MarketingTrendreport 2007 (Oproep)

9 januari 2007, 07:00

Achter de muziek aanHet jaar 2007 moet het interactieve jaar van de eeuw gaan worden. Als je de voorspellingen mag geloven gaan we ‘boomen’ met vooral het gebruik van de multimedia. Dus, nog meer mensen gaan nog vaker nog meer channels en devices gebruiken, zijn nog langer op het web te vinden en life becomes digital…

Ik heb zelf het idee dat het bedrijfsleven (overheid ook?) nog lang niet klaar is voor deze hausse. Ook denk ik dat we een sterke tweedeling gaan krijgen in de e-haves en e-havenots. Dus, een grote kloof tussen hen die wel het interacteren machtig zijn en de mensen die nog trouw met papieren bankafschriftjes werken en gewoon op de krant wachten om het laatste nieuws te lezen. Zoals wellicht bekend ben ik de hoofdredacteur van het Marketing Trendreport van PIM, dat doe ik al vier jaar. Ik schrijf dit niet alleen maar pols meningen van anderen. Zowel uit bedrijfsleven maar ook van politiek en overheid. Wil je het rapport ontvangen: mail dan even naar info@vanbel.nl voor het MarketingTrendreport van 2006. Krijg je van me… als voorbeeld.

Zijn bedrijven klaar voor de komende interactive hausse. Hoe krijgen grote en kleine, lang bestaande en nieuwe ondernemingen nu de interactive link met hun doelgroep. Klanten maken zich ongrijpbaar. Aanschaf van producten gaat niet meer standaard bij de partij waarmee men al jaren zaken doet, oops, deed. Klantentrouw vervaagt. Gaan we voor de best-deal of is er daadwerkelijk nog enige vorm van retentie te berekenen. Volgens mij gaat het ook meer en meer om het krijgen van een beeld van klanten (waarom doe ze iets op een bepaald moment) dan puur boekhoudkundig te werken met klantinformatie (waaruit dan weer lifetime value analyses enzo worden gemaakt). Is dat dan de nieuwe generatie van CRM? “Het maakt mij niet uit wie je bent maar ik wil weten wat je nu gaat doen.” Dat is dus heel anders dan het nogal calculerend werken met resultaten uit het verleden. Predictive modelling by interaction…

Mag ik hier jouw mening over horen? Ik wil dat graag verwerken in mijn MarketingTrendreport 2007. Dat report krijg je natuurlijk dan. En het wordt er weer een stuk beter van.

PS: reacties tot +/- medio januari en alvast dank!

Egbert Jan van Bel is auteur van marketingboeken (won de marketlingliteratuurprijs in 2004 met 'Event Driven Marketing' en is docent MBA aan de UVA / HVA en aan de Leergang CRM van Beeckestijn. Daarnaast adviseert hij enkele internationale bedrijven op commercieel terrein, als interim adviseur bij Pleon.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!