Centraal Beheer Achmea wint Gouden Loeki 2006

Centraal Beheer Achmea wint Gouden Loeki 2006

Centraal Beheer Achmea wint Gouden Loeki 2006Het Nederlandse publiek heeft gisteravond tijdens de finale van de Gouden Loeki 2006 de commercial ‘Acupunctuur’ van Centraal Beheer Achmea (Bureau: DDB Amsterdam) gekozen tot de beste tv-commercial van 2006. De verzekeringsmaatschappij wint hiermee voor de derde keer een Gouden Loeki. In 2004 won het de prijs met ‘de Leeuw’ en in 2001 met ‘Rio’.

De uitreiking van dé publieksprijs voor de beste tv-commercial van het jaar was voor de vierde keer live op tv te zien. In totaal zijn er ruim 100.000 stemmen uitgebracht. De top 5 van 2006 is niet een hele grote verrassing. Na ‘Acupunctuur’ van Centraal Beheer Achmea volgen resp. ‘Hoera een dochter’ van McDonald’s (Bureau: DDB Amsterdam), ‘Topkok’ van Tempo Team (Bureau: TBWA\NEBOKO), ‘Paint’ van Sony (Bureau: Fallon Londen) en ‘Shoppen’ van opnieuw McDonald’s (Bureau: DDB Amsterdam). DDB Amsterdam is daarmee de absolute winnaar van 2006.

Ik heb het zelf gisteravond niet gezien maar Stephan Fellinger wel en hij merkte op dat de reclamemakers die gisteren aan het woord kwamen vaker de woorden internet, viral en YouTube gebruikten dan de woorden Gouden Loeki. Ik voorspel dan ook dat internet binnen 3 jaar een belangrijker medium zal zijn voor verspreiding van commercials dan welk ander medium ook. Flesje wijn?


Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • En terecht. In de traditie van Centraal Beheer wederom een erg sterke commercial!

    Mag het ook een biertje zijn? ;-)

    geplaatst op
  • Het is sinds driekwart jaar standaard dat wij onze commercials online zetten. Als de commercials ontbreken op de site maar wel op TV zijn komen er emails, er zijn altijd vragen naar de muziek die gebruikt wordt etc etc. youtube commercials

    geplaatst op
  • Ik vond het goed nieuws dat er zoveel aandacht was voor virals, youtube, en commercials op internet in het algemeen. Misschien heeft de aandacht van gisteren wel vaart achter de viral gezet... dus ik voorspel binnen 1 jaar ;)

    geplaatst op
  • Denk dat nog veel adverteerders moeten wennen aan het idee om commercials zodanig beschikbaar te stellen dat iedereen het eenvoudig op zijn of haar website kan plaatsen. Het idee dat je er geen controle over hebt is nog eng.

    Goed om te zien dat jullie daar al gebruik van maken Mark! Gezien het aantal views is het bereik nog wel beperkt; steken jullie ook al tijd in seeding van deze video's?

    geplaatst op
  • Nog te weinig. Zoals je weet ben ik een soort van evangelist in een snel omvormende organisatie. Er is veel energie om komend jaar de geintegreerde campagnes (nog)beter aan te pakken. Ken je de Switchenloont.nl campagne al?

    geplaatst op
  • Yep, heb de banners van de Giga Gips Weken voorbij zien komen ;-)

    geplaatst op
  • O.a. voor onze klant Holland Casino plaatsen wij de commercials ook al een tijdje online (http://www.youtube.com/profile?user=HollandCasino ) en we besteden ook de nodige aandacht aan het seeden ervan (sommige zijn alweer offline omdat de rechten afliepen). En natuurlijk was er ook de 'internet only' Toppertje viral, die het erg leuk gedaan heeft.

    Ik denk inderdaad ook dat dit het komende jaar steeds meer tot de standaard praktijk gaat behoren en dat de aandacht daardoor verder naar de beste filmpjes zal verschuiven, waardoor ook het niveau van puur voor internet gemaakte viral filmpjes zal (moeten) stijgen.

    geplaatst op
  • Helemaal met je eens Joost!

    Ook vanuit Blogads zien we een toenemende vraag om (tv-)commercials te seeden. Vaak nog wil men een link naar de eigen site maar beter is het om video's aan te bieden via platformen zoals YouTube omdat je daarmee ook het virale effect stimuleert (men kan eenvoudig video doorplaatsen). Waar ik nog wel een ontwikkeling zie is enerzijds het meten van deze video's (ook als ze elders geplaatst zijn!) en het monitoren van de online buzz over deze video's (nu nog op ad hoc basis; op termijn zullen hiervoor dedicated partijen en tools komen).

    geplaatst op
  • Iemand eigenlijk al een goed beeld welke partijen (adverteerders, bureaus) structureel bezig zijn met seeden van dit soort videomateriaal?

    geplaatst op
  • @Marco:
    Monitoren is uiteraard erg belangrijk en dat doen we zo gestructureerd mogelijk.

    Igor Beuker was hier met Viral Tracker toch ook mee bezig? Ik ben ook benieuwd naar ervaringen hiermee of met andere partijen/tools.

    geplaatst op
  • Yep, Igor Beuker (La Comunidad) is hier ook mee bezig maar ik heb eerlijk gezegd nog geen resultaten hiervan gezien. Misschien is het tijd dat Igor of Paul van Veenendaal (die sinds kort werkzaam is bij La Comunidad) hier eens wat meer over vertellen en een demo laten zien.

    Zelf heb ik een aantal keer contact gehad met de jongens achter http://viralchart.com/ . Ik had ooit het idee om als representative voor ze de tracker in de Nederlandse markt te zetten. Maar we kwamen er zakelijk niet uit en ik ben inmiddels een hele andere weg in geslagen.

    geplaatst op
  • Mensen, wat vonden jullie nou eigenlijk van het programma? Toch een complete aanfluiting! Waar gaan we volgend jaar naar toe werd er gevraagd......... 'volgend jaar wordt alles mogelijk' was het verbijsterende antwoord. Ik vond het het een schande voor de creatieve branche. En laten we nou eerlijk zijn: vonden WIJ de winnende commercial nou echt zo geweldig? Zelf vond ik het een enorm standaard filmpje, maar goede de meute in Nederland is weer snel tevreden. Zelfs de mensen van CB hadden er (weer) geen woorden voor........... En de blauwe mannen? Nooit weer gezien! Flauw. En Harmen Siezen......... ik hou er mee op. Nogmaals een aanfluiting!!!

    geplaatst op
  • was niet uitgenodigd :-)

    geplaatst op
  • @Marco & Joost

    Yep helemaal true, we focussen op viral strategie, concepting, seeding en tracking met ViralTracker. Onze visie in 2003 was, dat internet met breedband wel eens HET platform zou kunnen worden voor audio/video, games en meer branded entertainment.

    En we hadden de gedachte dat internet wereldwijd wel eens door zou kunnen groeien naar een massamedium, met straks (5 jaar) een wereldwijd bereik van ca. 1,7 tot 2 miljard mensen, mede dankzij de waanzinnige potentiele groei in Azie. Ook zagen groei in online video ads en weten we dat adverteerders tv commercials al lang in hun DNA hebben. Dus kansen te over.

    Die kansen wilden we verzilveren met ViralTracker. Om het bewijs te leveren dat viral internet commercials ook een hoog bereik kunnen realiseren, site traffic kunnen genereren (etc) hebben we in 2003 ViralTracker ontwikkeld. De afgelopen 3 jaar hebben we met ViralTracker ruim 50 campagnes getracked en geseed voor merken en bureaus, Nationaal, Europees en Mondiale campagnes.

    Hierdoor hebben we zeer veel ervaring opgedaan; met viral commercials van andere merken, met viral commercials van onszelf en met tv commercials op internet. Iets van de learnings? Een tv commercial op je website zetten en in YouTube plakken, is slim, maar mag je in onze ogen geen serieuze seeding noemen. Je krijgt er wel extra eyeballs door, maar een viral strategie en seeding gaat wel heel veel verder.

    Lang niet alle tv commercials zijn viraal. En, niet alle internet commercials zijn viraal. De virale incubatietijd is 9-18 dagen: bij goede seeding (en die gaat veel verder dan je commercial in YouTube zetten) kun je zien of het viraal is of niet.

    Goede traffic virals scoren naast een hoog bereik tegen lage mediakosten, ook hoge click ratio's naar een achterliggende website. We testen met verschillende calls-to-action in viral commercials, en zien dankzij ViralTracker dus ook: welke calls-to-action een hogere CTR realiseren dan anderen! Soms is de CTR 3% op een viral, soms zelfs 9%. Van deze learnings profiteren merken en bureaus die ons inzetten voor hun campagnes.

    Bij seeding schrijft LaComunidad de seeding strategie, op basis van een briefing. Vanuit de doelstellingen, doelgroep, target countries etc, schrijft de strateeg dus een briefing. De Social Media specialist kijkt naar de briefing, alvorens te starten met seeding. Wij noemen seeding op websites, naar redacties (RTV/Print), websites, weblogs, communities, social networks, fora en video portals: Social Media Optimization.

    We hebben een masterseedinglist opgebouwd met ruim 2500 weblogs, fora, communities, video portals etc. Daarnaast is de lijst voorzien van social efluentials, webloggers, redacties van verschillende media: en dit allemaal per land! Hierin is de afgelopen jaar ruim 1200 uur in geïnvesteerd; kostbaar!!

    Aan de hand van deze seedinglijst, gaat de SMO specialist dus seeden. Doelstellingen kunnen enorm uiteenlopen. Met buzz is het doel om in traditionele en online media te verschijnen. We haalden met Chateau Frank voor Marktplaats.nl het RTL4 en RTL7 nieuws, dankzij een seeding offensief richting mediapark.

    In samenwerking met KLM en Publicis Dialog doen we de viral strategie, seeding en tracking (met ViralTracker) voor Fly For Fortune. De campagne is een wereldwijd succes, mede dankzij seeding in 9 talen!! Ik kan er niet meer over vertellen, want deze case verschijnt in februari in Tijdschrift voor Marketing. De cijfers zijn schrikbarend goed, noem het maar seeding2.0 ;-)

    Omdat we een flinke virale voorsprong hebben, vertellen we er dus bewust erg weinig over. Waarom zouden we met zoveel investeringen alle USP’s vertellen en kado geven?

    Twee links die je mogelijk ook wel interessant zult vinden. Over seeding van KLM Fly For Fortune
    http://mijnideejouwidee.web-log.nl/mijnideejouwidee/2006/11/klm_hoogvlieger.html
    Weet je discussie nog: of webloggers zich wel voor de seedingkar willen laten spannen?
    Blijkbaar wel, als het werk ook echt onderscheidend is..?!?

    En een viral interview voor OMD TV. OMD neemt jaarlijks flink wat seeding en tracking van ons af. Dat geeft ons een duidelijk beeld dat OMD met viral weer verder is dan veel andere mediabureaus. In het interview hoor je ook 2 campagnes die OMD en LaComunidad hebben gedaan. Dat was nog niet bekend in de buitenwereld, maar nu wel via OMD TV. Er gebeuren soms heel veel campagnes, die we niet aan de grote klok hangen vanuit afspraken met het merk en het reclame- of mediabureau. Dat wil echter niet zeggen, dat er ‘onder water’ niet toch heel veel gebeurd ;-)
    http://www.youtube.com/watch?v=dw-mu4brBww

    Ook zijn we ver met kennis over het verspreiden van viraal bereik via social bookmarking.
    Zie ook http://www.slimmehelden.nl en www.vruchtenplukken.nl Al zeggen merken nog vaak: “die gekke icoontjes onder de actiesite, kunnen die niet weg”? Haha, de wereld draait door, alleen niet overal even hard ;-)

    Cheers Igor

    geplaatst op
  • @ Marco

    Wellicht moet je een apart site gedeelte inrichten voor de salespitch van 2006?

    :-)

    Lol

    geplaatst op
  • Da's een flink verhaal Igor; zou leuk zijn om binnenkort eens wat meer inzicht te krijgen in de viraltracker!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.