Bezoek online nieuwssites verdubbeld

28 november 2006, 09:38

Multiscope trekt deze conclusie op basis van haar online benchmark onderzoek Visiscan. In de periode van juli 2004 tot september 2006 nam het totaal aantal bezoekers van de top 10 nieuwssites in Nederland toe van rond de 10 miljoen tot meer dan 20 miljoen per kwartaal. Het onderzoek meet niet alleen het bezoekersaantal, maar ook de tevredenheid van de bezoekers. Daaruit blijkt dat bezoekers bovengemiddeld tevreden zijn over de nieuwssites die zij bezoeken. Nu.nl is is in dit segment marktleider met ongeveer 4 miljoen unieke bezoekers.

Bezoekers waarderen de nieuwssites in de categorie ‘Nieuws – Algemeen’ met het rapportcijfer 7,2. Het gemiddelde voor Nederlandse websites ligt op 6,9. De sterke positie van marktleider Nu.nl blijkt ook uit de hoge waardering (7,7). Bijna 50% van de ondervraagden noemt Nu.nl daarnaast spontaan wanneer men wordt gevraagd een nieuwssite te noemen. Ook de zakelijke poot van Nu.nl (NU Z) heeft inmiddels een positie verworven in de top 20 nieuwssites. Kranten hebben nog altijd een sterke positie in het nieuws segment. Het bereik van Telegraaf.nl (positie 2), Ad.nl (positie 3), Volkskrant.nl (positie 8) en Nrc.nl (positie 9) lijkt zich de afgelopen maanden echter te stabiliseren. Een opvallende groeier is Elsevier.nl. De website groeide in de afgelopen twee jaar van enkele honderdduizenden bezoekers naar 1,8 miljoen in september 2006.

Het segment ‘Nieuws – Algemeen’ bevat websites met algemeen actueel nieuws. ICT gerelateerd nieuws, weblogs en websites van vaktijdschriften kennen hun eigen segment binnen Multiscope Visiscan

Arjan in 't Veld
Directeur / eigenaar bij Bureauvijftig

Bureauvijftig is hét adviesbureau voor 50+ marketing en communicatie. Herkennen, verbeelden en bereiken. Het vertalen van doelgroepinzichten naar concrete proposities. In opdracht van bedrijven, organisaties en instellingen in de meest uiteenlopende branches en sectoren. Bureauvijftig beschikt over een eigen consumentenpanel van 50-plussers waarmee doorlopend onderzoek wordt gedaan naar relevante insights, in samenwerking met gerenommeerde onderzoeksbureaus en wetenschappers. Het bureau is gevestigd in Utrecht. Opdrachtgevers zijn onder meer Pon´s Automobielhandel, VisitNorway, Univé, KNVB, Auping, Opella, ATA, Viva! Zorggroep en PGGM.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Eric

    De gorei van Elsevier.nl is extra opvallend als je bedenkt dat er voor niet-leden weinig te zijn valt. Alleen abonnees kunnen alle artikelen op de site volledig lezen.


    28 november 2006 om 14:06
    Monique

    Verdubbeling van de bezoekersaantallen in 2 jaar? Dat valt me eigenlijk een beetje tegen. Geeft wel aan dat de markt voor dergelijke sites nagenoeg verzadigd is, en dat de laatste procenten marktaandeel steeds moeilijker te vergaren zijn. Petje af voor Elsevier dus.

    Vandaar misschien ook de explosieve groei in bezoekersaantallen in de vele blogs die een niche hebben opgezocht.


    28 november 2006 om 21:30
    Arnoud Rademaker

    @ Monique,

    50 % groei per jaar? Ik vind het een mooie score. Veel bedrijven dromen van deze percentages.

    Groet,

    Arnoud


    29 november 2006 om 11:29
    Anders

    Zeker als je beseft dat het aantal Nederlanders internetters in de betreffende twee jaar periode met misschien 15 procent is gegroeid.


    29 november 2006 om 11:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief