Nederland niet keen genoeg?

22 november 2006, 18:15

Al in 2001 kwam ik de website KEEN.COM tegen en was toen al verbaasd over het concept dat in mijn ogen nog steeds redelijk geniaal is.

in het kort:

* Bezoekers kunnen op de website in verschillende vakgebieden op zoek gaan naar online advies

Momenteel zijn er mogelijkheden om contact op te nemen op het gebied van fiscaal, juridisch advies of om bv te chatten met een B-acteur/actrice.

* Bezoekers kunnen zich registeren als expert op een gebied en zodoende keen worden

Iedereen kan deelnemen aan het concept en zich registeren als een expert op een bepaald gebied.

* Het businessmodel is relatief simpel. Bezoekers geven aan dat ze contact willen met een expert en via het systeem worden ze dan (telefonisch) in contact gebracht met de keen

De expert bepaald hierbij zelf zijn tarief en de website krijgt een percentage van de omzet. Mogelijk dat in 2006 het betaalsysteem achterhaald is. Sowieso is het in Amerika mogelijk om zelf eindgebruikerstarieven te bepalen voor de telefoon. Met de maximum van €0,80 in Nederland wordt dit vrij lastig.

Maar een variant waarbij je bv Google AdSense gebruikt en de inkomsten daarop verdeeld zou een oplossing kunnen zijn. Net als betalen via bv iDeal?

* Na afloop van het contact is de bezoeker in staat om een review achter te laten.

Op deze manier krijgt elke keen een waarderingscijfer van gebruikers. Het systeem wordt hierdoor ook zelfregulerend. Immers de experts met een positieve waardering krijgen automatisch meer contacten dan een expert die slechte recensies heeft.

* De lijst waarop de keens worden weergegeven wordt bepaald aan de hand van;

– Online status

– Waardering van de gebruikers

– Biedingssysteem waarbij een keen een deel van zijn marge kan inzetten

In Nederland kan ik me echter geen website voor de geest halen die ooit dit concept heeft opgepakt. Is Nederland hier niet klaar voor? Of zijn er wél dit soort websites geweest en zijn die gesneuveld? Waarom?

De enige website die ik me kan herinneren is een website waarop je iemand kon bellen voor een persoonlijke horoscoop. Maar daar was altijd maar één iemand online 🙂

De eerste stappen op het internet deed ik een ruim tien jaar terug. Vanwege wat freelance werk voor weekblad ZuidFriesland (onderdeel van Hoekstra te Emmeloord) en mijn werkzaamheden in de IT was mijn eerste wapenfeit het online brengen van die krant. Dat was toen nog iets wat heel simpel en kleinschalig kon worden opgezet. Feitelijk deden we niets anders dan de code via een find&replace;vervangen voor standaard HTML. 1999 was vervolgens het jaar dat ik voor het eerste kennis maakte met échte online promotie. De promotie van Amerikaanse adultwebsites. Dat betekende in 1999 een gallery maken en deze aanmelden bij bv The Hun en daarna je vingers gekruisd houden en hopen dat deze je linkje zou plaatsen ;-) In een paar jaar tijd groeide de markt voor TGP (Thumbnail Gallery Post) echter uit tot een miljoenen (miljarden?) industrie. De groei van het aantal internet aansluitingen vlak na de eeuw wisseling en de komst van paypal en bijvoorbeeld E Passporte als betaalmiddel zorgde ervoor dat de adult booming business was. In 2002 begonnen als portalmanager bij Blixem Interner Services. Daar me vooral bezig gehouden met hookers (maar ook opzet cams en aantal betaalsites). Op 10 januari 2004 werd deze site door een stukje in het parool en op Planet.nl letterlijk gelanceerd. Op Alexa.com is nog steeds de piek in bezoekers duidelijk zichtbaar. Voor de mensen die het gemist hebben: Heleen van Royen schreef een artikel waarin naar buiten kwam dat Rob Oudkerk coke zou gebruiken en porno sites bezocht op de pc van het werk. Onder pornosites werd hookers verstaan en ik was en bén van mening dat hookers geen porno site is maar “slechts” een consumenten forum waarop prostitutie wordt besproken. De combinatie “oudkerk” en “hookers” is nog steeds leuk terug te vinden op google. Mevrouw Schaapman (ex prostituee en fel tegenstander van hookers) is eveneens een drijvende kracht geweest voor de website. De samenwerking met Soa Aids Nederland en de campagne tegen vrouwenhandel zorgde er echter ook voor dat het forum uitgroeide tot een serieus medium. Het laatste kwartaal van 2006 voor PEAK-IT de online strategie bekeken en geoptimaliseerd. Op projectbasis voor dit IT detacheringsbedrijf de overgang aangestuurd van nixweten naar meten=weten. WebAnalytics/Adwords based. Begin 2007 begonnen bij HostNet te Amsterdam als InternetMarketeer. Doel het verbeteren van de SEM/SEO en verhogen van de conversieratio op de website zelf. Daarnaast ben ik dus één van de bloggers op marketingfacts :) Sinds eind 2007 werkzaam voor Telegraaf Media Nederland. Binnen het concern hou ik me bezig met product management. Gebieden zijn daarbij; Mobile/Video/Unsold Inventory en web analyse.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Luc Franken

    Die technische beperking die in NL toegepast wordt is wel degelijk een zeer cruciaal punt. De stap om een duur telefoonnummer te bellen is nog steeds een stuk lager dan een extra transactie uitvoeren voor je iemand te spreken krijgt.


    22 november 2006 om 21:58
    schief

    En dit is in NL ook geprobeert onder een andere naam. Ben alleen kwijt welke, iets met ‘expert’ erin dacht ik.


    23 november 2006 om 10:27
    schief

    gewprobeerD, natuurlijk… tssss


    23 november 2006 om 10:28
    schief

    Laat maar… 😛


    23 november 2006 om 10:29
    Colin

    Bij Jyve (www.jyve.com) hebben ze ditzelfde principe alleen werkt het dan via Skype.


    23 november 2006 om 11:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief