelde streams.

Hoewel PCzapper begon als consumentenmerk (vanuit de hardware), schuift het business model nu op richting bedrijven die hun eigen portal willen bouwen rond bepaalde thema’s. Dat kan onder white label (de naam PCzapper wordt daarbij niet genoemd richting de consument) of endorsed (‘powered by PCzapper’ of iets vergelijkbaars). XS4All sloot bijvoorbeeld eind vorig jaar een deal met PCzapper waarin voor haar leden alle PCzapper content wordt ontsloten met als extra ook de speciale XS4All televisiekanalen. Eigen content dus erbij. Als ik denk aan mogelijkheden voor PCzapper voor bedrijven om met PCzapper te werken, dan denk ik aan financiële instellingen (alle mogelijke content rondom financiën); aan woonmerken (alles rond wonen) of aan vakantiemerken (alles rond vakantie). Dat zijn maar voorbeelden (die ik zelf bedenk). In deze strategie past de ondersteuning van zoveel mogelijk settopboxen, Windows Media Centers en andere hardware. Het is dan mogelijk om een branded portal te kiezen (of die staat standaard aan bij het aanschakelen), die dan dus wordt geleverd door PCzapper.

In volgende stappen zal PCzapper wil meer gaan personaliseren. Everts: “Wij willen de functie van een intelligente TV gids verder uitbouwen. Wij willen ook advies geven zoals ‘mensen die dit leuk vonden, wilden ook dit graag zien’. Je hoeft daarbij niet altijd je waardering met bijvoorbeeld een thumbs-up knopje te geven; als je iets helemaal hebt afgekeken, dan telt dat ook mee. De tijdsduur van het kijken telt dan dus mee. Zou bouwen we aan een echte personalised portal”.

En ook voor internationale expansie heeft PCzapper een troef achter de hand in haar raad van commissarissen. Hierin neemt deel Hans Verkoren, global head of ING direct. Die begrijpt (vanuit de zeer succesvolle expansie van het Postbank gedachtegoed naar ING direct wereldwijd) zeer goed hoe dit spel werkt. En ook Prof. Dr. Peter Vervest van de Erasmus Universiteit kan hier zeker als commissaris bij helpen. Inmiddels is er al een speciale portal voor gebruikers uit Vlaanderen, de US, de UK, Denemarken en Duitsland.

Zelf zie ik ook nog volop mogelijkheden voor PCzapper. PCzapper kan doorgroeien tot een personal media brand, een merk dat ons toegang geeft tot alle content die ooit is gemaakt, waar ook ter wereld, en dat ons helpt bij een avondje vermaak op de bank. Zoals een hofnar dat vroeger deed aan het hof. Doe maar wat leuks! Vermaak is pure luxe en was vroeger onbetaalbaar. Televisie komt aardig in de buurt maar personal media brands gaan zorgen voor vermaak dat volledig is toegesneden op onze persoonlijke wereld. En PCzapper kan dat worden.

Behalve de goede ideeën om vooral veel content te ontsluiten en de adviesfunctie voor selectie van die content in te bouwen, zou PCzapper ook de mobiele telefoon kunnen gaan gebruiken als afstandsbediening. Dit zou het bezwaar wegnemen van veel mensen voor nóg een afstandsbediening op tafel. Everts: ’ dit komt absoluut. Het is technisch prima mogelijk maar het roept nog zoveel vragen op bij consumenten dat het niet financieel nog haalbaar is’. Een kwestie van tijd dus.

Een ander idee is het nóg eenvoudiger betalen van content (je krijgt een ja/nee button op je mobiel die je alleen nog hoeft in te drukken) in combinatie met betalen per minuut. Als je dan een film bekijkt en na een kwartier ben je het zat; stop je gewoon; je hebt dan ook maar een deel betaald; dit reduceert het aankooprisico tot een minimum en zal uiteindelijk leiden tot veel meer omzet. Hier zullen echter eerst nog wat juridische stapjes voor moeten gezet. De rechten zijn nooit vastgelegd per minuut maar altijd per film. Nog e.e.a. te doen en dit gebeurt vast eerst in Amerika. De pornoindustie loopt hierin overigens opnieuw voorop. Betalen per minuut (of zelfs per seconde) is hier geen enkel probleem.

En nog iets: Ook toegang bieden tot games. Eigenlijk is interactieve videocontent al een game. Als we een SMS sturen gebeurt er al van alles. Zeker als we direct met het mobiel kunnen gaan reageren (een soort red-button, maar dan ook niet ‘live’ wat nu nog wel noodzakelijk is bij interactieve TV). We kunnen dan kiezen hoe actief we willen zijn. Lekker lay-back, zakje chips erbij, af en toe even iets roepen (letterlijk! op termijn) om mee te doen met een quiz, of juist superactief met alle zintuigen op scherp. Dit loopt geleidelijk in elkaar over en het heeft steeds minder zin te spreken over video vs. games. Die scheidingslijn wordt steeds dunner. De game-industrie is overigens volop bezig met het downloaden van games (of delen daarvan), dat de koop van DVD’s overbodig maakt. Dat kan dan straks mooi ook vanuit PCzapper. Dan worden films als trailers voor grote games.

En tenslotte, en dan komen we weer bij het begin, het koppelen van media aan social networks (of het zelf bouwen van een dergelijk netwerk). Het is zo vervelend als je vrienden praten over iets dat jij niet hebt gezien. Je wilt niet alleen weten ‘mensen die dit leuk vonden’ maar je wilt eigenlijk weten: ‘dit is wat je vrienden bijna allemaal hebben gezien en waar ze nu over praten’. Op deze wijze sluiten personal media brands volledig aan op jouw interesses, op jouw vrienden en op jouw wereld. PCzapper is goed op weg en ik wens dit Nederlandse initiatief het allerbeste. Zoals ze zelf zeggen: Happy Zapping!

Erwin van Lun
Futurist, CEO & Founder Chatbots.org, Bemer partner bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

11 Reacties

    ronaldtervoert

    @erwin: moet je zeggen dat ik je posting wel gedateerd vind, afgezien van het feit dat er een hyve is gecreerd.

    PC zapper is absoluut een mooie applicatie, maar de concurrentie zit niet stil. En juist deze nuance mis ik in je post/analyse.

    Wist je overigens dat een consortium van electronica concerns (o.a. Philips, Sony, LG, Thomson, etc.en dan nog een stuk of 10 grote jongens) bezig zijn met het ontwikkelen van een nieuwe standaard voor het consumeren van internet/online tv op hun beeldschermen? Deze tool wordt eveneens los geleverd (kastje a 50 euro) en ingebouwd vanaf 2008 in alle TV’s van de aangesloten merken. Ook hier worden Amazon-achtige features meegenomen. Personaliseren doet bijna ieder vooruitdenkend bedrijf op dit vlak, dus dat is uiteindelijk niet het onderscheidend vermogen.

    Absoluut lof voor het PC Zapper initiatief, maar vandaag de dag zijn er genoeg soortgelijke initiatieven wereldwijd. Waarom nou juist PC Zapper en niet Joost of bovenstaande standaard, dat is wat mij betreft onontbeerlijke partijen die een toekomstvoorspelling voor PC Zapper in perspectief plaatst.


    12 maart 2007 om 11:06
    Patrick

    He alles leuk en aardig hoor…. maar dat een bedrijf een eigen hyve start is echt geen nieuws! Kom op. PC zapper is cool, maar dit moet echt gebanned worden.

    Vervuiling van mijn rss reader.


    12 maart 2007 om 14:01
    Robert Gaal

    Hey dat Hyves kende ik nog niet! Bedankt!


    12 maart 2007 om 14:07
    Boris

    Ik heb WEL nieuws: het schijnt dat Fleck.com definitief géén vestiging in Second Life en/of eigen Hyve gaat beginnen! Is zojuist (na topberaad) besloten en bekendgemaakt, in besloten kring.


    12 maart 2007 om 14:09
    Arjen

    Bij ons komt de zon over een half uur het kantoor binnen schijnen. Dus hebben we nog net even tijd om een hyves account voor fleck aan te maken. En er een persbericht van te maken.


    12 maart 2007 om 14:10
    ErwinVanLun

    🙂

    Mannen. Kom op. Nobody has ever claimed dat MarketingFacts alleen maar nieuws bevat. De ‘facts’ toevoeging staat er niet voor niets. Dit is gewoon een achtergrondartikel over een succesvol iniatief uit Nederland. De hyve was alleen een aanleiding. Nix meer. Nix minder.

    Als we toch genoeg tijd hebben om dit soort reacties te plaatsen, dan wil ik wel graag een vraag kwijt:

    Voor welk type bedrijven zie jij een gat in de markt? Zie je al iniatieven in Nederland op dit gebied? En waarom ben je er zelf nog niet aanbegonnen?


    12 maart 2007 om 14:17
    Patrick

    Dit is echt te gek nieuws! Ik heb het meteen gedigged, kudos gegeven, geenredactie punten toegekend, en ik bleek niet de eerste te zijn…. Het staat bijna op de voorpagina van Digg!

    En dat voor nieuws wat al meer dan 2 weken oud is! (het eerste bericht in de PC zapper hyve is aangemaakt op 27 februari -vraag ik me meteen af of dat 2006 of 2007 was 🙂 )


    12 maart 2007 om 14:17
    rick

    Vincent mijn vriend je verliest het straks.

    Pczapper staat nu al een jaar stil.

    neem eens een kijkje in de keuken van xlobby.

    om een voorbeeld te nemen


    10 maart 2008 om 23:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!