SecondLife 2.0: Our Virtual Holland

SecondLife 2.0: Our Virtual Holland
,
@Polledemaagt

{title} De eindeloze discussies aan voors en tegens van Second Life en goede en slechte voorbeelden hebben een aantal bedrijven de kans gegeven goed na te denken over hun Second Life presence. Van alle multinationals die nu instappen mogen we dan ook verwachten dat ze goed na hebben gedacht over 1) wat hun doelstellingen zijn voor hun aanwezigheid en 2) wat ze komen toevoegen aan de virtuele wereld.

ING, Rivers Run Red en een aantal nog bekend te maken partners (de geruchten die ik heb gehoord beloven erg veel moois daarin) lanceren nu binnen enkele weken Our Virtual Holland, een plek waarin het samenwerkingsverband ondernemerschap en creativiteit binnen Second Life wil stimuleren of, zoals ze zelf zeggen:

“A place where people have the opportunity to create their own ‘Holland’. You can set up a small business, build a new house or design new products either on your own or together. We want to attract creative and entrepreneurial people and help you to explore the Virtual World. The community of OurVirtualHolland will evolve over time, allowing visitors to express themselves, share experiences and work together. OurVirtualHolland will be a breeding ground for new ideas and initiatives on an international level.”

Dit geheel wordt ondersteund door een site met uitgebreide FAQ en een blog en er wordt momenteel gerept over een First Life ondersteuning van het geheel.

Op het eerste gezicht een nobel streven:

  • De deur wordt open gezet voor spelen, creativiteit en co-creatie door een open houding door de woordkeuze en het blog: een goede manier denk ik om nu intiatieven te starten als multinational in Second Life. Echter, wellicht zijn er nog bredere mogelijkheden om mensen mee te laten creëeren;
  • ING maakt zich in First Life sterk voor ondernemerschap en een extensie in Second Life is dan ook logisch;
  • Het is belangrijk waarde toe te voegen met je presence in Second Life. Incubators/partners die professionaliteit brengen in de georganiseerde chaos kunnen mogelijk nuttige bijdragen leveren aan de volwassenwording van het medium;
  • Partnering überhaupt is een interessante manier om waarde toe te voegen en breder draagvlak te creëeren;
  • Het claimen van het merk Nederland (zoals al eerder in Second Life Amsterdam werd geclaimd) lijkt me op het eerste gezicht een slimme zet: sterk merk met uitstraling.

Alhoewel ik het dus een bijzonder sterk en sympathiek initiatief vind, blijf ik echter sceptisch: ik ben erg benieuwd hoe al deze mooie woorden vertaald worden naar concrete creativiteit en mooi ondernemerschap.


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Het concept straalt uit dat men snapt hoe co-creatie moet worden ingezet. Dit concept heeft meer in zich dan alleen even je gezicht laten zien in Second Life. ING moet ook wel met iets extra's komen, want als bank was ABN Amro hen natuurlijk al voor. Toevallig spreek ik ze snel...

    geplaatst op
  • Ben het met je eens Jeroen. Het lijkt me zeer veelbelovend en ben dan ook erg benieuwd naar wat je weet los te peuteren wanneer je ze spreekt.

    geplaatst op
  • Zie ook het bericht op Adfoblog.

    geplaatst op
  • Ik ben zeer benieuwd naar dit project. Partnerschap lijkt me in alle takken van creatief ondernemen onontbeerlijk.

    Een aantal kritische aanmerkingen:

    Waarom Our Virtual Holland als het gaat om Nederland? Het bekt ook niet lekker. Zeker niet als je ook nog eens beloofd dit project real life bodem te geven. Dan zou Our Holland in principe volstaan.

    Waarom Rivers Run Red, een engels buro, die door Linden Lab maar steeds naar voren wordt geschoven, terwijl er gedegen en veel creatievere NEDERLANDSE projectburo's staan te popelen om deze opdrachten binnen te slepen? In mijn ogen is dit op voorhand op safe spelen en spreekt "creatief ondernemen" dus ook op voorhand tegen. Rivers Run Red heeft mij tot nog toe niet erg verrast. Kijk naar Vodafone, Talpa en Avalon. Zielloze eilanden die als lege hulsen wachten op iets wat maar niet komen gaat.

    geplaatst op
  • Grappig. In België lijkt Second Life harder te lopen dan hier. Had Endemol met Big Brother maar een miezerige 6 aanlopers (de rest waren medewerkers), Q Music heeft steeds tientallen feestvierders (en een live stream!) in haar virtuele ruimte. Via http://www.jet-stream.nl/nieuws.php#41

    geplaatst op
  • Volgens mij moeten bedrijven vooral helemaal niets op Second Life, en al helemaal niet omdat een concurrent er toevallig ook aanwezig is. Verspilling van tijd, energie en geld. Als je aan co-creatie wilt werken, betrek (een groep) klanten dan eerst eens bij wat je doet en aanbiedt. En doe dat vooral in de echte wereld in plaats van onder die paar duizend Nederlanders die op Second Life neuzelen.

    geplaatst op
  • Kijk, dit is nou 'ns een top-idee! Niet - zoals vrijwel ieder ander merk - kijken naar Second Life als medium, maar het oppakken als 'toolkit'. Echt een fan-tas-tisch-e aanpak.

    Ik ben reuze benieuwd naar hoe het uitpakt. Zijn er in SL genoeg Nederlandse prosumenten te vinden, die je merkt actief willen mee-versterken? (In Real Life valt ongeveer 1% van alle consumenten onder dit labeltje. En 1% van de Nederlandse SL-ers, da's niet veel.)

    Het past in elk geval goed bij de doelgroep (ondernemers), maar dit zijn tegelijkertijd ook wel de drukste mensen ter wereld. Hebben zij wel tijd genoeg, om daarvoor vrij te maken?

    Ik ben dus net zoals Polle sceptisch, maar waardeer het initiatief enorm. Wel jammer dat - zoals Annet al opmerkte - er geen Nederlands SL bureau voor benaderd is...

    geplaatst op
  • ... en tegelijkertijd ben ik het natuurlijk ook roerend eens met Ben-Anne ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.