P&G’s Tremors aan de kaak gesteld

14 november 2006, 07:20

Een opmerkelijk bericht op marketing-online.nl waarin melding wordt gemaakt dat P&G’s Tremors aan de kaak wordt gesteld. Buzzmarketing, waaronder Procter & Gamble’s Tremors-initiatief, krijgt in de VS kritiek, nu een Amerikaanse consumentenorganisatie de buzzmarketeers beschuldigt van misleidend adverteren.

De Amerikaanse nonprofitorganisatie Commercial Alert today geeft in een brief aan de Federal Trade Commission (FTC) aan dat ze onderzocht wil hebben of buzzmarketeers wetten overtreden als het gaat om misleidend adverteren.

In de brief wordt een aantal voorbeelden gegeven van zaken waarbij bedrijven volgens de stichting op grote schaal consumenten misleiden, door buzzmarketeers in te schakelendie bij hun werkzaamheden niet vermelden dat ze ingehuurd zijn door een adverteerder.

Commercial Alert noemt hierbij in het bijzonder Procter & Gamble’s Tremor, die zo’n 250.000 tieners voor zich heeft werken als ‘buzzmarketing salesforce’.

‘De Commissie zal deze buzzmarketing door en naar minderjarigen zorgvuldig moeten onderzoeken, omdat kinderen en tieners meer beinvloedbaar zijn en daardoor makkelijker te misleiden’, aldus Commercial Alert.

Andy Sernovitz, CEO van de Amerikaanse Word of Mouth Association, WOMMA, zegt hierover tegen Adage: ‘Word of mouth betekent niet dat mensen betaald worden om te doen alsof ze iets leuk vinden. Heeft deze zogenaamde ‘stealth marketing’ in het verleden plaats gevonden? Jazeker. Mag dit in de toekomst gebeuren? WOMMA vindt uitdrukkelijk van niet.’

http://www.marketing-online.nl/nieuws/moduleitem47650.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!