Albert.nl nog steeds niet winstgevend

Albert.nl nog steeds niet winstgevend

Ondanks een omzetgroei van 25 procent in 2006 is Albert.nl nog steeds niet winstgevend aldus Angélique Wouters, sinds augustus 2006 formulemanager van de bezorgdienst van supermarktketen Albert Heijn.

De formule, dat al bestaat vanaf november 2001, zit nog steeds in de aanloopfase en is nog altijd niet volwassen aldus Wouters. Maar de ontwikkelingen laten zien dat steeds meer consumenten vertrouwd raken met het kopen via internet. In het kader van de efficiency is het minimumbedrag per bestelling per 1 december verhoogd van 50 naar 60 euro. Dat is circa de helft van de gemiddelde bestellingsgrootte.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Ben heel erg benieuwd waar de groei vandaan komt.. Met andere woorden zijn het ouderen? Families met weinig tijd?

    geplaatst op
  • Details ken ik helaas niet Raimo; wel probeer ik al een paar jaar de ontwikkelingen van Albert.nl bij te houden. Zie ook de links in mijn vorige posting over albert.nl.

    Wellicht iemand anders die wat inzicht kan geven?

    geplaatst op
  • Ik heb het idee dat Albert veel concurrentie ondervindt van supermarkten die lokaal een eigen bezorgdienst aanbieden. Deze zijn vaak goedkoper, er gelden lagere drempels en doordat de dienst uitgaat van plaatselijke ondernemers zal een deel van de doelgroep, minder mobiele mensen zoals ouderen, hieraan de voorkeur geven boven een redelijk anonieme en toch nog vrij onbekende internetdienst.

    Efficiency kun je bereiken door grotere bestellingen uit te leveren, maar uiteindelijk is de beste manier om goedkoop te kunnen opereren een hoog totaalvolume; dus veel klanten, zodat je kunt besparen op je vaste kosten per bestelling. Wat vooral buiten de randstad moeilijk zal zijn.

    geplaatst op
  • Sint, Albert.nl heeft 65% van de markt in handen; lijkt me voldoende om winst te kunnen maken. Gezien de beslissing die ze hebben genomen om het minimumbedrag te verhogen denk ik dat het gemiddelde bestedingsbedrag nog te laag is om het rendabel te maken. Ben benieuwd waar ze over een jaar staan.

    geplaatst op
  • ik zit er sinds kort wel aan te denken om het eens te gaan proberen.

    geplaatst op
  • Heeft iemand wellicht dit hele interview met Angélique Wouters in Elsevier?

    geplaatst op
  • Het is een bijna briljante dienst. Wat mist is dat wat jij en ik doen in de supermarkt als we boodschappen doen.

    1. Letten op de langst houdbare datum ipv het voorste zakje pakken.
    2. Zien dat de kruimige piepers zijn uitverkocht en dan maar vastkokende nemen, je moet toch iets.

    Verder prima service vind ik.

    geplaatst op
  • @Marco: Ik ben niet op de hoogte van deze cijfers, in dit geval ga je toch twijfelen waarom er geen winst wordt gemaakt inderdaad. Is dit bij concurrenten wel het geval? Zijn in deze marktcijfers ook de zelfstandige supermarktondernemers meegenomen die ik noemde?

    geplaatst op
  • Woon zelf in het centrum van Amsterdam, geen auto (kan m toch nergens parkeren): het scheelt een hoop tijd en bovendien vervoeren ze een stuk meer dan je op je fiets mee kunt nemen. Lege kratten mee terug geven is ook nooit een probleem. Kortom: een fantastische dienst voor een redelijke prijs. Verwacht dan ook dat het een kwestie van tijd is voor Albert winstgevend is.

    geplaatst op
  • Onderschat de hoeveelheid zakelijke klanten bij Albert.nl niet. Ik denk dat dit nog weleens qua omzet het grootste deel kan zijn. Heel veel kinderdagverblijven bestellen bijvoorbeeld bij Albert, hoofdkantoor voert alles in en geheel wordt keurig lokaal op de filialen afgeleverd. Ken ook de nodige bedrijven in hartje A'dam die klant zijn. Helaas geen harde cijfers :-(

    geplaatst op
  • Arjan Dasselaar heeft een verklaring waarom Albert.nl nog niet winstgevend is:

    (...) Hoewel de Albert-site het hoort aan te geven wanneer een artikel niet voorradig is, komt het nogal eens voor dat bij bezorging allerlei dingen ontbreken. Zo maakte ik zowel met Kerstmis als met Pasen de vergissing de boodschappen voor het familiediner bij Albert te doen. De helft van het bestelde vlees zat er niet bij, de groente was niet tot Tweede Kerstdag houdbaar, en oh ja, Albert had ook geen brood meer. Gelukkig zat de tandpasta er wel bij, dus eventueel hadden vriendin en ik kunnen ontbijten met kerstkransjes en honingham. (...)

    Als dit inderdaad een paar keer voorkomt dan kan ik me voorstellen dat ze een groot probleem hebben met het vasthouden van klanten. Iemand ook deze ervaring?

    geplaatst op
  • Emerce:

    (...) Online supermarkt Albert.nl heeft deze week een nieuwe site gelanceerd. Het gaat om de grootste vernieuwing sinds de start in 2001. De shop wil een winkelervaring bieden die meer lijkt op het winkelen in een fysieke supermarkt, inclusief het stimuleren van impulsaankopen. (...)

    Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet onder de indruk ben van de wijzigingen maar wellicht komt dat omdat ik geen klant van albert.nl ben en dus niet echt ervaar wat de verschillen zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.