Wat zijn de valkuilen van webanalytics?

Wat zijn de valkuilen van webanalytics?
Shane Atchison (Coremetrics) geeft op ClickZ (met dank aan Stefan Wobben) de meest voorkomende valkuilen van webanalytics:
  • doelen en meetgegevens zijn niet helder gedefinieerd;
  • KPI's zijn niet gestandaardiseerd binnen de organiatie;
  • de data is niet betrouwbaar en de organisatie vertrouwt het niet;
  • de organisatie wordt overspoeld met teveel rapporten;
  • het is onduidelijk of veranderingen het gewenste financiële effect zullen hebben;
  • data wordt niet omgezet in waardevolle informatie (inzichten);
  • er worden geen duidelijk acties gekoppeld op basis van de statistieken.
Ik zou daar aan willen toevoegen het inbedden van webanalytics in de organisatie en het daarbij toekennen van de verantwoordelijkheden. Wellicht goed om ook nog even terug te kijken naar Daniel's 10 stappen voor succesvol gebruik van web analytics.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • De eerste twee punten (doelen & KPI's afspreken) zijn volgens mij de basis van een goed gebruik van webanalytics. Op basis hiervan wordt de webanalytics omgeving ingericht en worden een klein(!) aantal rapporten en een dashboard opgezet per rol/gebruiker. Deze rapporten geven voldoende inzicht in de stand van zaken en geven aan waar knelpunten zitten. Verder inzoomen in de gegevens gebeurt dus vanuit het dashboard of 1 van de rapporten.

    De analyse moet vervolgens leiden tot concrete acties die aansluiten bij het behalen van doelstellingen.

    Webanalytics is bedoeld om onderbouwd te handelen om zo doelstellingen te halen, niet om rapporten te maken. Een rapport kan je hooguit laten zien dat je een probleem hebt...niet hoe het komt!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.