Endemol en Comcast in user generated concepts
Eerdere discussies en berichten lieten reeds zien dat de markt er klaar voor is: user generated content, ook op TV. Als het vervolgens niet alleen om de content zelf gaat, maar ook om de onderliggende formule (format), dan ontstaan user generated concepts. Endemol en Comcast (Amerika’s grootste kabelaar) laten weten te beginnen met een crossmediaal concept dat de kijker uitnodigt om zelf concepten te verzinnen.
Via het eigen user generated channel van Comcast, ziddio (vergelijk met zizone van Essent) kunnen kijkers hun eigen format aanleveren. Het winnende concept zal door Endemol in tien dagen geproduceerd worden tot een pilot. Vandaar de naam: Ten day take. De kosten van deze productie ($ 50.000) en het uitzenden van de pilot vormen de prijs van de winnaar.
Om de vergaarde content nog breder uit te ponden wordt er van het productieproces ook een reallife-achtige soap gemaakt. Endemol kon het blijkbaar niet laten om in ieder geval het reallife aspect bij deze nieuwe vorm van concept development te gebruiken.
Interessanter om te zien is wat distributeur en ontwikkelaar nu strategisch met deze samenwerking willen bereiken. De toekomst van content ligt in verticaal geïntegreerde mediabedrijven: van contentcreatie, via -ontwikkeling, -branding (channeling) tot -distributie. Talpa poogt dit door ontwikkelaar en zender in één te zijn, Disney en Newscorp zijn al verticaal geïntegreerd. Endemol en Comcast zoeken elkaar in de keten op en kruipen op deze manier dichter tegen elkaar aan. Bijzonder hierbij is dat de user (de consument) de leidraad vormt. In feit is het geen keten meer maar een ring: van consument naar consument. Ik ben erg benieuwd of deze koppeling zich zowel op strategisch niveau (verticalisering) als op marketing niveau (consumentalisering) door zet.