Second Life Hotspots

16 januari 2007, 20:47

Second Life HotspotsIk zal met enige regelmaat een top 5 Second Life hotspots publiceren op Marketing Facts. Vandaag het thema “customized value” en Second Life.

Noot: De paragraafkopjes linken niet naar webpagina’s, maar naar de besproken locaties in Second Life. Je moet het programma Second Life geïnstalleerd hebben om daarvan gebruik te maken.

1.IBM Sears

Sears, een onlangs geopende prototype showroom in samenwerking met IBM. Bij mijn bezoek liepen zowaar een in-world medewerker en designer van Sears rond. De laatste had het te druk voor een gesprek en dat is goed nieuws. Een showroom waarin gewerkt wordt. Voor mij de nummer-1 positie waard, want er is serieus een poging gedaan om de consument reallife producten te laten ervaren. Zo kan de bezoeker kleur en stijl aanpassen in een virtuele keuken, en is er een grappige garagesetting, waarin je je eigen puinhoop kan managen.

2. Vesuvius Group

Prachtig eiland van de Vesuvius groep, een collectief van drie interactiondesigners / creatieven. Een aantal goed doordachte concepten, zoals de “adopt a turkey” en “private workspace” van Frans Innovations. De low budget mobiele werkplaats kun je uitklappen op iedere (grote) hoogte, waar je maar wilt zijn, in SL. Gecharmeerd was ik van het ontmoetingsplatform, waar je de conceptschetsen van het eiland kon bekijken. Mooi zou zijn als de avatars zelf schetsen zouden kunnen achterlaten op het storyboard, user generated content voor innovatie.

3. World Vision

Een doeltreffende 1 op 1 toepassing van AGC, een virtueel dorp, waarin de te doneren geschenken voor gemeenschappen in nood worden getoond. Je kunt de donaties uittesten via animaties en elke item wordt direct doorgelinkt naar de webwinkel, alhoewel dat laatste dan weer jammer is. Hoe zou het zijn als de getoonde producten ook in-world zouden kunnen worden aangeschaft?

4. Musical Instruments Store

Een winkel van sound engineer/composer Robbie Dingo, die SL gebruikt als testlab. Diverse muziekinstrumenten zoals een percussieset, een jazz-ensemble zijn opgesteld en kunnen worden uitgetest. Indrukwekkend is de Whisper whisperbox: een geluidsinstallatie die woorden uit gesprekken van avatars oppikt en omvormt tot een geluidscompositie.

5. Dell Factory

De 3D store van Dell is een grote fabriekslab, waar je je PC systeem kunt construeren achter je eigen tekentafel. Qua grafische interface ziet het er knap uit. Helaas zou ik nog willen dat mijn customized systeem ook nog over de naastgelegen lopende band uit het magazijn komt rollen. Waarschijnlijk een te grote investering voor het belabberde aantal bezoekers van SL Dell.

Met dank aan Niels Schuddeboom

Moeder, maf, media. Join me on Twitter www.twitter.com/droombos

Categorie
Tags

5 Reacties

    mangold

    Mooie top-5, Annet! Zijn er wellicht ook (YouTube-) filmpjes van de besproken locaties, voor de mensen die Second Life (nog) niet geïnstalleerd hebben?


    16 januari 2007 om 22:17
    MrFrans/ Frans Charming

    wow, dankje Annet. =)


    17 januari 2007 om 00:25
    second Life

    Mooie lijst!

    Maar moet ABN daar niet tussen….puur voor het feit dat het er zo mooi uitziet?

    Groet,

    Jochem


    17 januari 2007 om 12:17
    Annet

    @Pieter

    Mooi verslag Pieter, precies zoals het eraan toegaat in SL. Bij één van mijn bezoeken aan het ABN complex vond ik het ook wel erg sexistisch, dat er alleen mannenkostuums te koop werden aangeboden. Dani Riptide, de avatar van de initiator van SL ABN Amro vertelde me, dat ze nog geen goede designer voor de vrouwenlijn hadden gevonden. Spielerei, en toch werkt het goed.

    Vooral jouw eerste suggestie in jouw artikel vind ik een goede. Organiseer een event, ruk alle interactieve mediatoepassingen, die nu mogelijk zijn in SL, uit de kast en maak het vooral hip!


    17 januari 2007 om 19:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!