Het einde van de traditionele reisbrochure?

8 december 2006, 08:54

Internet heeft een belangrijke rol overgenomen van de traditionele reisbrochure. De aanvraag van de reisbrochures is dalende en internet wordt als informatiebron steeds belangrijker. Ik las onlangs dat Sunweb hier op in gaat spelen door met een Vakantie magazine uit te komen. Joost Romeijn, directeur van Sunweb: “De traditionele brochure met op elke pagina een rits aan accommodaties was aan vervanging toe. Als online speler weten we dat niemand meer zit te wachten op zendergerichte informatie. Consumenten willen geïnspireerd worden, niet gestuurd. Zijn ze overtuigd van een bepaald gebied of type vakantie, dan duiken ze online om te zoeken en boeken. En natuurlijk checken ze nog even dat ene hotel of plaats. Wat vonden anderen ervan? Is het echt zo mooi als op de foto’s? In de internetbranche is het ‘Web 2.0’ het modewoord van dit moment, wij noemen dit magazine dan ook gekscherend ‘Brochure 2.0’.”

Is dit nu Brochure 2.0 of gewoon een logische stap omdat internet je dwingt om op een andere manier naar de bestaande distributievormen te kijken? Ik zie het persoonlijk als ….

een logische stap dat je een Magazine gebruikt om inspiratie op te doen. Maar als we het over 2.0 hebben zou ik meer zelf aan het roer willen staan en mijn persoonlijke vakantie magazine willen samenstellen > gebaseerd op mijn persoonlijke reiswensen en gezinssamenstelling. Dan hebben we het over een Vakantie Magazine op maat. En die kan ik uiteraard thuis uitprinten. Nog meer ideeen voor een reisbrochure 2.0?

Martin van Kranenburg
Trainer. Spreker en auteur bij Schrijven voor het Brein

Martin van Kranenburg is auteur van het boek Schrijven voor het Brein. Conversie is 95% psychologie. Tekst de belangrijkste aanjager. Ontdek de kracht van neuromarketing in tekst.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Rob

    Internet is de reisbrochure van deze tijd. En 90 procent van de mensen starten met hun zoektocht via Google. Zou Google niet de grootste reisbrochure allertijden zijn. Gidsen zullen mijns inziens magazines worden en Touroperators zullen in de toekomst gaan concurreren met bladen als Living en Seasons. Puur om via achtergrond verhalen de lezers warm te maken voor een trip of vakantie. Wellicht dat daarom de Reisspecialisten Groep een bedrijf heeft overgenomen die de reizen van Living verzorgd?


    9 december 2006 om 11:12
    rogier

    Martin,

    Wat dacht je van Google Earth? Nu net bekend is geworden dat er nieuwe lagen in Earth komen met info uit Wikipedia, en foto’s van gebruikers heb je denk ik de start van de reisbrochure 2.0. Koppel hier alle hotels van Booking.com aan en de reiservaringen vanuit Tripadvisor.com of Zoover.nl, maak het snel en eenvoudig toegankelijk voor mobiele telefoons, PDA’s etc. en je hebt een killerapplicatie te pakken….. En ja, jij kan ‘em thuis gewoon uitprinten 🙂


    11 december 2006 om 14:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!