E-commerce lijdt onder twijfels over kwaliteit en prijs

9 november 2006, 10:34

Er zijn tekenen dat de online verkoop te lijden heeft onder twijfels over de kwaliteit van de geboden producten en hun prijs. Dat blijkt uit de Internet Monitor van onderzoeksbureau BMRB. Consumenten in het Verenigd Koninkrijk wantrouwen in toenemende mate e-commerce sites. Driekwart is het eens met de stelling `Je moet oppassen dat online verkregen producten wel aan de kwaliteitseisen voldoen`. Een jaar geleden was dat nog 67%. Bijna een derde van de consumenten meent dat als de bezorgkosten bij de aankoopprijs opgeteld worden, online aankopen niet veel goedkoper zijn dan die in de winkel. In 2005 was dat nog maar een kwart.

Volgens BMRB zijn de twijfels van het publiek zo groot dat verdere groei van e-commerce erdoor gehinderd wordt. Dat blijkt uit het feit dat het gemiddelde bedrag dat online shoppers uitgeven veel langzamer groeit dan de toename van het aantal klanten. Gemiddeld doen online consumenten momenteel gemiddeld een dozijn aankopen per half jaar, voor een gemiddeld bedrag van 59 pond. De groei van de jaarlijkse bestedingen bedroeg het afgelopen jaar 1%, van 690 naar 698 pond. Het aantal online klanten groeide in dezelfde periode met 9% naar ruim 20 miljoen. Wel wijst het onderzoek uit dat 70% van de internetgebruikers de komende zes maanden online blijft shoppen. Een jaar geleden was dat 67%.

Bron : Marketing Week – p. 31

http://www.mkbnet.nl/MKB_Nieuws/Trends/80.41878

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!