Je auto heet vanaf vandaag…

14 november 2006, 14:59

De laatste tijd is er volgens mij weinig verrassends gebeurd op het vlak van ‘pimpen’ van producten. Althans na de hoos aan berichten over het personificeren van bijvoorbeeld je bankpas, een vliegtuig, een winkelwagen, je iPod (of deze iPod), een auto en zelfs een hamburger, leek de storm even geluwd.

Vandaag kwam ik echter een nieuwe variant tegen voor het pimpen van je eigen auto, namelijk eentje waarbij je de type-aanduiding kan aanpassen binnen de stijl van het automerk. Best begrijpelijk als je bijvoorbeeld in een Renault Clio, Volkswagen Lupo óf in het segment Opel Tigra rondtourt, waarbij het ‘up-tunen’ voor velen binnen deze rijdersklasse al een soort lifestyle op zich is. Maar een Porsche?

Zonder afbreuk te doen aan welke auto dan ook, vind ik de optie om deze (vaak) duur betaalde sportauto om te dopen in een zelf gekozen naam best verrassend. Het logo in combinatie met het typenummer is binnen dit productsegment volgens mij niet geheel onbelangrijk en daarnaast voor veel berijders een statement op zichzelf. Maar goed, mocht je graag je dure P-bolide willen omdopen tot ‘Kees’, ‘Laura’ of ‘Marketingfacts’, dan is dat in ieder geval mogelijk. Het kost wat, maar dan heb je een zeer unieke auto, voor zover een dergelijke auto dat op zichzelf natuurlijk al niet is. Iemand een soortgelijke optie gezien bij andere dure (sport-) automerken?

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Erik Wiel

    Ik geloof dat bordjes ter vervanging van het origineel niet zo nieuw zijn.

    Dat zie je in Beverwijk al enige tijd Porsche stijl zo dus ook wel een markt hebben voor juist die aangehaalde renault clio.

    Eerlijk gezegd dacht ik voor het klikken dat Porsche het zelf aanbood.


    14 november 2006 om 21:01
    Joris Toonders

    Interessant initiatief! Weet zeker dat er een markt voor is.

    Wordt in ieder geval al goed over gepraat. Ben benieuwd wanneer ik de eerste ’thanks daddy’ Porsche tegen ga komen 😉


    14 november 2006 om 21:34
    Jochem van L.

    Ik geloof niet dat iedereen die een dergelijke auto rijd wilt laten zien dat-ie zo’n auto rijd. En als het de bedoeling is wél een indruk achter te laten, doe je dat ook als je het type nummer weg laat (sterker nog: ik denk de uniek-heids-factor (is daar een mooi woord voor?) zeker positief bedraagt aan de indruk).

    En de kenners weten toch wel welke auto ze voor zich hebben.


    15 november 2006 om 06:10
    Ronald ter Voert

    @joris: ik denk dat als ik een porsche tegenkom vanaf heden i.i.g. extra goed ga letten op de benaming aan de achterzijde.

    @jochem: ja, less=more zit zeker wat in. Denk dat er genoeg rijders overblijven die de’kijk-mij’-factor willen verhogen en een passende naam zullen toevoegen.


    15 november 2006 om 07:53
    Niels

    Ik zou de volgende tekst achter op m’n P nemen: “PWND”.


    15 november 2006 om 10:27
    ronaldtervoert

    @niels: waar staat `pwnd` voor?


    15 november 2006 om 10:51
    Ben

    @ronald: het staat voor: Niels is een megageek…


    15 november 2006 om 10:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!