Wat zijn de valkuilen van webanalytics?

14 februari 2007, 05:57

Shane Atchison (Coremetrics) geeft op ClickZ (met dank aan Stefan Wobben) de meest voorkomende valkuilen van webanalytics:

  • doelen en meetgegevens zijn niet helder gedefinieerd;
  • KPI’s zijn niet gestandaardiseerd binnen de organiatie;
  • de data is niet betrouwbaar en de organisatie vertrouwt het niet;
  • de organisatie wordt overspoeld met teveel rapporten;
  • het is onduidelijk of veranderingen het gewenste financiële effect zullen hebben;
  • data wordt niet omgezet in waardevolle informatie (inzichten);
  • er worden geen duidelijk acties gekoppeld op basis van de statistieken.

Ik zou daar aan willen toevoegen het inbedden van webanalytics in de organisatie en het daarbij toekennen van de verantwoordelijkheden. Wellicht goed om ook nog even terug te kijken naar Daniel’s 10 stappen voor succesvol gebruik van web analytics.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Steven Kraal

    De eerste twee punten (doelen & KPI’s afspreken) zijn volgens mij de basis van een goed gebruik van webanalytics. Op basis hiervan wordt de webanalytics omgeving ingericht en worden een klein(!) aantal rapporten en een dashboard opgezet per rol/gebruiker. Deze rapporten geven voldoende inzicht in de stand van zaken en geven aan waar knelpunten zitten. Verder inzoomen in de gegevens gebeurt dus vanuit het dashboard of 1 van de rapporten.

    De analyse moet vervolgens leiden tot concrete acties die aansluiten bij het behalen van doelstellingen.

    Webanalytics is bedoeld om onderbouwd te handelen om zo doelstellingen te halen, niet om rapporten te maken. Een rapport kan je hooguit laten zien dat je een probleem hebt…niet hoe het komt!


    14 februari 2007 om 13:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!