Steun voor John de Mol?

12 februari 2007, 20:40

Steun voor John de Mol?Vanaf komende woensdag is het spel echt op de wagen, want dan zal Telefonica dochter Endemol definitief uithuwelijken. Nadat een hele trits belangstellende mediabedrijven de afgelopen maanden het paringsdansje heeft gemaakt zijn het nu voornamelijk nog financiële partijen die de gevraagde 2,5 miljard euro als een overkomelijk obstakel zien maar ook mediaondernemer John de Mol heeft Endemol nog steeds in het vizier.

Het is nog een hele klus voor de Mol om zijn gewenste controlerend belang in Endemol te verkrijgen mar sinds vandaag heeft ook investeringsbank Goldman Sachs zich gemeld met belangstelling. Een interessante ontwikkeling, want Goldman onderneming de Principal Investment Area trok eerder op met de Mol. Of ze in deze samenwerken is nog niet officieel bekend gemaakt, maar insiders menen dat deze alliantie zeer kansvol zou zijn en dat dergelijke gesprekken ook plaatsvinden.

Mocht de Mol in zijn missie slagen dan zullen de consequenties voor de Talpa media activiteiten groot zijn. In dat geval zijn de contacten met Bertelsmann weer goed te plaatsen. De Mol zou, als de Endemol deal doorgaat, overwegen om de zenderboedel, de radio activiteiten en zijn belang in Jetix over te doen aan RTL en dat in ruil voor een fraaie outputdeal en de nodige pecunia. Een zinnige gedachte die wel eens de juiste zou kunnen zijn.

De concurrentie komt verder ook vanuit de organisatie zelf want Stephane Courbit, managing director van Endemol Frankrijk zou naar verluid met de hulp van een Frans private equity bedrijf genaamd PAI een bod overwegen. Andere financiële partijen met mogelijke interesse zijn Apax, Providence Equity, Cinven en CVC. De belangstelling in deze consoliderende markt is logisch, Endemol heeft zich ontwikkeld tot een modern mediabedrijf, waarbij de content nog steeds centraal staat maar waar meer en meer grip begint te krijgen op meerdere schakels in de waardeketen van dynamische media, anders dan de productie zelf.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!