• Mobile
    wordt gesponsord door

NRC next stopt met Pluk

NRC next stopt met Pluk
In oktober vroegen we ons al af of Pluk een succes zou gaan worden. Hier en daar zagen we experimenten met Pluk waaronder het experiment van NRC next waarbij Pluk (met specifieke SMS-code) werd ingezet om te verwijzen naar links bij bepaalde artikelen en advertenties in de krant.

Via Arjo van der Gaag lees ik zojuist op de weblog van NRC next dat er vanaf vandaag geen plukcodes meer in NRC next zullen verschijnen:
(...) Maar als je dan vervolgens meet hoeveel van deze service gebruik wordt gemaakt, valt dat tegen. De meeste codes werden door minder dan tien mensen gebruikt. Een uitschieter naar boven was een lijst met schone auto’s: 54 keer geplukt. En daar staan codes tegenover die helemaal door niemand werden geplukt. Is dat het extra werk en al die blauwe lettertjes in de krant waard?

Bovendien naderde het moment dat we het van het experimentele stadium van gesloten beurzen over zouden moeten naar een financiele afspraak met het bedrijfje dat de plukcodes had bedacht. Als redactie weten we nog wel andere manieren om ons geld te besteden. Ideaal gesproken levert een extra dienst extra geld op (uit de sms-jes,) maar daarvoor werd er te weinig gebruik van gemaakt. Je kunt je trouwens afvragen of we onze lezers moeten aanzetten tot een sms-je om bij onze informatie te komen. Afijn, al die vragen doen er uiteindelijk niet meer toe als blijkt dat de lezers er niet op zitten te wachten. Misschien dat het net een stap te veel was (en een sms-je en naar een eigen pagina gaan), misschien bood de redactie te weinig interessante extra informatie. (zoals informatie die met een paar muisklikken ook zelf wel is te vinden). (...)
Het feit dat NRC next stopt met Pluk stopt wil niet zeggen dat de service Pluk ook stopt. NRC next was slechts één van de klanten waar Pluk werd getest. Heeft iemand al resultaten van andere experimenten gezien?


Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • "... wil niet zeggen dat de service Pluk ook stopt"

    Nou, dat vraag ik me af. Als een landelijke krant met een bereik van 200.000 lezers na drie maanden PLUK-codes plaatsen openbaart dat 'de meeste codes door minder dan 10 mensen gebruikt werden' (een bereik dus, kleiner dan 0,005%), vraag ik me af of het nog verstandig is om met je bedrijfje door te gaan.

    geplaatst op
  • Het zal inderdaad een moeilijk verhaal worden voor Pluk maar ik kan me voorstellen dat Pluk voor andere toepassingen (met name op het gebied van outdoor advertsing) wel geschikt is. Zeker weten doe ik dit niet vandaar mijn vraag of er al meer ervaringen zijn die men kan en wil delen.

    geplaatst op
  • Erik verwees me vorig jaar (29 december ;-) naar een persbericht van Pluk. Ik zal zeer binnenkort hier een artikel aan wijden incl. de cijfers van het Adwords experiment en YouTube + reacties van marketeers uit de adformatie over Pluk.

    geplaatst op
  • Ze hebben begin december een laaiend enthousiast persbericht gepubliceerd over een proef op tv. En die resultaten zien er toch aardig uit, 25.500 reacties. Daarbij een interessant gegevn dat je het bereik op de verschillende tv-zenders met elkaar kunt vergelijken...

    geplaatst op
  • @Paul: klinkt goed!

    @Ellen: dank voor de link naar het persbericht! Je kunt op die manier inderdaad verschillende kanalen met elkaar vergelijken maar dan heb je het niet over bereik maar over effectief bereik dat je vergelijkt.

    geplaatst op
  • @Ellen: In dat persbericht vallen me twee dingen op: 1) "dit komt neer op een conversie
    van 3,2% van de mensen die pluk kennen"
    , en 2) dat er geen bereikcijfers, maar alleen resultaatcijfers worden genoemd (iets wat Marco ook al opviel).

    Twee vragen dus: 1) Hoe goed is de conversie bij mensen die Pluk nog niet kennen, en 2) Hoeveel mensen heeft Pluk met die 834 spots bereikt?

    geplaatst op
  • Persoonlijk denk ik dat QR codes een belangrijke concurrent zullen worden van Pluk. Deze vorm is gratis voor zowel de consument als adverteerder/opdrachtgever.

    Let wel, mobile marketing staat nog in de kinderschoenen en de consument is traag als het gaat om het adopteren van nieuwe technieken. In 2000 werd bijvoorbeeld WAP geintroduceerd. Hoeveel mensen maken er nu daadwerkelijk gebruik van en hoeveel mensen hebben hun toestel geprogrammeerd om te kunnen surfen over het mobiele internet? Als we de massa aan het mobiel internet krijgen, is de kans dat dit soort nieuwe technieken beter opgepikt worden.

    geplaatst op
  • Het gaat niet lukken met Pluk. Als je de gegenereerde respons afzet tegen de geinvesteerde waarde aan mediainzet zijn het _hele_ dure clicks. En ook in milimeters is het duur; NRC Next had een stuk minder ruimte hoeven gebruiken als ze gewoon de URL's hadden gepubliceerd.

    De gemiddelde consument schrijft net zo lief het linkje even op als iets hem echt interesseert.
    Persoonlijk zet ik zo'n url als agenda alert in mijn smartphone. Pluk in NRC Next heeft er bij mij zelfs toe geleid dat ik minder online opgezocht heb dan wanneer ze gewoon de URL hadden afgebeeld.

    Soms is het leven simpel; Pluk is duur, niet gebruiksvriendelijk genoeg en de consument is er niet klaar voor.

    geplaatst op
  • Tja, dat zat er aan te komen. Pluk heeft (op z'n minst) 1 heel groot probleem dat zeker al een aantal keer benoemd is. Het biedt geen directe voldoening. Als je meer wil weten over het een of het ander met een pluk code dan kan dat pas als je thuis ben en achter je pc gaat zitten. Achteraf praten is natuurlijk makkelijk maar dit lag zo voor de hand dat het me verbaast dat bijvoorbeel kpn hier ooit mee in zee is gegaan.

    geplaatst op
  • Ik ben benieuwd hoeveel mensen hun e-mailadres zouden SMS'en. Een e-mail kan makkelijk het gat tussen de bank en de computermonitor overbruggen.

    geplaatst op
  • Wij - IDG Nederland - hebben in augustus vorig jaar een test met Pluk gedaan in de print-editie van Zoom.nl. Het ging om drie acties, met gesloten beurzen. Allereerst een prijsvraag (“win een portable dvd-speler”). Daarnaast konden lezers een gratis online workshop ‘plukken’. En voor € 1,50 kregen ze toegang tot een uur lang online videocursus Vakantiefotografie.

    Intern hebben we nogal gesteggeld of we wel met Pluk in zee moesten gaan. Was het de moeite wel waard? Uiteindelijk heeft de nieuwsgierigheid het gewonnen. We wilden de voorspellingen wel eens met eigen ogen ervaren.

    Terugkijkend is er in Zoom iets beter geplukt dan klaarblijkelijk bij NRC.next het geval was. Maar de aantallen waren voor ons niet interessant genoeg om er mee verder te gaan. Een tweetal resultaten waren opvallend. De betaalde pluk-code deed het beter dan de gratis code voor de online workshop. Daarnaast hadden we via Pluk maar een kwart van de deelnemers die normaal meedoen aan prijsvragen (waar naar een URL wordt verwezen). Kennelijk is een URL voor onze lezer toch laagdrempeliger dan een (gratis) Pluk-code.

    Persoonlijk geloof ik nog steeds wel in de behoefte aan diensten als Pluk en SMS2mail maar dan vooral outdoor en niet als koppeling tussen print en online. Het voordeel van de twijfel gun ik dan overigens SMS2mail, omdat het ‘geplukte’ daar in je eigen mailbox binnenkomt.

    geplaatst op
  • Dank voor de update Jeroen!

    Ik heb gisteren toevallig van een adverteerder (foodsector) ook inzage in de resultaten gekregen; mag ze hier niet noemen maar kan wel zeggen dat deze in lijn liggen met bovenstaande resultaten. Slechts een handjevol mensen hebben het daadwerkelijk gebruikt.

    geplaatst op
  • Interessante reacties. Wel denk ik dat outdoor informatievoorziening een groot potentieel heeft. Men wil snel eenduidige en volledige informatie ontvangen. Kijk eens op sms4informatie.nl Dit initiatief maakt het mogelijk dat iedereen een dergelijke code kan aanmaken en gebruiken voor het aanbieden van informatie. Ook kan men informatie plaatsen in de vorm van een advertentie via advertentiesjablonen. Een soort moderne marktplaats zeg maar.

    geplaatst op
  • Oplossingen zoals pluk en andere diensten op basis van sms / mms zijn tussenoplossingen. Ik zeg niet dat het niet gedaan moet worden want er zijn zeker toepassingen te bedenken waarbij het wel praktisch kan zijn maar de echte doorbraak van outdoor informatie zal echt moeten komen via mobiel internet.

    geplaatst op
  • Er komen nog meer spraakmakende artikelen over Pluk vernam ik Paul. Het (dienst, logo, enzovoort) schijnt zonder pardon ge-ent te zijn op de Nederlandse onderneming Pluk. Dat bestond al 15 jaar eerder. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen en lectuur.

    geplaatst op
  • Planet (onderdeel KPN, mede-initiatiefnemer Pluk):

    (...) Deze week berichtten we dat nrc.next stopt met het gebruik van Plukcodes bij artikelen. Die cijfercodes konden lezers per sms versturen naar het bedrijf Pluk dat vervolgens op persoonlijke pagina's van de deelnemers de links plaatst naar nadere informatie: doel is extra info te bieden zonder dat lange webadressen onthouden hoefden te worden.

    Pluk kon dinsdag geen commentaar verschaffen. Volgens directeur Bart Grol van Pluk was de redactie van nrc.next snel met het bekendmaken van het einde van het werken met Pluk op haar weblog: "Het kwam een beetje vreemd in de wereld, maar de redactie heeft haar vrijheid van communicatie uiteraard."

    Inmiddels is op de zakelijke site Pluknet.nl een verklaring geplaatst door Bart Grol. Daarin plakt ook Willem Jan Makkinga, uitgever van nrc.next, nog een pleister op de wonde: "Wij zijn er van overtuigd dat Pluk heeft bijgedragen aan het gebruiksgemak van onze lezers. Toekomstige samenwerking sluiten wij zeker niet uit en zullen samen met het Plukteam blijven nadenken over het inzetten van Pluk als toegevoegde waarde dienst."

    Dat nadenken over Pluk neemt volgens Bart Grol veel meer tijd in beslag dan was verwacht: "We hebben op een kruispunt gestaan met de vraag of we louter het systeem moesten blijven aanbieden of dat we ons ook met de ontwikkeling van campagnes bezig moeten houden. Dat laatste blijkt nodig te zijn om adverteerders te helpen met creatieve uitingen."

    Grol wil met Pluk dus verder gaan dan, wat hij noemt, "puur en alleen maar linkjes plukken". Hij ziet zelf heel veel mogelijkheden voor, wat hij als begrip hoopt te vestigen 'plukvertising': in feite campagnes waarmee internet en andere media worden verbonden met sms.

    Eindelijk e-mail, staks rss
    Zo denkt Grol dat Pluk een geschikt medium is om consumenten die uitingen zien in offline media op internet behalve informatie ook extra video en audio te bieden met links.

    Dat moet het aantal klanten doen groeien, want met nu 35.000 registraties van gebruikers bij Pluk is het snel over met de dienst. Te meer daar wel 25.000 mensen zijn ingeschreven naar aanleiding van de tv-commercial van Pluk zelf die, nieuwsgierig makend, kijkers op tv verwees naar Pluk.nl voor de rest van het spotje.

    Eén van de fouten van Pluk was dat ze klanten naar eigen webpagina's liet surfen, wat onnodig omslachtig is. Veel handiger is het om de links in e-mail te krijgen , of per sms.

    Grol: "Dat zie ik niet als fout, want gebruikers moesten wel eerst op het web hun registratie bevestigen met het wachtwoord dat we per sms toezonden. E-mail bieden we sinds kort aan. En rss staat klaar om in te voeren. Je kunt als jong bedrijf niet alles ineens bieden, maar er is nog veel meer aan toegevoegde waarde te verzinnen." (...)

    geplaatst op
  • pluk.nl heeft blijkbaar nog niet genoeg geleerd en gaat nu verder met het AD (AD's PCM is partner). Sterke reactie van een student marketing daaronder. Hij haalt marketingfacts.nl aan in zijn onderzoek als zijnde iets waar je toch wel rekening mee moet houden in je marketing...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.