Toezichthouder schenkt extra aandacht aan handel via internet
Bedrijven die het consumentenrecht schenden krijgen sinds kort te maken met een nieuwe toezichthouder, de Consumentenautoriteit. De Consumenten-autoriteit is een dienst van het Ministerie van Economische Zaken.
Gisteren kondigde Marije Hulshof (hoofd van de Consumentenautoriteit) aan dat de toezichthouder dit jaar extra aandacht schenkt aan de handel via internet, de reisbranche, prijzenfestivals, algemene voorwaarden en garantieregelingen. De eerste actie van Hulshof en haar dertig medewerkers was afgelopen week alarm slaan over de onduidelijke manier waarop een Duitse reisorganisatie op internet haar diensten aanbood. Na klachten van de Consumentenbond, de natuurlijke bondgenoot van de Consumentenautoriteit, schakelde Hulshof de Duitse toezichthouder in.
Om de consument beter op zijn rechten en plichten te wijzen is de Consumentenautoriteit samen met de toezichthouders op de mededinging en de telecom en post, de NMa en de Opta, drie maanden geleden de ConsuWijzer gestart. Dit informatieloket heeft in die periode 16.000 vragen beantwoord, die per e-mail, brief of telefoon werden gesteld. De website trok 160.000 unieke bezoekers.
Goede zaak. Niet iedereen is lid van de consumentenbond maar iedereen is wel consument. De consumentenautoriteit kan natuurlijk geen individuele klachten en geschillen oplossen maar bedrijven die systematisch over de schreef gaan wel aanpakken. Als de consument de weg naar de autoriteit gevonden heeft, zal het hard werken worden daar; las in de krant dat er 30 man zit.
Misschien kan de Consumentenautoriteit ook eens kijken naar de “onafhankelijke” positie van de vele keurmerken waarmee je tegenwoordig zowel op het internet als in de supermarkt veelvuldig wordt geconfronteerd. Dit is iets dat ik naast alle andere goede voornemens van dit nieuwe orgaan nog een beetje mis. Maar voor de rest is het een bijzonder goed initiatief!