Verslag Search Engine Marketing Congres
Het werd redelijk groots aangekondigd: het Search Engine Marketing Congres ‘Speld in Hooiberg 2007’, verscheidene bedrijven hebben zich er aan verbonden, en een aantal bedrijven dingt zelfs mee naar de jaarlijkse prijs. Om dit geheel bij te mogen wonen moest de luttele som van € 495 worden neergeteld, vooraf door enkelen, en ook door ondergetekende, gezien als een veel te hoog bedrag. Gedurende de dag (en het is pas 1 uur), moet ik zeggen dat ik iets positiever word.
De zaal (Media Plaza) zit bijna helemaal vol en de sfeer is goed te noemen. Ik heb vandaag al verscheidene nieuwe mensen ontmoet en op redelijk niveau kunnen praten over zoekmachine marketing. Storend vind ik daarbij wel dat dagpresentator Ronnie Overgoor de neiging heeft om allerlei termen te willen uitleggen. Als mensen 495 euro overhebben voor een zoekmachine-marketing congres, maak ik me sterk dat ze termen als CPC en CTR kennen… Die mening wordt overigens niet door iedereen gedeeld, verschillende mensen die hier rondlopen blijken inderdaad nieuwkomers te zijn. Daarmee wordt meteen het probleem van dit congres duidelijk: wat is nou de doelgroep?
Wat opvalt is dat in alle cases uitgebreid wordt gesproken over wat klantwaarde is en hoe je hier op moet sturen, ik hoor van verscheidene mensen dat dit een duidelijke vooruitgang is ten opzichte van vorig jaar. Meer en meer gaan partijen focussen en sturen op ROI en klantwaarde op langere termijn. Hoewel de cases een verschillende insteek hebben, is dit de “common denominator”. Ik ben benieuwd naar de uitslag, de jury heeft er denk ik een redelijk harde dobber aan. Later op de dag volgt een update met de winnaar!
De winnaar is geworden: MaxLead met hun TransHair-case! De Jury vond het “zeer degelijk en vernieuwend. Erg belangrijk is de koppeling met het CRM systeem”. Ik kan me hier persoonlijk wel in vinden, hoewel ik denk dat er veel betere cases zijn in Nederland, het zou mooi zijn als die volgend jaar naar voren komen!
Ben het wel met Joost eens dat het moeten uitleggen van termen als cpc de nodige wenkbrauwen deed indeuken…
Toch mis ik wel een beetje het aandeel SEO..zeker als je over de lange termijn praat.
Zit nu net presentatie van Steve Jackson te bekijken via de webcast maar is dit nu hetzelfde verhaal als wat hij gisteren gaf tijdens de bijeenkomst van de WAA?
Maxlead is de winnaar geworden van de speld; ben ik nu het eerste? 😉
Nee, ik drukte net op save 🙂
Damn, borrel ze in ieder geval want daar heeft Ronnie gelijk in, die moet ik als webcast-kijker inderdaad missen 😉
Is dit de bevestiging dat jullie volgend jaar een case gaan inleveren? 😉
En Maxlead: gefeliciteerd.
@paul,@joost:
Over de uitleg van de termen; pas op voor beroepsdeformatie, er zitten veel opdrachtgevers in de zaal die absoluut een belang hebben bij het onderwerp, maar een broertje dood hebben aan vakterminologie en da’s dan net de rol van de dagvoorzitter, om ook die ‘domme’ vragen te stellen die niemand anders stelt.
Vraag aan de grote adverteerders maar es wat de afkorting dpi betekent en wat het verschil is tussen vector en bitmap graphics…. en dat terwijl ze alles van advertising weten.
Snap ik Ronnie, maar dat komt ook omdat ik een ander publiek verwachtte, cq. omdat de doelgroep wat breed is… Tijd voor een echt zoekmachine marketing congres voor SEM profs!
@joost:
Ok, nu snap ik je doelgroepenopmerking. Ik denk dat dit congres (iig door de organistoren) wordt opgezet vanuit de doelgroep ‘opdrachtgever’ en ik begrijp je behoefte aan een SEM profs bijeenkomst.
Op het eind van de middag maakte ik ook een opmerking dat het wellicht een goed plan is om als SE bureaus een club op te richten (denk hier niet aan ingewikkelde organisatietoestanden, maar aan een pragmatische club met een helder verhaal) die als ‘spreekbuis’ kan dienen en het vak kan promoten, professionaliseren en het ‘kaf’ van het koren kan scheiden.
De een zegt: nokken, we hebben al iab en al die andere clubs, de ander zegt: goed idee, moeten we doen.
Ben benieuwd naar de mening hierover bij de MF bzoekers.
Zou iig het platform zijn voor zo’n profi SEM congres.
En Google/Yahoo/MS financieren deze club dan. Om maar wat voer voor de discussie te leveren 😉
Ronnie: ik persoonlijk ben d’r wel voor, ik zou alleen niet Google, Yahoo en MS laten financieren… Wees dan ook écht onafhankelijk…
@Elsbeth: ik heb ook zeker weer een aantal leuke concullega’s gesproken, maar daarvoor hadden we de sprekers niet nodig gehad 🙂 Overigens vond ik het uiteindelijk een zeer geslaagde dag, laat ik dat wel duidelijk maken, ik heb veel mensen gesproken die, op welk kennisniveau dan ook, enthousiast zijn over search, en daar word ik altijd blij van!
@Ronnie:
met je eens. Laat er ook in Nederland maar een goede meetings komen die “andersom zijn”. Zet alle specialisten bij elkaar, maak veel tijd vrij voor discussie panels en laat de presentaties juist houden door de bedrijven. Wat willen zij, welke problemen hebben zij in hun organisatie etc. Denk dat zo’n insteek voor iedereen uiteindelijk meer oplevert! en inderdaad… uiteindelijk zal Google hier aanzienlijk rijker van worden: sponsoren dus maar!
@Ronnie: goed punt, de vragen van de dagvoorzitter waren in mijn optiek ook prima..
Zelf mochten wij (eFocus) als sponsor een tweetal parallelle sessies verzorgen. Ook daar was het verschil van de deelnemers erg divers te noemen. Per sessie waren zo’n 20 deelnemers aanwezig. Zo hadden we in de eerste sessie een echte expert als Henk van Ess (Voelspriet) in de zaal die op een interactieve manier actuele toevoegingen had op ons verhaal. Maar ook mensen die je inderdaad het verschil tussen SEO en SEA moest uitleggen.
Ronnie, om eerlijk te zijn vind ik het geen goed idee. Waarom weer een apart clubje oprichten? Vanuit mijn (wellicht) nieuwe rol als voorzitter van het IAB zou ik willen pleiten voor een wat meer gecoordineerde aanpak. IAB kan daarin prima faciliteren lijkt me. Wat mij betreft to be continued!
Die was natuurlijk te verwachten Marco 🙂 en wie weet, met jou als grote roerganger kan er van alles gebeuren 🙂
@Joost
Ik denk niet dat er een betere case is waarbij het bureau en de klant het lef hebben deze in te dienen. We moeten waarderen wat er ingediend wordt. Als er een betere case zou zijn dan had deze ingediend moeten worden. Ik hoorde ook tijdens het evenement “ja, wij hadden ook iets goeds maar de klant….” Dat hoort ook bij deze prijs. Je klant overtuigen dat je er goed aan doet een case in te schieten. Goed voor de branche want het houdt ons scherp.
We zijn trots op onze prijs en hebben onze expertise op de wereldkaart gezet. Een expertise waarvoor we lof ontvingen van je gewaardeerde collega Kees van Keulen.
groet,
Ronald
Maxlead
Ronald: ik wil ook zeker niet zeggen dat jullie case niet goed was, laat dat duidelijk zijn. De cijfers waren klinkend en je verhaal erg goed!
Ik vind het merkwaardig dat het bedrag van € 495 als veel te hoog wordt gezien. Op een dergelijk event is een gezonde mix van bureaus, externe sprekers en potentiële opdrachtgevers doorslaggevend voor het succes.
Een dergelijk bedrag zorgt er mi voor dat er geen overdaad aan ‘bureau’medewerkers rondhuppelt en dat het niveau van de opdrachtgevers voldoende interessant blijft voor de aanwezige sem-bureaus. De organisatie is in die mix in ieder geval geslaagd.
Wel ben ik van mening dat, behoudens de KLM case, niet alle main-stage sessies goed aansloten bij het aanwezige publiek. Een aandachtspunt voor 2008 dus!
Erik Jan: mijn vraag is meer: waar is dat geld dan in gaan zitten?? Met alle respect, maar de sprekers kunnen mijns inziens nooit zoveel geld hebben gekost dat dit bedrag gerechtvaardigd is…
@Ronald: helemaal met je eens; achteraf piepen dat je ook een vergelijkbare case hebt is te makkelijk. Doe dan de volgende keer lekker mee zou ik zeggen.
@Erik Jan: inderdaad, ook hier mee eens. 495 euro voor een dergelijk congres is zeker niet teveel; buiten onze branche betaal al je al snel het dubbele.
@Joost: zaalhuur, catering, voorbereiding, marketing & communicatie, etc. Ik zit nu zelf wat vaker aan de andere kant en zie wat de kosten zijn. Zeker in een zaal waar veel plaatsen beschikbaar worden gesteld aan partners, sprekers en andere betrokkenen houd je in principe maar een beprkt aantal betaalde plaatsen over. En die moeten met z’n allen de totale kosten dekken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!