MarketingTrendreport 2007 (Oproep)

MarketingTrendreport 2007 (Oproep)
,

Achter de muziek aanHet jaar 2007 moet het interactieve jaar van de eeuw gaan worden. Als je de voorspellingen mag geloven gaan we ‘boomen’ met vooral het gebruik van de multimedia. Dus, nog meer mensen gaan nog vaker nog meer channels en devices gebruiken, zijn nog langer op het web te vinden en life becomes digital…

Ik heb zelf het idee dat het bedrijfsleven (overheid ook?) nog lang niet klaar is voor deze hausse. Ook denk ik dat we een sterke tweedeling gaan krijgen in de e-haves en e-havenots. Dus, een grote kloof tussen hen die wel het interacteren machtig zijn en de mensen die nog trouw met papieren bankafschriftjes werken en gewoon op de krant wachten om het laatste nieuws te lezen. Zoals wellicht bekend ben ik de hoofdredacteur van het Marketing Trendreport van PIM, dat doe ik al vier jaar. Ik schrijf dit niet alleen maar pols meningen van anderen. Zowel uit bedrijfsleven maar ook van politiek en overheid. Wil je het rapport ontvangen: mail dan even naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) voor het MarketingTrendreport van 2006. Krijg je van me… als voorbeeld.

Zijn bedrijven klaar voor de komende interactive hausse. Hoe krijgen grote en kleine, lang bestaande en nieuwe ondernemingen nu de interactive link met hun doelgroep. Klanten maken zich ongrijpbaar. Aanschaf van producten gaat niet meer standaard bij de partij waarmee men al jaren zaken doet, oops, deed. Klantentrouw vervaagt. Gaan we voor de best-deal of is er daadwerkelijk nog enige vorm van retentie te berekenen. Volgens mij gaat het ook meer en meer om het krijgen van een beeld van klanten (waarom doe ze iets op een bepaald moment) dan puur boekhoudkundig te werken met klantinformatie (waaruit dan weer lifetime value analyses enzo worden gemaakt). Is dat dan de nieuwe generatie van CRM? “Het maakt mij niet uit wie je bent maar ik wil weten wat je nu gaat doen.” Dat is dus heel anders dan het nogal calculerend werken met resultaten uit het verleden. Predictive modelling by interaction…

Mag ik hier jouw mening over horen? Ik wil dat graag verwerken in mijn MarketingTrendreport 2007. Dat report krijg je natuurlijk dan. En het wordt er weer een stuk beter van.

PS: reacties tot +/- medio januari en alvast dank!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Egbert, goed om te zien dat we twee jaar na onze eerste kennismaking je mogen verwelkomen op Marketingfacts en dan ook nog met een posting waarover we destijds de discussie hadden!

    Vwb de digitale trends verwijs ik je graag naar de eerdere postings hierover:
    5 Trends voor 2007 volgens Trendwatching.com
    Rooskleurige voorspellingen online advertising en marketing
    De buzzwords voor 2007

    Als je al die voorspellingen voor 2007 op een rijtje zet en je ogen een beetje dichtknijpt dan gaat het bij internet vooral weer om communicatie tussen mensen. Internet is niet het verkoopkanaal geworden dat we 5-10 jaar geleden dachten (in ieder geval niet voor de consumentenmarkt en zeker niet voor alle produkten), internet is wel steeds meer een ondersteunend en in sommige gevallen leidend in het proces van aankoop (orientatie, verkoopondersteuning en service) waarbij 'menselijke' aspecten (chat, 3D-beleving, raadplegen van peers) een steeds grotere rol spelen.

    Vwb de buzzwords denk ik dat vooral de online communities (social networks) een belangrijke trend zijn die ook zal blijven. We hebben inmiddels een kritische massa bereikt vwb internetgebruik en dat heeft er toe geleid dat veel communities nu wel succesvol zijn daar waar eind jaren 90 de meeste communities het niet hebben gered. En met de opkomst van communities zal ook het online advertentiemodel op zijn kop gaan. Lead generatie zal display ads gaan verdringen!

    Wellicht dat ik later nog wat suggesties voor je heb; dit zijn de eerste twee die nu in me op komen. In ieder geval succes met het rapport!

    geplaatst op
  • Ik zie 'findability' http://www.frankwatching.com/archive/2006/07/08/ambient-findability-zoeken-en-vinden/ ofwel vinden en gevonden worden als een trend voor 2007. Het grote aantal initiatieven op het gebied van nieuwe vormen van zoekmachines is dan ook interessant om in de gaten te houden. Kijk b.v. eens naar http://www.snap.com/ en http://www.thefind.com/main/

    geplaatst op
  • Trends:
    Ben het met je eens dat er een nieuwe generatie van CRM aankomt.
    Goede productkwaliteit is vanzelfsprekend. Differentiatie vindt in toenemende mate plaatsvindt op elementen als de kwaliteit van alle interacties en het gevoel dat men krijgt van het gebruik van het product/ de dienst. Zie de discussie over CEM vs CRM, (de dromers versus de kaasschavers) waarnaar ik verwijs in http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070108_en_de_winnaar_is/

    De echt vooruitstrevende bedrijven besteden hun marketinggeld daarom bijna volledig in die klantervaring. Maar ik geloof niet dat je moet richten op de vraag "ik wil weten wat je nu gaat doen". Dat is nog teveel boekhoudkundig/ left brain, en onmogelijk om te antwoorden.

    De toppers zijn de bedrijven die zich richten op de vraag 'waarom' de klanten doen wat ze doen. Wat hun motieven zijn, en hoe je als bedrijf dus de meest vriendelijke vangnetten kunt maken om de klant te bedienen. Ik ben alleen bang dat je komende jaren nog niet van een trend kunt spreken. Er is maar een handjevol bedrijven dat dit aandurft.

    Wat wel een echte trend is:
    Open en eerlijk zijn in je communicatie. Zelfs als die waarheid gebreken bloot legt.
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20061220_naar_welk_gobye_bye_britney/
    Waarbij we steeds groter belang hechten aan familie, samen, vrijwilligerswerk, schouders eronder.

    geplaatst op
  • En daarnaast ook een belangrijke trend van 2006 die in 2007 door zal zetten: User Generated Content. Zie hiervoor "Wat is het business model voor User Generated Content?" deel 1 en deel 2

    geplaatst op
  • Super Egbert-Jan om je hier te hebben! Ben benieuwd hoe gevuld de rubriek kloteklanten straks zal zijn! Ben benieuwd straks naar je gelijknamige boek. Ik hou het in de gaten maar het komt hier ook vast langs :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.