Albert.nl nog steeds niet winstgevend

16 januari 2007, 08:24

Ondanks een omzetgroei van 25 procent in 2006 is Albert.nl nog steeds niet winstgevend aldus Angélique Wouters, sinds augustus 2006 formulemanager van de bezorgdienst van supermarktketen Albert Heijn.

De formule, dat al bestaat vanaf november 2001, zit nog steeds in de aanloopfase en is nog altijd niet volwassen aldus Wouters. Maar de ontwikkelingen laten zien dat steeds meer consumenten vertrouwd raken met het kopen via internet. In het kader van de efficiency is het minimumbedrag per bestelling per 1 december verhoogd van 50 naar 60 euro. Dat is circa de helft van de gemiddelde bestellingsgrootte.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Raimo van der Klein

    Ben heel erg benieuwd waar de groei vandaan komt.. Met andere woorden zijn het ouderen? Families met weinig tijd?


    16 januari 2007 om 08:39
    ssmeding

    Ik heb het idee dat Albert veel concurrentie ondervindt van supermarkten die lokaal een eigen bezorgdienst aanbieden. Deze zijn vaak goedkoper, er gelden lagere drempels en doordat de dienst uitgaat van plaatselijke ondernemers zal een deel van de doelgroep, minder mobiele mensen zoals ouderen, hieraan de voorkeur geven boven een redelijk anonieme en toch nog vrij onbekende internetdienst.

    Efficiency kun je bereiken door grotere bestellingen uit te leveren, maar uiteindelijk is de beste manier om goedkoop te kunnen opereren een hoog totaalvolume; dus veel klanten, zodat je kunt besparen op je vaste kosten per bestelling. Wat vooral buiten de randstad moeilijk zal zijn.


    16 januari 2007 om 09:08
    media

    Sint, Albert.nl heeft 65% van de markt in handen; lijkt me voldoende om winst te kunnen maken. Gezien de beslissing die ze hebben genomen om het minimumbedrag te verhogen denk ik dat het gemiddelde bestedingsbedrag nog te laag is om het rendabel te maken. Ben benieuwd waar ze over een jaar staan.


    16 januari 2007 om 09:13
    boudewyn

    ik zit er sinds kort wel aan te denken om het eens te gaan proberen.


    16 januari 2007 om 09:18
    Martijn

    Het is een bijna briljante dienst. Wat mist is dat wat jij en ik doen in de supermarkt als we boodschappen doen.

    1. Letten op de langst houdbare datum ipv het voorste zakje pakken.

    2. Zien dat de kruimige piepers zijn uitverkocht en dan maar vastkokende nemen, je moet toch iets.

    Verder prima service vind ik.


    16 januari 2007 om 09:44
    ssmeding

    @Marco: Ik ben niet op de hoogte van deze cijfers, in dit geval ga je toch twijfelen waarom er geen winst wordt gemaakt inderdaad. Is dit bij concurrenten wel het geval? Zijn in deze marktcijfers ook de zelfstandige supermarktondernemers meegenomen die ik noemde?


    16 januari 2007 om 10:18
    Stijn Kruijssen

    Woon zelf in het centrum van Amsterdam, geen auto (kan m toch nergens parkeren): het scheelt een hoop tijd en bovendien vervoeren ze een stuk meer dan je op je fiets mee kunt nemen. Lege kratten mee terug geven is ook nooit een probleem. Kortom: een fantastische dienst voor een redelijke prijs. Verwacht dan ook dat het een kwestie van tijd is voor Albert winstgevend is.


    16 januari 2007 om 15:36
    evroekel

    Onderschat de hoeveelheid zakelijke klanten bij Albert.nl niet. Ik denk dat dit nog weleens qua omzet het grootste deel kan zijn. Heel veel kinderdagverblijven bestellen bijvoorbeeld bij Albert, hoofdkantoor voert alles in en geheel wordt keurig lokaal op de filialen afgeleverd. Ken ook de nodige bedrijven in hartje A’dam die klant zijn. Helaas geen harde cijfers 🙁


    16 januari 2007 om 18:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief