NRC next stopt met Pluk

2 januari 2007, 07:21

In oktober vroegen we ons al af of Pluk een succes zou gaan worden. Hier en daar zagen we experimenten met Pluk waaronder het experiment van NRC next waarbij Pluk (met specifieke SMS-code) werd ingezet om te verwijzen naar links bij bepaalde artikelen en advertenties in de krant.

Via Arjo van der Gaag lees ik zojuist op de weblog van NRC next dat er vanaf vandaag geen plukcodes meer in NRC next zullen verschijnen:

(…) Maar als je dan vervolgens meet hoeveel van deze service gebruik wordt gemaakt, valt dat tegen. De meeste codes werden door minder dan tien mensen gebruikt. Een uitschieter naar boven was een lijst met schone auto’s: 54 keer geplukt. En daar staan codes tegenover die helemaal door niemand werden geplukt. Is dat het extra werk en al die blauwe lettertjes in de krant waard?

Bovendien naderde het moment dat we het van het experimentele stadium van gesloten beurzen over zouden moeten naar een financiele afspraak met het bedrijfje dat de plukcodes had bedacht. Als redactie weten we nog wel andere manieren om ons geld te besteden. Ideaal gesproken levert een extra dienst extra geld op (uit de sms-jes,) maar daarvoor werd er te weinig gebruik van gemaakt. Je kunt je trouwens afvragen of we onze lezers moeten aanzetten tot een sms-je om bij onze informatie te komen. Afijn, al die vragen doen er uiteindelijk niet meer toe als blijkt dat de lezers er niet op zitten te wachten. Misschien dat het net een stap te veel was (en een sms-je en naar een eigen pagina gaan), misschien bood de redactie te weinig interessante extra informatie. (zoals informatie die met een paar muisklikken ook zelf wel is te vinden). (…)

Het feit dat NRC next stopt met Pluk stopt wil niet zeggen dat de service Pluk ook stopt. NRC next was slechts één van de klanten waar Pluk werd getest. Heeft iemand al resultaten van andere experimenten gezien?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    mangold

    “… wil niet zeggen dat de service Pluk ook stopt”

    Nou, dat vraag ik me af. Als een landelijke krant met een bereik van 200.000 lezers na drie maanden PLUK-codes plaatsen openbaart dat ‘de meeste codes door minder dan 10 mensen gebruikt werden’ (een bereik dus, kleiner dan 0,005%), vraag ik me af of het nog verstandig is om met je bedrijfje door te gaan.


    2 januari 2007 om 08:08
    media

    Het zal inderdaad een moeilijk verhaal worden voor Pluk maar ik kan me voorstellen dat Pluk voor andere toepassingen (met name op het gebied van outdoor advertsing) wel geschikt is. Zeker weten doe ik dit niet vandaar mijn vraag of er al meer ervaringen zijn die men kan en wil delen.


    2 januari 2007 om 08:11
    Paul van Veenendaal

    Erik verwees me vorig jaar (29 december 😉 naar een persbericht van Pluk. Ik zal zeer binnenkort hier een artikel aan wijden incl. de cijfers van het Adwords experiment en YouTube + reacties van marketeers uit de adformatie over Pluk.


    2 januari 2007 om 08:19
    media

    @Paul: klinkt goed!

    @Ellen: dank voor de link naar het persbericht! Je kunt op die manier inderdaad verschillende kanalen met elkaar vergelijken maar dan heb je het niet over bereik maar over effectief bereik dat je vergelijkt.


    2 januari 2007 om 08:26
    mangold

    @Ellen: In dat persbericht vallen me twee dingen op: 1) “dit komt neer op een conversie

    van 3,2% van de mensen die pluk kennen, en 2) dat er geen bereikcijfers, maar alleen resultaatcijfers worden genoemd (iets wat Marco ook al opviel).

    Twee vragen dus: 1) Hoe goed is de conversie bij mensen die Pluk nog niet kennen, en 2) Hoeveel mensen heeft Pluk met die 834 spots bereikt?


    2 januari 2007 om 08:55
    michel van velde

    Persoonlijk denk ik dat QR codes een belangrijke concurrent zullen worden van Pluk. Deze vorm is gratis voor zowel de consument als adverteerder/opdrachtgever.

    Let wel, mobile marketing staat nog in de kinderschoenen en de consument is traag als het gaat om het adopteren van nieuwe technieken. In 2000 werd bijvoorbeeld WAP geintroduceerd. Hoeveel mensen maken er nu daadwerkelijk gebruik van en hoeveel mensen hebben hun toestel geprogrammeerd om te kunnen surfen over het mobiele internet? Als we de massa aan het mobiel internet krijgen, is de kans dat dit soort nieuwe technieken beter opgepikt worden.


    2 januari 2007 om 09:08
    Jeroen Verkroost

    Het gaat niet lukken met Pluk. Als je de gegenereerde respons afzet tegen de geinvesteerde waarde aan mediainzet zijn het _hele_ dure clicks. En ook in milimeters is het duur; NRC Next had een stuk minder ruimte hoeven gebruiken als ze gewoon de URL’s hadden gepubliceerd.

    De gemiddelde consument schrijft net zo lief het linkje even op als iets hem echt interesseert.

    Persoonlijk zet ik zo’n url als agenda alert in mijn smartphone. Pluk in NRC Next heeft er bij mij zelfs toe geleid dat ik minder online opgezocht heb dan wanneer ze gewoon de URL hadden afgebeeld.

    Soms is het leven simpel; Pluk is duur, niet gebruiksvriendelijk genoeg en de consument is er niet klaar voor.


    2 januari 2007 om 10:04
    marcfonteijn

    Tja, dat zat er aan te komen. Pluk heeft (op z’n minst) 1 heel groot probleem dat zeker al een aantal keer benoemd is. Het biedt geen directe voldoening. Als je meer wil weten over het een of het ander met een pluk code dan kan dat pas als je thuis ben en achter je pc gaat zitten. Achteraf praten is natuurlijk makkelijk maar dit lag zo voor de hand dat het me verbaast dat bijvoorbeel kpn hier ooit mee in zee is gegaan.


    2 januari 2007 om 12:12
    Bjorn Franke

    Ik ben benieuwd hoeveel mensen hun e-mailadres zouden SMS’en. Een e-mail kan makkelijk het gat tussen de bank en de computermonitor overbruggen.


    2 januari 2007 om 21:29
    Jeroen Jonker Roelants

    Wij – IDG Nederland – hebben in augustus vorig jaar een test met Pluk gedaan in de print-editie van Zoom.nl. Het ging om drie acties, met gesloten beurzen. Allereerst een prijsvraag (“win een portable dvd-speler”). Daarnaast konden lezers een gratis online workshop ‘plukken’. En voor € 1,50 kregen ze toegang tot een uur lang online videocursus Vakantiefotografie.

    Intern hebben we nogal gesteggeld of we wel met Pluk in zee moesten gaan. Was het de moeite wel waard? Uiteindelijk heeft de nieuwsgierigheid het gewonnen. We wilden de voorspellingen wel eens met eigen ogen ervaren.

    Terugkijkend is er in Zoom iets beter geplukt dan klaarblijkelijk bij NRC.next het geval was. Maar de aantallen waren voor ons niet interessant genoeg om er mee verder te gaan. Een tweetal resultaten waren opvallend. De betaalde pluk-code deed het beter dan de gratis code voor de online workshop. Daarnaast hadden we via Pluk maar een kwart van de deelnemers die normaal meedoen aan prijsvragen (waar naar een URL wordt verwezen). Kennelijk is een URL voor onze lezer toch laagdrempeliger dan een (gratis) Pluk-code.

    Persoonlijk geloof ik nog steeds wel in de behoefte aan diensten als Pluk en SMS2mail maar dan vooral outdoor en niet als koppeling tussen print en online. Het voordeel van de twijfel gun ik dan overigens SMS2mail, omdat het ‘geplukte’ daar in je eigen mailbox binnenkomt.


    3 januari 2007 om 15:21
    media

    Dank voor de update Jeroen!

    Ik heb gisteren toevallig van een adverteerder (foodsector) ook inzage in de resultaten gekregen; mag ze hier niet noemen maar kan wel zeggen dat deze in lijn liggen met bovenstaande resultaten. Slechts een handjevol mensen hebben het daadwerkelijk gebruikt.


    3 januari 2007 om 17:03
    Rutger Tonkin

    Interessante reacties. Wel denk ik dat outdoor informatievoorziening een groot potentieel heeft. Men wil snel eenduidige en volledige informatie ontvangen. Kijk eens op sms4informatie.nl Dit initiatief maakt het mogelijk dat iedereen een dergelijke code kan aanmaken en gebruiken voor het aanbieden van informatie. Ook kan men informatie plaatsen in de vorm van een advertentie via advertentiesjablonen. Een soort moderne marktplaats zeg maar.


    4 januari 2007 om 09:58
    marcfonteijn

    Oplossingen zoals pluk en andere diensten op basis van sms / mms zijn tussenoplossingen. Ik zeg niet dat het niet gedaan moet worden want er zijn zeker toepassingen te bedenken waarbij het wel praktisch kan zijn maar de echte doorbraak van outdoor informatie zal echt moeten komen via mobiel internet.


    4 januari 2007 om 10:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!