Sony lanceert virtuele wereld PlayStation Home

Sony lanceert virtuele wereld PlayStation Home
, Ubisoft
@CemYildiz
Tijdens GDC heeft Sony een gloednieuwe virtuele wereld aangekondigd: PlayStation Home. Deze nieuwe virtuele wereld voor de PS3 is het best te omschrijven als een combinatie van Second Life, The Sims, Microsoft's Xbox Achievements en Nintendo's Mii's. Het gerucht over PlayStation Home bleek dus waar te zijn, iets wat door de serieuze reactie van Sony al duidelijk was geworden.

PlayStation Home wordt een gratis dienst en bezitters van een PS3 kunnen de software gratis downloaden. De ware potentie ligt in de combinatie van een virtuele wereld, social network, customization en game awards die je kunt winnen door het spelen van games. Hiermee is er een duidelijke functionaliteit en relevantie voor PS3 bezitters. Gebruikers kunnen binnen PlayStation Home met elkaar chatten en gezamelijk een game opzetten of anderen uitnodigen voor een game-sessie. Je zult je eigen visuele avatar kunnen creëeren, vergelijkbaar met de Mii's van de Nintendo Wii, maar dan met beduidend realistischere graphics. Je avatar kun je customizen met kleding, die vanuit de Home store ook zal worden aangeboden.

Ook is er de mogelijkheid om je eigen appartement te ontwerpen en hiervoor items te kopen in de Home store. Vervolgens kun je vrienden en onbekenden uitnodigen om samen te chatten en arcade games te spelen. De te winnen awards die hierboven al werden gemeld, zullen ook in je appartement een plaats krijgen, in de vorm van 3D trophies. Hieronder kun je dit alles in actie bekijken!



Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Dag SL! ;)
    Potencieel markt afzet, kwaliteit en gebruik hiervan is mega groot.

    geplaatst op
  • Ik denk inderdaad dat de potentie hiervan enorm is, alhoewel ze er bij Molblog iets anders over denken ;-)

    geplaatst op
  • @Kjeld: Dag SL?

    Dat lijkt me nou weer net niet. Neemt niet weg dat het een groot succes moet kunnen worden!

    geplaatst op
  • Hoeveel PS3 consoles waren er ook alweer verkocht? 1.600.000
    50 % zal dit zeker gaan gebuiken

    SL active user: 20.000 ? optimistic 200.000 ;) ?

    Lijkt mij duidelijk wie er de slag van het jaar gaat winnen.

    geplaatst op
  • Je zit natuurlijk wel vastgepind op een ps3, en het is niet open-source.
    Deze engine ziet er dan wel vele malen beter uit dan die van SL, maar of dat in combinatie met slechts 1 ondersteund hardwareplatform de sleutel tot succes is ?

    geplaatst op
  • Let ook even op de LindeX
    http://secondlife.com/whatis/economy-market.php
    Kijken of die ook gaat dalen.

    geplaatst op
  • @Kjeld: Op jouw cijfers afgaande, kan ik niets anders concluderen dan dat ik ernaast zat.. ;) Alhoewel ik niet weet of 50% van de PS3-bezitters daadwerkelijk actief PS Home zal gaan gebruiken. Second Life heeft trouwens zo'n 230.000 active users, en tegen de 2,5 miljoen geregistreerde gebruikers.

    geplaatst op
  • Ik denk dat die 50% zeker niet vergezocht is. PlayStation Home gaat een belangrijk onderdeel vormen van het online gedeelte van de PS3. In die zin ook vergelijkbaar met Xbox Live voor de Xbox 360. Kort geleden maakte Microsoft nog bekend dat er wereldwijd 6 miljoen mensen zijn aangesloten op Xbox Live. Dat is zo'n 55-60% van het totaal aantal Xbox 360 bezitters.

    Hierbij moet rekening worden gehouden met het feit dat een groot deel van die 6 miljoen ook betaalt voor Xbox Live. PlayStation Home wordt gratis (excl. betaalde objecten die je koopt), dus de potentie om groot te worden is nog meer aanwezig.

    Tel hierbij op dat de PS3 minstens zo succesvol wordt als de PlayStation 2 (100+ miljoen stuks verkocht wereldwijd) en het wordt iets duidelijker wat voor potentie er werkelijk is, ondanks dat het geen "open" platform is als Second Life.

    geplaatst op
  • UPDATE: Our spies at GDC have filed a few more details, which you can read after the jump.]

    • beta testing starts April 2007
    • virtual real-estate sales [Note: not sure whether this means sales by Sony or between users. I suspect it’s limited to the former.]
    • game-dev style building tools
    • in-world interactive games
    • latest Havok physics
    • in-world HD video
    • dynamic lighting
    • customizable avatars
    • VoIP
    • downloadable furniture and objects for purchase
    • free to PS3 owners

    bron: 3dpoint.com

    geplaatst op
  • Doemscenario najaar 2007:

    Voor een ABN seminar met Richard Kraijcek moeten we naar Second Life, voor een coole gamecompetitie naar de winkel voor een Sony Playstation console, voor een megaconcert van Robbie Williams peer to peeren we in Outback Online

    who's next? ;-)

    geplaatst op
  • @Annet: wat betreft die "gamecompetitie": op dit moment spelen al miljoenen mensen via consoles (en PC's) online tegen elkaar, dus dat is al realiteit. Als je daarnaast kijkt naar landen als Japan en Zuid-Korea, dan zie je dat gaming naar buiten toe is getreden naar openbare ruimten en LAN cafe's en game-hallen, waar massaal games worden gespeeld en het wordt gezien als een "uitje".

    Daarnaast weet ik ook niet zeker of tijd besteed in virtuele werelden/games ten koste gaat van dingen die je in de fysieke realiteit doet. Het zou ook ten koste van andere media kunnen gaan.

    geplaatst op
  • @Cem
    Het gaat me uiteraard niet om welke acties je waar onderneemt, het gaat me meer om het gegeven dat gebruikers liever één platform gebruiken "where it all happens".

    Filmpje: waar zijn alle vrouwen gebleven? ;-) Mooie shades, graphics, waarom 1 op 1 met real life? Wat kan je zelf bouwen of is alles prefab?

    Deze "concurrentie" is hopelijk stimulerend genoeg voor Linden Lab om op zijn minst iets te doen aan de graphics!!

    geplaatst op
  • Ik ben zeker geen hardcore gamer, maar de Sony wereld is toch vele malen fraaier dan SL. Grafisch geavanceerder en gevoel dat de bewegingen toch ook allemaal net iets vloeiender zijn. Maar 't blijft natuurlijk wel game-related, de drempel voor een niet game gerelateerd bedrijf om hier iets te gaan doen is hoger en zal gezien de dolgroep toch altijd wel iets van gaming in zich moeten hebben.

    Iemand enig idee of er ook iets van consumer generated items in zitten die verder gaat dan wat images en filmpjes uploaden. Kun je zelf een compleet appartementcomplex bouwen en die arcade-achtige games bijvoorbeeld gaan aanbieden?

    geplaatst op
  • Erik: wat betreft user generated content denk ik niet dat Sony van plan is om mensen games te laten ontwikkelen, die ook kunnen worden aangeboden binnen PlayStation Home. Microsoft heeft met de XNA Game Studio wel al de tools voor de gamer community om games te ontwikkelen. Dergelijke tools zijn er nog niet voor de PS3 en Sony staat er niet bekend om een gebruiksvriendelijk ontwikkel-platform te hebben.

    Wellicht zal dit minder aantrekkelijk zijn voor bv. adverteerders, omdat gaming centraal staat. Daar staat tegenover dat Home keihard kan gaan groeien. Ik durf ook te beweren dat 3D virtuele werelden zijn ontstaan vanuit 3D-games.

    geplaatst op
  • Wil je graag rijk worden? Dan is hier een gat in de markt:

    Bouw een virtual identity replicator

    ... zodat je alle eigenschappen van je digitale poppetje uit Second Life met één klik op de knop naar je poppetje in Sony's Life - en de honderden andere virtuele werelden die er het komende jaar als paddestoelen uit de grond ploppen - heen-en-weer kunt kopieëren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.