De knipoog van Geen Stijl

De knipoog van Geen Stijl

De knipoog van Geen StijlHet was al een tijdje opvallend rustig rondom Geen Stijl. Te rustig blijkbaar want de eerste publicitaire mogelijkheid om zich weer wat te “onderscheiden” werd door Geen Stijl met graagte aanvaard. Ik geef het toe, in een televisieprogramma vergeleken worden met Nu.nl gaat te ver! Zoiets vraagt natuurlijk om een stevige reactie, dit keer zelfs met een inktzwarte rand…

Vrijdagavond zond de VARA het hier eerder gememoreerde programma De Leugen Regeert uit. Een van de items ging over het vertrouwen van jongeren in de media. Slechts 21% van de respondenten uit dat onderzoek vond de Stijlloze hersenspinsels van Dominique Weesie en consorten betrouwbaar. Uit een onderzoek onder 500 jongeren (13 tot en met 29 jaar) scoorde NOS presentator Philip Freriks met 67,8% het hoogste als meest betrouwbare persoon. Van de consulteerde jongeren vind 34,2% televisie nog de belangrijkste bron van informatie. Internet en kranten staan op een gedeelde tweede plaats met 21,3%. De NOS nieuwssite scoort het best wanneer het gaat om betrouwbaarheid (65,4%) en het AD zou het betrouwbaarste dagblad zijn volgens 75,9%. Wellicht zit daar een deel van de familiaire pijn.:)

Terug naar de Telegraaf deelneming GeenStijl. Directeur Dominique Weesie was ontstemd over de inhoud van het bewuste TV programma en met name de vergelijking met Nu.nl was hem in het verkeerde keelgat geschoten: Felix Meurders vergeleek ons in het programma onterecht met de website Nu.nl. Dat was zo voor open doel, daar moesten we een reactie op geven”. Dit soort niemendalletjes over Geen Stijl publiceren of uitzenden is inmiddels risicovoller dan een vrijage met een pijlstaartrog en de te verwachten reactie van Geen Stijl bleef uiteraard niet uit. Het kwam in de vorm van een smakeloos berichtje op de site waarin het overlijden van Felix Meurders werd aangekondigd. Weesie vond desgevraagd niet dat Geen Stijl hiermee te ver is gegaan: Onze lezers zullen bij het lezen van het artikel meteen begrijpen dat het humoristisch is bedoeld. Wij brengen altijd nieuws met een knipoog”…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 47 reacties op dit artikel

  • Albert, moeten we nu echt weer deze discussie beginnen? Begin het inmiddels een beetje moe te worden.

    geplaatst op
  • Marco dit gaat vooral over de reactie en de commentaren van Geen Stijl, lijkt mij een aparte posting waard.

    geplaatst op
  • Ik heb inmiddels de link naar vorige posting toegevoegd waarin we ook de cijfers hebben laten zien en in de reacties de discussie over Geenstijl voerden. Om eerlijk te zijn vond ik het geen extra posting waard; maar goed ik ben ook maar n=1 ;-)

    Ben wel benieuwd naar het verdere verloop en of er nu eindelijk eens iemand met ballen is die Geenstijl durft aan te pakken ipv alleen een grote bek te hebben en het vervolgens laat zitten. Logisch dat Geenstijl telkens opnieuw een stapje verder zal gaan. En laten we eerlijk zijn, het is ook wel ongelofelijk suf hoe het ANP hierop heeft gereageerd.

    geplaatst op
  • In de VPRO gids van deze week (gids nr. 1/2007, pag. 8-9) staat een interessant artikel met de titel "GeenStijl wordt Steengeyl // Van underground naar establishment?". Het gaat natuurlijk een beetje te ver om dat hele artikel hier over te typen ;-) maar dit stukje wil ik je niet onthouden:

    Wel heeft Van Stegeren (hoofdredacteur denieuwereporter.nl) lof voor de stijl die GS hanteert. De mengeling van nieuws en meningen werkt volgens hem heel goed. 'De meeste bezoekers van GeenStijl zijn al op de hoogte van het nieuws, via nu.nl, teletekst en dat soort bronnen. Aan de hoge bezoekersaantallen van GeenStijl merk je dat er blijkbaar veel behoefte is aan die mix van opinie en nieuws. De rest van de pers laat op dat gebied wat liggen.' Van Stegeren verwacht dat reguliere media in de toekomst in toenemende mate gekleurd nieuws gaan brengen. Nieuwsconsumenten prikken volgens hem steeds vaker door zogenaamde objectieve journalistiek heen.

    geplaatst op
  • Ik had begrepen dat het tv-programma van Geenstijl is uitgesteld. Wordt daar nog iets over geschreven Carl?

    geplaatst op
  • Gut, het onderzoek gaat deels over de betrouwbaarheid van geenstijl. Vervolgens posten ze een extreem onbetrouwbaar bericht tot in het absurde. Zo iets noem je zelfspot. Fantastiche actie dus. Trouwens, duik in de omroeparchieven, Meurders deed in de jaren 70 precies hetzelfde op de radio. GeenStijl brengt een ode, zou me niets verbazen dat Meurders hiervan op de hoogte is gesteld, want hij reageert wijselijk niet.

    geplaatst op
  • Hmmm, dat is een interessante constatering janfan; heb je ook een bron waaruit blijkt dat Meurders op de radio hetzelfde deed in de jaren 70?

    geplaatst op
  • Meurders schopte tegen alle heilige huisjes in Nederland in de jaren 70 als DJ. Ooit had hij een zgn. gesprek met iemand bij een praatpaal (één van de eerste in ons land) ineens vreselijk veel lawaai op de achtergrond alsof er een vreselijk ongeluk gebeurd was. Politie en hulpverleners in paniek. Dat is dus ook Felix Meurders. Zo deed hij nog veel meer van dergelijke acties, die steevast enorm veel aandacht kregen en complete brandweerkorpsen deed uitrukken. Heb helaas zelf geen toegang tot oude krantenarchieven dus moet het met mijn geheugen doen.

    geplaatst op
  • @Marco Derksen: "[...] dat is een interessante constatering janfan; heb je ook een bron waaruit blijkt dat Meurders op de radio hetzelfde deed in de jaren 70?"
    Dat heeft hij gisteren gelezen in de commentaren op Geenstijl. Zie ook 'Hondelulle van Geenstijl verklaren Felix Meurders dood'.
    Ik weet niet hoe gezond Felix Meurders is, maar ik acht de kans zeer gereed aanwezig dat Geenstijl eerder dood is dan Felix Meurders. En zo niet, dan niet.

    geplaatst op
  • @Janfan: "Heb helaas zelf geen toegang tot oude krantenarchieven dus moet het met mijn geheugen doen."
    Wel toevallig dat jouw geheugen vrijwel letterlijk dezelfde text oplevert als die van 'Krokoklaas' op Geenstijl (06-01-07 @ 20:58).
    Nu zijn er enkele mogelijkheden:
    1. Je bent Krokoklaas en vond je eigen text mooi genoeg om nog een keer te gebruiken.
    2. Je vond de text van Krokoklaas leuk genoeg om te gappen en als eigen geheugen te presenteren.
    In beide gevallen geldt: hoe betrouwbaar is jouw bewering en wat wou je ermee zeggen?

    geplaatst op
  • @Marco: Rechtsonder staat een rood cursiefje, met de tekst "Bij het ter perse gaan van deze gids werd bekend dat uitzending van Steengeyl een week is uitgesteld"

    geplaatst op
  • Ik heb zo het voorgevoel dat Wim Heitinga binnenkort de boel komt plat spammen ...

    geplaatst op
  • @Cpt. Iglo: dank voor de aanvullende info; wat mij betreft maakt het niet uit wie dat heeft gezegd, het is een interessant gegeven!

    @Carl: thx!

    geplaatst op
  • @ Marco, maar weinig relevant, ik geloof niet dat Meurders ooit een overlijdensberichtje heeft geplaatst naar aanleiding van een artikeltje over de Vara elders.

    geplaatst op
  • In de Geenstijl fora:

    @Krokoklaas 06-01-07 @ 20:58 : Ben jij ook Janfan? Zo niet, dan heeft Janfan je text gejat en gebruikt op Marketingfacts, bij het stukje 'De knipoog van Geen Stijl' ( http://www.marketingfacts.nl.. ). Allen daarheen!
    van: Cpt. Iglo 07-01-07 @ 12:32

    Makkelijk scoren dus met een artikel over Geenstijl

    geplaatst op
  • @Paul: Als ze nu ook nog een beetje op de banners klikken dan hebben we in ieder geval nog iets aan die traffic ;-)

    @Albert: Het is wel degelijk relevant Albert. Als inderdaad blijkt dat hij zelf vergelijkbare grappen heeft gemaakt (ik kan het me niet herinneren maar ik was destijds met hele andere dingen bezig), dan hij daar moeilijk nu over vallen. Juridisch gezien heb je gelijk.

    geplaatst op
  • Paul, hoezo makkelijk scoren?

    Marco, ik denk dat dit helemaal niet meespeelt in de actie van GeenStijl.

    geplaatst op
  • "Een beetje zoals de Paus die verwees naar de islam als godsdienst die tot agressie zou oproepen, waarop woedende hordes islamisten zijn gelijk bewezen door Zijne Heiligheid dood te wensen."

    Ik houd niet van Jort, maar dat is wel een mooie vergelijking.

    Waarom vind GeenStijl overiegns de vergelijking met nu.nl verkeerd? Met NieuwNieuws proberen ze nu.nl te zijn en een hoop mensen zien dat gewoon als geenstijl. Lijkt mij lastig: aan de voorkant totaal niet serieus genomen willen worden; aan de achterkant daar je best voor doen. Dat is misschien wel een beetje Telegraaf: enorme (soms gesponsorde) koppen en wel serieus genomen willen worden.

    geplaatst op
  • Ze zijn Kasper Katje aan het slopen: http://www.lucaswashier.nl/?p=1255

    geplaatst op
  • Tsjonge, Geenstijl is wel het bokje deze week - ook in de Vara-gids een artikel over Geenstijl, ditmaal van de hand van Ron Kaal (pag. 12-14).

    Ook Ron maakt de vergissing GS primair te beschouwen als een nieuwssite, om vervolgens een langdradige bevooroordeelde tirade te beginnen met veel voorbeelden waaruit blijkt dat GS journalistiek niet verantwoord bezig is. Goeiemorgen, Ron, welkom in de grote wereld!

    Ik lees GS dagelijks met veel plezier. Natuurlijk is niet alles even smaakvol of interessant, maar zo is het leven nu eenmaal. GS vindt het leuk om te schoppen, en degenen die daarop reageren (degenen die het onderwerp waren, niet de reaguurders) zijn niet alleen de sigaar, maar nemen het onterecht allemaal ook veel te serieus.

    Wat me echter nog meer opvalt is dat er nauwelijks iemand is die er even bij stil staat dat er blijkbaar behoefte is aan sites als GS. Met andere woorden, GS wordt op een verkeerde manier serieus genomen.

    PS, @Cpt. Iglo - ik heb je artikel even gelezen. Kun je misschien uitleggen waarom jouw manier van schrijven niet in de categorie puberlaal gedoe valt? Met andere woorden, wie ben jij om GS dit te verwijten, terwijl je zelf consequent over de 'hondelulle van Geenstijl' spreekt (waarbij je hopelijk met opzet de 'n' weggelaten hebt)?

    geplaatst op
  • Wat een Pavlov-reacties, heren! Veel te serieuze reacties zoals al die nieuwsberichten en nu ook dit blogje van Albert zijn precies waar GeenStijl op uit was. Hun actie is daarmee dus geslaagd. En wat is er precies 'te ver' aan deze actie: het nieuws is zo snel ontkracht (in de eerste plaats door GS's eigen Nieuwnieuws) dat geen mens dit bericht serieus neemt. Een nepbericht als 'Felix Meurders dood' staat voor mijn min of meer gelijk aan het nepbericht 'Sprookje Second Life definitief voorbij' hier op Marketingfacts. Kortom: trek zelf ook eens het boetekleed aan, in plaats van altijd maar weer naar die anderen te wijzen...

    geplaatst op
  • Laat mij d'r buiten, spamhoerrr dat je d'r bent!

    geplaatst op
  • @Michel - je maakt een fout als je Geenstijl en NieuwNieuws op 1 lijn zet. Deze twee sites zijn niet zomaar op 1 hoop te gooien puur en alleen omdat ze van min of meer dezelfde bron komen.

    geplaatst op
  • Ha, Wim, daar ben je eindelijk! :o)

    geplaatst op
  • @ Jeroen, je onderschat me...ik laat me alleen maar misbruiken door mijn vrouw hoor....

    geplaatst op
  • Ik vind het jammer dat mijn naam weer als eerste ten grabbel wordt gegooid. Er is maar een echte Wim Heitinga en dat ben ik. Marco Derksen weet er van.

    Met vriendelijke groet,

    Wim Heitinga.

    geplaatst op
  • 'Ze'? Dat doe je toch gewoon zelf. Darco?

    Voor wie geen zin heeft om door te klikken, hier wat van Darco's proza:: "Kasper Katje is een humorloze zak lauwe stront met een hbo-opleiding marketing en keukens verkopen. Zoals alle humorloze zakken stront met marketingleerweg likken en zuigen, is hij dag en nacht actief op de voor grapjassen verboden site Marketingfacts.nl. Samen met die andere zak geherkauwde stront Anders Floor doet hij/zij/het niets anders dan artikeltjes schrijven over de satan die GeenStijl heet."

    geplaatst op
  • Dankzij Anders Floor en Kasper Katje is Marketingfacts.nl nog minder serieus te nemen dan Geenstijl.nl

    @Mirck: hee wil je de kaarten niet verraden! Het idee van spammen is natuurlijk dat er op de links wordt geklikt.

    geplaatst op
  • Wat ik echt jammer vind is dat Marketingfacts zo negatief is over Geenstijl, terwijl wij (marketeers) er juist naar moeten kijken vanwege het bereik, doelgroep en de mogelijkheden die de site bieden. Er is een duidelijke vraag naar de content die Geenstijl levert, en op een site zoals deze waar we vaak praten over het merk uit handen geven, durven we juist die stap niet te nemen...

    geplaatst op
  • Peter: min of meer dezelfde bron? Buiten dat het gewoon de ANP bron is, is het 1 bedrijf, 1 redactie, 1 geldpot, 1 dezelfde berichtenstroom, 1 dezelfde community. En ik zie wel dat ze het proberen te scheiden, maar in het kader van de beleving van betrouwbaarheid denk ik dat GS nieuwnieuws zelf onbetrouwbaarder maakt en andersom werkt het niet zo. Hoeveel lezers zullen onderscheid zien tussen GS en Nieuwnieuws? De reacties (en dus bezoekers) zijn zelfs vrijwel hetzelfde.

    En waar eht om gaat: als mensen het als 1 zien dan is de vergelijking met nu.nl dus niet zo slecht.

    geplaatst op
  • Wat Joost zegt. Van professionele marketeers mag je toch verwachten dat ze serieus bezig zijn met marketing. Op Marketingfacts wordt Geenstijl alleen ethisch besproken, met name door Katje en Floor, die er een soort kruisvaart van gemaakt hebben om Geenstijl zo veel mogelijk "bah" na te roepen. Lijkt meer een CDA-site dan een marketingsite.

    geplaatst op
  • @Michel - natuurlijk kun je aan NieuwNieuws zien uit welke hoek het komt, maar de bron blijft het ANP en er wordt over het algemeen erg weinig aan de inhoud veranderd. Enige grote verschil met nu.nl is dat iedereen kan reageren en dat ook doet. Dat er veel dezelfde mensen rondhangen zal ongetwijfeld te maken hebben met de headlines ervan bovenaan de site van GS.

    Ikzelf zie een duidelijk verschil tussen de twee in de zin dat NN redelijk objectief het nieuws brengt, en dat GS erg duidelijk subjectief is.

    geplaatst op
  • Michel,
    Nieuwnieuws heeft een aparte redactie, onder de kundige handen van Gina.

    geplaatst op
  • @GU: Volkskrant magazine heeft vast ook een "eigen" redactie. Neemt niet weg dat het gewoon de volkskrant is in de meningsvorming van het publiek. Gina wordt gewoon betaald en valt onder regie van GS/Ambroos/Dominique.

    geplaatst op
  • En Gina ter Elst komt bij nu.nl vandaan. Dat zal de vergelijking allleen maar bevestigen voor een hoop mensen.

    geplaatst op
  • Ik denk dat Weesie graag ziet dat Geenstijl en NieuwNieuws als twee onafhankelijke media worden gezien. Opinie vs. nieuws/feiten/anp+ .

    Dat ze bij elkaar op de site staan maakt dat misschien wat lastig.

    geplaatst op
  • Wat een hoop gezeur hier zeg, lijkt die suffe cabaretomroep de VARA wel. Je weet wel, die omroep die frisdrankflessen kapot schiet in consumentenprogramma's en nu een nieuw duf, vooringenomen en oppervlakkig mediashowtje heeft onder leiding van ouwe rot (60!!) Felix Meurders. Blijkbaar heeft die moeite om zaterdags na Spijkers met koppen satire van satire te onderscheiden en basht hij dus maar even lekker Geen Stijl. Dames en heren marketeers: Geen Stijl is een buitengewoon succesvol format van donkere humor, nieuwe taal, nieuws, entertainment en interactie. Geloof dus niet alles wat er weekends in de Volkskrant en de NRC staat.

    geplaatst op
  • Ron, dat is althans bij mij niet aan orde. Ook al is GS heel succesvol, ik beaam dat volmondig, laat dat eventuele kritiek over sommige onaanvaardbare knipoogjes onverlet.

    geplaatst op
  • @Peter Bonjenoor: "PS, @Cpt. Iglo - ik heb je artikel even gelezen. Kun je misschien uitleggen waarom jouw manier van schrijven niet in de categorie puberlaal gedoe valt? Met andere woorden, wie ben jij om GS dit te verwijten, terwijl je zelf consequent over de 'hondelulle van Geenstijl' spreekt (waarbij je hopelijk met opzet de 'n' weggelaten hebt)?"

    Welnu: ik spreek in mijn stukje consequent over de 'hondelulle van Geenstijl' sinds de hondelulle van Geenstijl bij mij een keer de 'hondelulle van de week' geworden zijn (een eer die zij delen met Webstats4u, Microsoft, De Heus, reclamefaxers en vele anderen). De 'n' is inderdaad met opzet weggelaten. Als je het bijbehorende muziekje gehoord hebt, begrijp je waarom.

    De stijl van de I.G.L.O. is anders dan die van Geenstijl. Grof in de bek? Jazeker. Ongenuanceerd? Beslist. Maar niet puberaal.

    geplaatst op
  • Wat Joost zegt. Van professionele marketeers mag je toch verwachten dat ze serieus bezig zijn met marketing. Op Marketingfacts wordt Geenstijl alleen ethisch besproken, met name door Katje en Floor, die er een soort kruisvaart van gemaakt hebben om Geenstijl zo veel mogelijk "bah" na te roepen.


    Hou toch op met dat gehuil, man. Neem de moeite eens om te lezen wat we schrijven, in plaats van meteen in het defensief te duiken. Ik heb GS op meerdere punten volop geprezen, onder meer op het aspect dat ze naar mijn mening een van de beste en slimste internetinitiatieven zijn die Nederland in de afgelopen jaren gekend heeft.

    Dat ik de format van GeenStijl - lol maken ten koste van anderen, waaronder voor een te groot deel weerlozen - verwerp wil niet zeggen dat ik geen waardering kan opbrengen voor andere aspecten rondom het weblog. Als je alleen het negatieve wilt lezen moet je dat lekker zelf weten, maar veroordeel jezelf daarop, niet mij.

    geplaatst op
  • Geen commentaar...

    geplaatst op
  • Waaaat? Ik roep nu iedereen meteen op Marketingfacts te boycotten! Dit kan ECHT NIET!
    Schande! Adverteerders, trek u terug!
    *Boooohooohooo*

    geplaatst op
  • De knipoog van Fokke & Sukke vanmorgen in NRC next:

    geplaatst op
  • Er is dus helemaal niets aan de hand, want die Felix is zelf begonnen !

    geplaatst op
  • En opnieuw een oproep aan adverteerders om actie te ondernemen tegen Geenstijl. Dit keer van voormalig hoofdredacteur Adformatie Michael van Os.

    geplaatst op
  • @ Cpt. Iglo: wat een vreselijk zuur stukje, zeg - je hebt een IP-ban gekregen wegens het stelselmatig niet houden aan de regels, en sindsdien is GS de kwaaie aap?

    Nee, hoor, helemaal niet puberaal...

    geplaatst op
  • Ik zie nu inderdaad dat janfan mijn tekst op geenstijl simpelweg overgenomen heeft. Bijzonder

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.