Second Life: Hit of Hype?

Second Life: Hit of Hype?

Second Life: Hit of Hype?Second Life was zonder twijfel het buzzword op het gebied van interactieve media in 2006. Bedrijven als Reuters, Adidas, American Apparel, Reebok, BMW, Dell, IBM en Sears vallen over elkaar heen om een vestiging in Second Life te openen. Nederlandse bedrijven zijn ook veelvuldig terug te vinden in deze virtuele wereld: Philips Design opende er een concept store, ABN Amro hield er een persconferentie, BNN opende er een hang-out, Endemol organiseerde er Big Brother, Talpa Digital lanceerde Dropzone, Di-rect gaf er een concert, er werden reizen georganiseerd en Sjaak Bral gaf er zijn oudejaarsconference. Ook interactieve bureaus zoals IN10, Evident en TamTam ontdekte de virtuele wereld.

De bloggers op Marketingfacts, Adfoblog en DutchCowboys blogden zich suf en ook in de mainstream media was Second Life een geliefd onderwerp. Typ het voor de gein maar eens in bij Google, Technorati of kijk eens op de Second Life startpagina. Er ging de laatste maanden bijna geen dag voorbij of er was wel weer wat te melden. En gisteren werd bekend dat de ING Bank samen met een aantal partners Our Virtual Holland in Second Life gaat stichten. Kortom: Second Life werd/is de speeltuin van de (interactieve) marketeer.

Nu de nieuwigheid er een beetje van af is en de euforie wat begint de zakken beginnen er al wat scheurtjes te komen in het sprookje dat Second Life heet. Er wordt hevig gediscussieerd over het aantal werkelijke gebruikers van Second Life en langzaam begint de tegenbeweging ook op gang te komen met het motto “Get a First Life”.

Daarom organiseert Generation Next, de jonge garde op het gebied van interactieve en crossmedia, op dinsdag 27 februari een thema avond met als onderwerp Second Life - Hit of Hype? Tijdens deze Next Night 2.0 zullen we dieper in Second Life duiken en ons bezig houden met de vraag wanneer en waarom je als interactief marketeer je merk in Second Life moet lanceren. En hoe kun je als interactief bureau een spraakmakende campagne in Second Life opzetten of integreren in een cross mediaal platform? Maar de allerbelangrijkste vraag deze avond: is Second Life het begin van een geheel nieuwe virtuele economie of zijn we het eind 2007 weer allemaal vergeten? Hit of Hype?

De sprekers
Op het programma voor deze avond staan een viertal sprekers. Barend Raaff, managing partner van DNB Media en initiatiefnemer van de site Secondlife.nl zal de avond openen met een introductie in de virtuele wereld van Second Life. Vervolgens zal de ABN AMRO Bank, die als eerste europese bank een virtueel kantoor opende in Second Life, vertellen welke ervaringen zij hebben opgedaan in deze virtuele economie. Na de pauze zal Raymond van der Kaaij, ceo van [Lost in] the Magic Forrest ons vertellen welke do’s en dont’s er zijn bij het inzetten van Second Life voor je merk of campagne. De avond wordt afgesloten door David de Nood, onderzoeker bij EPN | Platvorm voor de informatiesamenleving en auteur van ‘Second Life, Het Tweede Leven van Virtual reality’.

Locatie en tijd

De Next Night 2.0 zal worden gehouden in Pakhuis de Zwijger warehouse for media and culture. De avond begint om 19.30 en zal om 22.00 uur worden afgesloten met een borrel. Toegang is gratis voor studenten en young professionals die zijn aangesloten bij Generation Next. Voor meer info en aanmelden: kijk op www.generation-next.nl


Geplaatst in

Delen



Er zijn 29 reacties op dit artikel

  • ik vraag me toch ook af wat dergelijke grote bedrijven hier nou van verwachten. Is het een rvb lid die een keer de adformatie (van 2003) heeft opengeslagen en 'ook iets in SL' wil doen, of verwacht iemand werkelijk zijn investering terug te verdienen onder 5000 actieve nederlandse bezoekers? ik zie werkelijk het bestaansrecht van de hype niet; zolang traditionele media op een feestje iets horen over dat echt allerlei dingen uit het echte leven in SL ook lijken te gebeuren en dat er waarempel echt geld mee verdiend wordt, schrijven ze zich suf over de nieuwe vr toekomst. Meer lawaai en meer halve ongefundeerde plannen van (offline) marketingafdelingen. dat drijft allemaal op de veronderstelling dat over een paar jaar iedereen er een vr leven op nahoudt, terwijl de harde doch simpele waarheid is dat het gros van nederland er te stom voor is en de andere helft er geen tijd voor heeft. (daardoor wel een lekkere niche, kom maar door met de longtail!) misschien dat de penetratie onder technorati of marketingfacts nog wat toeneemt (daarmee ook niet echt early adaptors..), maar dat is niet bepaald representatief voor de rest van NL. Brrr, snel een T-shirt besteld op getafirstlife.com...

    "What's this body thing, and what do I do with the dangly bits?"

    geplaatst op
  • De initiatiefnemer van SecondLife.nl, de eerste Europese bank in Second Life, de CEO van een in Second Life gespecialiseerd bureau en een aan Second Life 'verslaafde' onderzoeker gaan discussieren over of Second Life een hit of een hype is?!? Volgens mij mis je nog vier mensen...

    geplaatst op
  • Dat is mooi, dan hoef ik alleen maar de lift te nemen .... en dan sta ik in Generation Next. Even iets anders: had deze aankondiging nou zo'n lange intro nodig Marcel? Ik word er een beetje moe van eerlijk gezegd. Door zo'n lap tekst begint de euforie inderdaad een beetje te zakken.

    Anyhow: succes!

    geplaatst op
  • @Carl
    Haha ... wie is die Second Life verslaafde onderzoeker? En wie zijn die andere vier mensen? Je maakt me nieuwsgierig ;-)

    geplaatst op
  • Je kan m.i. als bedrijf vanuit twee verschillende invalshoeken meedoen aan SL. Je kan zoals Rover zei vanuit de instelling 'wij willen ook iets met SL doen' blind meedoen, maar je kan het ook van een andere kant bekijken: brand management.

    Laten we het voorbeeld van ABN AMRO gebruiken. Sinds ze hun 'kantoor' in SL hebben geopend, heb ik ze al vele malen en in allerlei mediakanalen in dit verband genoemd zien worden. Niet alleen online, maar ook o.a. op TV, in de Intermediair en in een aantal krantenberichten. Voor een volgens mij vrij lage (ben geen SL'er) investering hebben ze dus een hele hoop free publicity gekregen.
    ABN AMRO wordt erg vaak in dit verband genoemd, waarbij je geassocieerd wordt met iets wat erg 'in' is en op die manier help je het imago vormen wat je als een moderne bank wilt hebben. "Making more possible"... daar past dit toch precies bij?

    Ik denk echt niet dat ABN AMRO verwacht binnen drie jaar enorme omzetten binnen te halen via een speciale BU Second Life. Ik denk wel dat ze precies op tijd ingestapt zijn en dat ze qua exposure hun investering er nu al uit hebben.

    geplaatst op
  • Je kunt bezoekers van Second Life eigenlijk prima vergelijken met die pro-ana beweging die laatst nog in het nieuws was. Ze zijn bezig met de grootste onzin en (ongezonde) tijdverspilling, terwijl ze denken dat het de normaalste zaak van de wereld is.

    geplaatst op
  • @Carl: wij hopen die avond ook een van onze klanten mee te nemen als spreker, zij kunnen de kant van 'het grote bedrijf' prima belichten. Ons bedrijf [Lost in the] Magic Forest richt zich op virtuele werelden als Second Life maar we werken wel degelijk voor echte (beursgenoteeerde) bedrijven, ik denk dat wij met jarenlange ervaring in 'real life' media, reclame en internet prima iets kunnen vertellen over Second Life als platform voor marketing en communicatie.

    EPN is een gerespecteerd onderzoeksinstituut, ik denk dat ze een prima bijdrage leveren aan de discussie die avond, snap niet helemaal waarom je de spreker als een aan SL verslaafde onderzoeker betitelt. Ken je hem?

    @Jeroen: mee eens, say no more

    geplaatst op
  • @Annet en Dobre: Ik ken onderzoeker David de Nood niet, maar lees dat hij onderzoek heeft verricht naar 'heavy SL users', en daarvoor moet je volgens mij ook zélf veelgebruiker zijn. Verder schrijft hij dat "ruim eenderde van de onderzoekspopulatie (vooral de ‘heavy users’) zich meer dan 40 uur per week in Second Life begeeft" en dat "ca. 40% (van het totaal) zich verslaafd noemt". Vandaar dat ik 'm - welliswaar tussen twee aanhalingstekentjes - als verslaafd typeer.

    @Jeroen en Dobre: Ik twijfel er geenszins aan dat er een levendige discussie zal ontstaan, maar voel aan m'n water dat deze niet over 'Hit of Hype' gaat, maar over 'hoe groot die Hit wel niet is'. Waarom hebben jullie niet een paar felle tegenstanders uitgenodigd, om voor wat evenwicht te zorgen?

    geplaatst op
  • @Carl: je bent vanharte uitgenodigd om ons het vuur aan de virtuele schenen te leggen :)

    geplaatst op
  • @Dobre: Ik neem aan dat alle positivo's een leuk powerpointje met pluspunten en statements tonen. Als je mij de mogelijkheid biedt om daar een kort powerpointje met mínpunten en vragen tegenover te zetten, neem ik je uitnodiging aan!

    geplaatst op
  • als de tegenstanders nou in pakhuis de zwijger verzamelen (is immers real life...), en de voorstanders vanuit een second life locatie (lekker virtueel, upload je nette pak maar vast naar de linden stomerij) met groot scherm inbellen, dan verheldert dat een hoop lijkt me. na een uurtje gillen de stekker uit het scherm en richting bar, daarmee direct de tekortkomingen blootleggend van SL.

    @ jeroen, goed punt. voor abn zal het absoluut kloppen als branding tool, maar als je er nu nog instapt ben je nummer zoveel en niet heeul modern. dan beter volhouden dat je er bewust niet aan meedoet tot er meer regulatie is.

    geplaatst op
  • @Carl: shoot to kill zou ik zeggen ;)

    @Rover: ik ben voor de bar, de echte wel te verstaan. Trakteer jij op de gelukzalige afloop van de avond?

    geplaatst op
  • Een van de grootste tegenstanders van Second Life is werkzaam in Pakhuis de Zwijger zelf, bij Waag Society, mocht je interesse hebben in nog meer tegenstand, kan ik deze persoon warm aanbevelen. Het heeft tussen hem en mij al tot heftige discussies geleid, gewoon met een bakkie cappucinno, dus Rover, waar heb je het over? En ook Carl trouwens. Denk je nu echt dat zakelijk ondernemers in Second Life alleen maar inworld zakendoen? ;-)

    Ik zou zeggen tegen de organisatoren van generation next: doe een quick tour langs de grote bedrijven en zie welke kantoren met mankracht bezet zijn en welke niet en maak daar een leuke registratie van. Onder het mom van "virtual customerservice" (my ass ;-) Dan zie je in ieder geval hoe het "niet" moet. En maak je de stelling van Jeroen hard.

    geplaatst op
  • Prachtig, al die plannen, maar ondertussen wordt de infrastructuur hoe langer hoe meer een bottleneck. Gisteravond een aantal uren een dramatische performance, waardoor goed gebruik van SL onmogelijk was.

    Het lijkt me toch wel prettig als je als bedrijf gaat investeren in SL, dan je er dan enigszins van op aan kunt dat de hardware overeind blijft. Ondertussen naderen we de 4 mio aan gebruikers. En wat doet LL? VoIP introduren eind maart, een nieuwe performancekiller. Wordt zo wel de juiste weg bewandeld?

    geplaatst op
  • @Marc: dit zijn inderdaad hele wezenlijke problemen. De grootste uitdaging momenteel is of Linden Lab de groei kan bolwerken en Second Life verder kan 'scalen'. Interessante artikelen hierover vind je hier en hier (inclusief commentaar van Linden Lab).

    geplaatst op
  • @Dobre: Deal, ik ben dinsdag van de partij.

    Het lijkt me 't handigst om mijn kwartiertje vlak voor de pauze te zetten. Je hebt dan een positieve start (secondlife.nl en ABN Amro), met een deukje aan 't eind. Wat Raymond in zijn verhaal wellicht weer wat kan repareren. En als David dan een beetje in het midden eindigt (met kansen vs verslaving), hou je uiteindelijk een objectieve avond over ;-)

    geplaatst op
  • Dat wordt al spannender, leuk je daar te ontmoeten Carl, focussen we ons in de pauze op brandgagement en SL, want je wilt toch niet beweren dat die twee elkaar volledig uitsluiten ...

    geplaatst op
  • Op het podium zal ik me - om het verhaal zuiver te houden - beperken tot de nadelen van Second Life. Maar in de pauze spar ik graag even met je over de mogelijkheden m.b.t. brandgagement in SL.

    geplaatst op
  • @Carl, Annet: ik heb bijna heel de dag ziek op bed gelegen en ik zie dat mijn posting een leuke stroom berichten tot gevolg heeft gehad. Het is zeker niet de bedoeling dat deze avond Second Life alleen maar opgehemeld zal worden. Het is juist de bedoeling dat er deze avond een discussie op gang zal komen met de zaal. Ik vind het alleen wel heel erg kort door de bocht door te zeggen dat we alleen "positivo's" hebben uitgenodigd voor de avond. Persoonlijk heb ik ook zo mijn vraagtekens bij wat sommige bedrijven uberhaupt in Second Life doen. Neemt niet weg dat ik de ontwikkelingen op zich wel enorm interessant vind. Maar wees gerust: we zullen iedereen het vuur aan de schenen leggen.

    Carl, ik vind het prima als je je als kritische bezoeker in de discussie mengt, maar we zitten al aan onze max. qua tijd voor de sprekers. Het originele programma zou namelijk maar tot 21.30 duren. Toen de ABN AMRO aanbood om hun verhaal te komen doen hebben wij, in overleg met Pakhuis de Zwijger, de avond een half uurtje opgerekt tot 22.00 uur. Maar we hebben helaas niet de ruimte om een kwartier of half uur nog aan een andere spreker te besteden, maar wellicht dat we volgende keer iets kunnen organiseren over Brandgagement. Volgens mij een hot topic ;-) Neemt natuurlijk niet weg dat je van harte welkom bent om vanuit het publiek de discussie aan te zwengelen. En ook tijdens de borrel mag je de positivio's onder het genot van een drankje proberen te overtuigen.

    geplaatst op
  • @Annet: sorry voor de lange intro. De lange intro was juist om een statement te maken/ iets te illustreren. Een hoop mensen worden namelijk moe van de eeuwige berichtgeving over Second Life (incluus ikzelf) en vragen zich af: is het nou een hit of een hype ;-)

    geplaatst op
  • @Marcel: Ik merkte ineens dat Dobre geen organisator was, maar een deelnemer. Vandaar dat ik je even 'uit je bed e-mailde'.

    Jammer dat je geen plek in je programma hebt voor een kritische noot. Uit ervaring weet ik namelijk dat discussies tussen 'het podium' en het publiek niet werken; deze brengen immers de vertellers van hun stuk, en de vragenstellers worden door de rest van het publiek als irritante stoorzenders ervaren. Daarnaast loop je gegarandeerd nog veel meer dan een kwartier uit je tijd, als je zoiets toelaat c.q. uitlokt...

    Maar eh ... voor een presentatie m.b.t. brandgagement kun je me altijd bellen ;-)

    geplaatst op
  • @ Carl: sportief dat je me even uit bed mailde ;-) Zie mijn reactie in je inbox.

    geplaatst op
  • Hit of hype? In ieder geval is second live een ' hit' voor alle media- en marketingblogs. Evenals voor de traditionele media, zoals tv en kranten die de afgelopen maanden massaal op het fenomeen zijn gedoken. Ironisch genoeg hebben deze traditionele media waarschijnlijk meer advertentie inkomsten gegenereerd door hun berichtgeving over second live, dan er op het platform zelf om gaat.

    Met een conversie van nog geen 8% van first time bezoekers naar mensen die na 1 maand hun account nog gebruiken, is het label ' hit' toch wel erg optimischtisch. Voor de meeste bezoekers is het een interessant probeersel, waar de lol er na 2 a 3 keer al weer vanaf is.

    Juist gezien alle mondiale aandacht die er in de media voor second life is geweest in 2006, is het aantal van zo'n 4 miljoen accounts (waarvan het overgrote deel inactief) ook niet bijzonder indrukwekkend.

    Complimenten voor de bekende ondernemingen die midden in de hype in second life zijn gestapt overigens. De PR waarde van hun stap is een veelvoud waard van de investering.
    Maar... nu het nieuwtje er vanaf is, lijkt het me voor andere bedrijven verstandig om nog even te wachten. PR krijg je binnenkort niet meer met het openen een vestiging in second life. Immers, de 3e bank met een vestiging in second life is geen nieuws meer.

    Een behoorlijk bereik genereer je ook niet in second life. Dit getuige het geringe aantal actieve users en de reeds geopende bedrijfs vestigingen waar geen mens (avatar) komt.

    Voorspelling: voor de zomer 2007 barst de second life bubble en dient de volgende hype zich aan. Op zich geen probleem, hebben de media, oud en nieuw, toch een jaar lang de kolommen, ether, kabel en postings met second life kunnen vullen. Leuke content, pittige discussies en ook goed voor de advertentie inkomsten. Kan haast niet wachten op de volgende hype!

    geplaatst op
  • Nog even in het marketingfacts archief gezocht op "second life". Dit levert 108 postings op, waarvan 100 in de laatste 10 maanden. Ervan uitgaande dat er gemiddeld 7 berichten per dag op marketingfacts verschijnen, dan komt in ongeveer 5% van alle berichten momenteel second life voor.

    Nu is er veel discussie over het aantal gebruikers van second life. Maar uitgaande van ruwweg zo'n 300.000 regelmatig terugkerende bezoekers, is het aandeel van de wereldbevolking dat op second life te vinden is: 0,005% (= (300.000 / 6.000.000.000)*100%)).

    Nu zal de gemiddelde gambiaan, niet zo snel uberhaupt op internet te vinden zijn. Dus maar even kijken naar de situatie in Nederland. Met 25.000 actieve SL gebruikers doet Nederland het al drie beter. Een duizelingwekkend percentage van 0,015% van de Nederlanders is bezoeker van second life. Of anders gezegd 1 op de 650 mensen. De andere 649 nemen genoegen met een first life.

    5% van de blogpostings op marketingfacts gaat over second life. Een platform dat een bereik heeft van 0,015% onder de bevolking. En waarbinnen mensen overigens ook niet echt op commerciële boodschappen zitten te wachten. Is SL dus een hype of een hit? Beide! Een 'media' hit en qua toegevoegde waarde voor wie prospects en klanten wil bereiken een hype. Tip voor Linden Labs: cashen op de hype en snel de boel voor een paar honderd miljoen dollar verkopen aan Microsoft of Google.

    geplaatst op
  • Dank je voor deze cijfers Marco, we werken er hard aan om vooral te blijven publiceren over 3D communities. Nu is het Second Life, who cares als dat straks Areae of Outback Online of Google Life (?) zijn. Linden Lab heeft zich tot op heden meer dan bewezen.

    geplaatst op
  • @ Annet, Daarom is het ook een Lab, om te testen en te proberen. Dat is nu innovatie.
    Het is bekend dat Nederland niet voorop loopt met innovatie in het bedrijfsleven. Dus
    ik zou als ik werkte bij een groot bedrijf juist bekijken wat de mogelijkheden zijn.
    De ontwikkelingen gaan steeds sneller. Ik voorspel dat binnen 5 jaar virtuele werelden
    gemeengoed zijn. Tot over 5 jaar of eerder in Second Life. My name is Sinatra, Reach
    Sinatra ;-)

    geplaatst op
  • Lees net op Gametoday.nl (via adfo) dat er een virtuele kernbom is gevallen op grote merken in Second Life:

    (...) De online game Second Life heeft een nieuwe primeur: de eerste virtuele kernbom in een zogenaamd mass multiplayer-spel is in de game ontploft. De daad is gepleegd door het nieuw gevormde Second Life Liberation Army, een groep spelers van het eerste uur die zich niet meer thuisvoelen in de game zoals hij nu bestaat.

    In totaal bracht het SLLA twee bommen tot ontploffing, beide bij virtuele winkels van grote merken, namelijk Reebok en American Apparel. Het doel van het 'bevrijdingsleger' is om ontwikkelaar Linden Labs ertoe te dwingen om bewoners invloed te geven op de ontwikkeling van de wereld.

    Volgens veel spelers die er vanaf het begin bij waren, is de huidige staat van de wereld van Second Life niet meer te vergelijken met het begin, toen de game net uit was. Veel van hen wijzen grote bedrijven, die vaak voor promotiedoeleinden een aanwezigheid in Second Life vestigen, aan als de schuldigen voor de verloedering. (...)


    Het moet toch niet gekker worden!

    geplaatst op
  • En, waren de sprekers met het elkaar eens of Second Life nu een hit of een hype is? Ben uiteraard benieuwd naar het verslag!

    geplaatst op
  • Second Life is geen hit, Second Life is geen hype. Second Life is de nieuwste trend!
    Je maakt er carriere via http://www.sl-employment.com

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.