Sport geldt als de redder van traditionele TV: iedereen wil immers live de grote sportevenementen zien, samen met vrienden in de kroeg of met het gezin op de bank. Toch begint ook het live sportmodel scheuren te vertonen, vanwege tijdsverschillen tijdens de Olympische Spelen in Beijing bijvoorbeeld. Maar ook vanwege steeds crossmedialer werkende sportbonden en sportevenementen. Uiteraard gaat de NFL met de naderende Superbowl hierin voorop. Voor de Amerikanen is dit het belangrijkste sportevenement ter wereld. Voor de rest van de wereld is dit het belangrijkste sportevenement van de VS.
Naast downloads via iTunes, een eigen sportkanaal en een zeer complete site, is het vooral de samenwerking met YouTube (deels via hun vaste TV-partner CBS) die opvalt.
Voorlopig zijn al deze zaken nog toevoegingen aan de live Superbowl (nummer XLI) op zondag 4 februari 2007. Maar wanneer zal Apple ook de livestreams via zijn Apple TV (of iPhone) aanbieden? Opvallend bericht dat hiermee samenhangt: de innovatieve adverteerders (zoals Unilever en P&G) kopen al geen zendtijd in rondom de Superbowl op CBS, zo meldt AdAge.
NFL is de meest vooruitstrevende en misschien wel de meest vermogende “sportbond” van de wereld. Ze hebben goed begrepen wat content waard is en hoe ze het over de verschillende kanalen moeten verdelen. In dat proces haalt ze meer kanalen naar zich zelf toe, zoals haar TV-kanaal via de kabel of sateliet en zoals de video’s op haar eigen website. Deze trend is in lijn met wat andere contenteigenaren doen, zowel binnen als buiten de sport. Deze crossmediale benadering legt NFL geen windeieren. Ze lijkt veel sterker dan de aanpak van het IOC dat de rechten op de Olympische Spelen voor 2008, 2010 en 2012 al heeft verkocht. TV-rechten wel te verstaan, terwijl toch niemand kan voorspellen of TV überhaupt nog wel bestaat in 2012. Vooral in 2008 met de tijdsverschillen steekt dit. Ik verwacht dat de beelden van de wedstrijden in Beijing eerder op de diverse p2p-sites zijn te vinden dan bij de officiële ontbijtshow van NBC.
De aanpak van de NFL gecombineerd met de recente liefde van CBS voor YouTube leidt tot mooie ontwikkelingen. Voorbeschouwingen op YouTube, zowel officieel van CBS en als bijvoorbeeld in animatiestijl. Interssanter is de crossover die de site maakt van TV naar haar eigen site. Direct na de wedstrijd zullen alle commercials in een eigen gallery staan, waar de vaste schare van 100.000-en YouTube-kijkers kunnen stemmen op de leukste commercials. Zo krijgen de adverteerders hun dure TV-dollars tenminste nog een beetje online exposure. Andersom geredeneerd: zo steelt YouTube weer kijkers en vooral engagement weg van traditionele TV.
De volgende dag is via iTunes ook een complete samenvatting te downloaden voor je iPod en je Apple TV. Voor slechts $ 1.99 krijg je niet alleen al bekend materiaal, maar ook nog nieuwe beelden.
Daarmee komt online heel dichtbij TV. Voorlopig biedt ze vooral nog wat TV (nog) niet kan bieden voor het grote publiek: namelijk social networking en on demand. Het zal niet lang meer duren of ook de livebeelden zijn (wellicht eerst nog illegaal) te consumeren via internet. Wie gaat TV redden als zelfs live sport de mensen niet meer trekt? Eerst maar eens naar de Superbowl kijken. We leven tenslotte in 2007 en dan kan dat in Nederland via de ARD.