De knipoog van Geen Stijl

7 januari 2007, 09:08

De knipoog van Geen StijlHet was al een tijdje opvallend rustig rondom Geen Stijl. Te rustig blijkbaar want de eerste publicitaire mogelijkheid om zich weer wat te “onderscheiden” werd door Geen Stijl met graagte aanvaard. Ik geef het toe, in een televisieprogramma vergeleken worden met Nu.nl gaat te ver! Zoiets vraagt natuurlijk om een stevige reactie, dit keer zelfs met een inktzwarte rand…

Vrijdagavond zond de VARA het hier eerder gememoreerde programma De Leugen Regeert uit. Een van de items ging over het vertrouwen van jongeren in de media. Slechts 21% van de respondenten uit dat onderzoek vond de Stijlloze hersenspinsels van Dominique Weesie en consorten betrouwbaar. Uit een onderzoek onder 500 jongeren (13 tot en met 29 jaar) scoorde NOS presentator Philip Freriks met 67,8% het hoogste als meest betrouwbare persoon. Van de consulteerde jongeren vind 34,2% televisie nog de belangrijkste bron van informatie. Internet en kranten staan op een gedeelde tweede plaats met 21,3%. De NOS nieuwssite scoort het best wanneer het gaat om betrouwbaarheid (65,4%) en het AD zou het betrouwbaarste dagblad zijn volgens 75,9%. Wellicht zit daar een deel van de familiaire pijn.:)

Terug naar de Telegraaf deelneming GeenStijl. Directeur Dominique Weesie was ontstemd over de inhoud van het bewuste TV programma en met name de vergelijking met Nu.nl was hem in het verkeerde keelgat geschoten: Felix Meurders vergeleek ons in het programma onterecht met de website Nu.nl. Dat was zo voor open doel, daar moesten we een reactie op geven”. Dit soort niemendalletjes over Geen Stijl publiceren of uitzenden is inmiddels risicovoller dan een vrijage met een pijlstaartrog en de te verwachten reactie van Geen Stijl bleef uiteraard niet uit. Het kwam in de vorm van een smakeloos berichtje op de site waarin het overlijden van Felix Meurders werd aangekondigd. Weesie vond desgevraagd niet dat Geen Stijl hiermee te ver is gegaan: Onze lezers zullen bij het lezen van het artikel meteen begrijpen dat het humoristisch is bedoeld. Wij brengen altijd nieuws met een knipoog”…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

39 Reacties

    venturo

    Marco dit gaat vooral over de reactie en de commentaren van Geen Stijl, lijkt mij een aparte posting waard.


    7 januari 2007 om 09:23
    media

    Ik heb inmiddels de link naar vorige posting toegevoegd waarin we ook de cijfers hebben laten zien en in de reacties de discussie over Geenstijl voerden. Om eerlijk te zijn vond ik het geen extra posting waard; maar goed ik ben ook maar n=1 😉

    Ben wel benieuwd naar het verdere verloop en of er nu eindelijk eens iemand met ballen is die Geenstijl durft aan te pakken ipv alleen een grote bek te hebben en het vervolgens laat zitten. Logisch dat Geenstijl telkens opnieuw een stapje verder zal gaan. En laten we eerlijk zijn, het is ook wel ongelofelijk suf hoe het ANP hierop heeft gereageerd.


    7 januari 2007 om 09:26
    janfan

    Gut, het onderzoek gaat deels over de betrouwbaarheid van geenstijl. Vervolgens posten ze een extreem onbetrouwbaar bericht tot in het absurde. Zo iets noem je zelfspot. Fantastiche actie dus. Trouwens, duik in de omroeparchieven, Meurders deed in de jaren 70 precies hetzelfde op de radio. GeenStijl brengt een ode, zou me niets verbazen dat Meurders hiervan op de hoogte is gesteld, want hij reageert wijselijk niet.


    7 januari 2007 om 10:07
    media

    Hmmm, dat is een interessante constatering janfan; heb je ook een bron waaruit blijkt dat Meurders op de radio hetzelfde deed in de jaren 70?


    7 januari 2007 om 10:10
    janfan

    Meurders schopte tegen alle heilige huisjes in Nederland in de jaren 70 als DJ. Ooit had hij een zgn. gesprek met iemand bij een praatpaal (één van de eerste in ons land) ineens vreselijk veel lawaai op de achtergrond alsof er een vreselijk ongeluk gebeurd was. Politie en hulpverleners in paniek. Dat is dus ook Felix Meurders. Zo deed hij nog veel meer van dergelijke acties, die steevast enorm veel aandacht kregen en complete brandweerkorpsen deed uitrukken. Heb helaas zelf geen toegang tot oude krantenarchieven dus moet het met mijn geheugen doen.


    7 januari 2007 om 10:17
    Cpt. Iglo

    @Janfan: “Heb helaas zelf geen toegang tot oude krantenarchieven dus moet het met mijn geheugen doen.”

    Wel toevallig dat jouw geheugen vrijwel letterlijk dezelfde text oplevert als die van ‘Krokoklaas’ op Geenstijl (06-01-07 @ 20:58).

    Nu zijn er enkele mogelijkheden:

    1. Je bent Krokoklaas en vond je eigen text mooi genoeg om nog een keer te gebruiken.

    2. Je vond de text van Krokoklaas leuk genoeg om te gappen en als eigen geheugen te presenteren.

    In beide gevallen geldt: hoe betrouwbaar is jouw bewering en wat wou je ermee zeggen?


    7 januari 2007 om 10:26
    mangold

    @Marco: Rechtsonder staat een rood cursiefje, met de tekst “Bij het ter perse gaan van deze gids werd bekend dat uitzending van Steengeyl een week is uitgesteld”


    7 januari 2007 om 10:30
    media

    @Cpt. Iglo: dank voor de aanvullende info; wat mij betreft maakt het niet uit wie dat heeft gezegd, het is een interessant gegeven!

    @Carl: thx!


    7 januari 2007 om 10:35
    venturo

    @ Marco, maar weinig relevant, ik geloof niet dat Meurders ooit een overlijdensberichtje heeft geplaatst naar aanleiding van een artikeltje over de Vara elders.


    7 januari 2007 om 10:39
    media

    @Paul: Als ze nu ook nog een beetje op de banners klikken dan hebben we in ieder geval nog iets aan die traffic 😉

    @Albert: Het is wel degelijk relevant Albert. Als inderdaad blijkt dat hij zelf vergelijkbare grappen heeft gemaakt (ik kan het me niet herinneren maar ik was destijds met hele andere dingen bezig), dan hij daar moeilijk nu over vallen. Juridisch gezien heb je gelijk.


    7 januari 2007 om 10:51
    venturo

    Paul, hoezo makkelijk scoren?

    Marco, ik denk dat dit helemaal niet meespeelt in de actie van GeenStijl.


    7 januari 2007 om 11:11
    Michel

    “Een beetje zoals de Paus die verwees naar de islam als godsdienst die tot agressie zou oproepen, waarop woedende hordes islamisten zijn gelijk bewezen door Zijne Heiligheid dood te wensen.”

    Ik houd niet van Jort, maar dat is wel een mooie vergelijking.

    Waarom vind GeenStijl overiegns de vergelijking met nu.nl verkeerd? Met NieuwNieuws proberen ze nu.nl te zijn en een hoop mensen zien dat gewoon als geenstijl. Lijkt mij lastig: aan de voorkant totaal niet serieus genomen willen worden; aan de achterkant daar je best voor doen. Dat is misschien wel een beetje Telegraaf: enorme (soms gesponsorde) koppen en wel serieus genomen willen worden.


    7 januari 2007 om 11:17
    Peter Bonjernoor

    Tsjonge, Geenstijl is wel het bokje deze week – ook in de Vara-gids een artikel over Geenstijl, ditmaal van de hand van Ron Kaal (pag. 12-14).

    Ook Ron maakt de vergissing GS primair te beschouwen als een nieuwssite, om vervolgens een langdradige bevooroordeelde tirade te beginnen met veel voorbeelden waaruit blijkt dat GS journalistiek niet verantwoord bezig is. Goeiemorgen, Ron, welkom in de grote wereld!

    Ik lees GS dagelijks met veel plezier. Natuurlijk is niet alles even smaakvol of interessant, maar zo is het leven nu eenmaal. GS vindt het leuk om te schoppen, en degenen die daarop reageren (degenen die het onderwerp waren, niet de reaguurders) zijn niet alleen de sigaar, maar nemen het onterecht allemaal ook veel te serieus.

    Wat me echter nog meer opvalt is dat er nauwelijks iemand is die er even bij stil staat dat er blijkbaar behoefte is aan sites als GS. Met andere woorden, GS wordt op een verkeerde manier serieus genomen.

    PS, @Cpt. Iglo – ik heb je artikel even gelezen. Kun je misschien uitleggen waarom jouw manier van schrijven niet in de categorie puberlaal gedoe valt? Met andere woorden, wie ben jij om GS dit te verwijten, terwijl je zelf consequent over de ‘hondelulle van Geenstijl’ spreekt (waarbij je hopelijk met opzet de ‘n’ weggelaten hebt)?


    7 januari 2007 om 11:23
    Wim Heitinga

    Laat mij d’r buiten, spamhoerrr dat je d’r bent!


    7 januari 2007 om 11:24
    Peter Bonjernoor

    @Michel – je maakt een fout als je Geenstijl en NieuwNieuws op 1 lijn zet. Deze twee sites zijn niet zomaar op 1 hoop te gooien puur en alleen omdat ze van min of meer dezelfde bron komen.


    7 januari 2007 om 11:26
    Peter Bonjernoor

    Ha, Wim, daar ben je eindelijk! :o)


    7 januari 2007 om 11:27
    venturo

    @ Jeroen, je onderschat me…ik laat me alleen maar misbruiken door mijn vrouw hoor….


    7 januari 2007 om 11:32
    Wim Heitinga

    Ik vind het jammer dat mijn naam weer als eerste ten grabbel wordt gegooid. Er is maar een echte Wim Heitinga en dat ben ik. Marco Derksen weet er van.

    Met vriendelijke groet,

    Wim Heitinga.


    7 januari 2007 om 11:32
    jeroenmirck

    ‘Ze’? Dat doe je toch gewoon zelf. Darco?

    Voor wie geen zin heeft om door te klikken, hier wat van Darco’s proza:: “Kasper Katje is een humorloze zak lauwe stront met een hbo-opleiding marketing en keukens verkopen. Zoals alle humorloze zakken stront met marketingleerweg likken en zuigen, is hij dag en nacht actief op de voor grapjassen verboden site Marketingfacts.nl. Samen met die andere zak geherkauwde stront Anders Floor doet hij/zij/het niets anders dan artikeltjes schrijven over de satan die GeenStijl heet.”


    7 januari 2007 om 11:32
    Darco

    Dankzij Anders Floor en Kasper Katje is Marketingfacts.nl nog minder serieus te nemen dan Geenstijl.nl

    @Mirck: hee wil je de kaarten niet verraden! Het idee van spammen is natuurlijk dat er op de links wordt geklikt.


    7 januari 2007 om 11:36
    Joost

    Wat ik echt jammer vind is dat Marketingfacts zo negatief is over Geenstijl, terwijl wij (marketeers) er juist naar moeten kijken vanwege het bereik, doelgroep en de mogelijkheden die de site bieden. Er is een duidelijke vraag naar de content die Geenstijl levert, en op een site zoals deze waar we vaak praten over het merk uit handen geven, durven we juist die stap niet te nemen…


    7 januari 2007 om 11:43
    Michel

    Peter: min of meer dezelfde bron? Buiten dat het gewoon de ANP bron is, is het 1 bedrijf, 1 redactie, 1 geldpot, 1 dezelfde berichtenstroom, 1 dezelfde community. En ik zie wel dat ze het proberen te scheiden, maar in het kader van de beleving van betrouwbaarheid denk ik dat GS nieuwnieuws zelf onbetrouwbaarder maakt en andersom werkt het niet zo. Hoeveel lezers zullen onderscheid zien tussen GS en Nieuwnieuws? De reacties (en dus bezoekers) zijn zelfs vrijwel hetzelfde.

    En waar eht om gaat: als mensen het als 1 zien dan is de vergelijking met nu.nl dus niet zo slecht.


    7 januari 2007 om 11:46
    Darco

    Wat Joost zegt. Van professionele marketeers mag je toch verwachten dat ze serieus bezig zijn met marketing. Op Marketingfacts wordt Geenstijl alleen ethisch besproken, met name door Katje en Floor, die er een soort kruisvaart van gemaakt hebben om Geenstijl zo veel mogelijk “bah” na te roepen. Lijkt meer een CDA-site dan een marketingsite.


    7 januari 2007 om 11:51
    Peter Bonjernoor

    @Michel – natuurlijk kun je aan NieuwNieuws zien uit welke hoek het komt, maar de bron blijft het ANP en er wordt over het algemeen erg weinig aan de inhoud veranderd. Enige grote verschil met nu.nl is dat iedereen kan reageren en dat ook doet. Dat er veel dezelfde mensen rondhangen zal ongetwijfeld te maken hebben met de headlines ervan bovenaan de site van GS.

    Ikzelf zie een duidelijk verschil tussen de twee in de zin dat NN redelijk objectief het nieuws brengt, en dat GS erg duidelijk subjectief is.


    7 januari 2007 om 12:04
    GU

    Michel,

    Nieuwnieuws heeft een aparte redactie, onder de kundige handen van Gina.


    7 januari 2007 om 13:12
    Michel

    @GU: Volkskrant magazine heeft vast ook een “eigen” redactie. Neemt niet weg dat het gewoon de volkskrant is in de meningsvorming van het publiek. Gina wordt gewoon betaald en valt onder regie van GS/Ambroos/Dominique.


    7 januari 2007 om 13:25
    Michel

    En Gina ter Elst komt bij nu.nl vandaan. Dat zal de vergelijking allleen maar bevestigen voor een hoop mensen.


    7 januari 2007 om 13:29
    TRS

    Ik denk dat Weesie graag ziet dat Geenstijl en NieuwNieuws als twee onafhankelijke media worden gezien. Opinie vs. nieuws/feiten/anp+ .

    Dat ze bij elkaar op de site staan maakt dat misschien wat lastig.


    7 januari 2007 om 14:17
    Ron Toekook

    Wat een hoop gezeur hier zeg, lijkt die suffe cabaretomroep de VARA wel. Je weet wel, die omroep die frisdrankflessen kapot schiet in consumentenprogramma’s en nu een nieuw duf, vooringenomen en oppervlakkig mediashowtje heeft onder leiding van ouwe rot (60!!) Felix Meurders. Blijkbaar heeft die moeite om zaterdags na Spijkers met koppen satire van satire te onderscheiden en basht hij dus maar even lekker Geen Stijl. Dames en heren marketeers: Geen Stijl is een buitengewoon succesvol format van donkere humor, nieuwe taal, nieuws, entertainment en interactie. Geloof dus niet alles wat er weekends in de Volkskrant en de NRC staat.


    7 januari 2007 om 15:17
    venturo

    Ron, dat is althans bij mij niet aan orde. Ook al is GS heel succesvol, ik beaam dat volmondig, laat dat eventuele kritiek over sommige onaanvaardbare knipoogjes onverlet.


    7 januari 2007 om 16:34
    Anders Floor

    Wat Joost zegt. Van professionele marketeers mag je toch verwachten dat ze serieus bezig zijn met marketing. Op Marketingfacts wordt Geenstijl alleen ethisch besproken, met name door Katje en Floor, die er een soort kruisvaart van gemaakt hebben om Geenstijl zo veel mogelijk “bah” na te roepen.

    Hou toch op met dat gehuil, man. Neem de moeite eens om te lezen wat we schrijven, in plaats van meteen in het defensief te duiken. Ik heb GS op meerdere punten volop geprezen, onder meer op het aspect dat ze naar mijn mening een van de beste en slimste internetinitiatieven zijn die Nederland in de afgelopen jaren gekend heeft.

    Dat ik de format van GeenStijl – lol maken ten koste van anderen, waaronder voor een te groot deel weerlozen – verwerp wil niet zeggen dat ik geen waardering kan opbrengen voor andere aspecten rondom het weblog. Als je alleen het negatieve wilt lezen moet je dat lekker zelf weten, maar veroordeel jezelf daarop, niet mij.


    7 januari 2007 om 17:59
    Kasper Katje

    Geen commentaar…


    7 januari 2007 om 21:07
    Darco

    Waaaat? Ik roep nu iedereen meteen op Marketingfacts te boycotten! Dit kan ECHT NIET!

    Schande! Adverteerders, trek u terug!

    *Boooohooohooo*


    7 januari 2007 om 21:36
    Al-Caps

    Er is dus helemaal niets aan de hand, want die Felix is zelf begonnen !


    8 januari 2007 om 07:45
    Peter Bonjernoor

    @ Cpt. Iglo: wat een vreselijk zuur stukje, zeg – je hebt een IP-ban gekregen wegens het stelselmatig niet houden aan de regels, en sindsdien is GS de kwaaie aap?

    Nee, hoor, helemaal niet puberaal…


    8 januari 2007 om 09:05
    Krokoklaas

    Ik zie nu inderdaad dat janfan mijn tekst op geenstijl simpelweg overgenomen heeft. Bijzonder


    18 maart 2007 om 18:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief