Marketing en sales vervangen HR in top prioriteiten
Vorige week ging het al door de HR wereld heen: we zijn niet meer belangrijk. Mijn collega blogger op HRlog schreef er al over, personeel is uit de top 3 gevallen van de top prioriteiten van senior executives. Maar zoals altijd heeft alles een keerzijde: marketing en sales stijgen namelijk met stip.
Vandaag ontving ik eindelijk het persbericht van Accenture (pdf), zodat ik een (beetje) geïnformeerd stukje kan schrijven in plaats van herschrijven wat allerlei andere media schrijven. Het beheren van de risico’s is prioriteit nummer één geworden, volgens Accenture vanwege de veranderende wereld. Hierbij verdringt het ‘het optimaliseren van het personeelsbestand’ na drie jaar van de eerste plaats. Ik zal niet ingaan op hoe vreemd het is dat als het beter gaat, personeel minder belangrijk lijkt te worden, terwijl als er blijkbaar in kosten gesneden moet worden, personeelsbeleid wel hoog op de lijst komt. Interessant zijn echter onderdelen twee en drie van de lijst. Groei realiseren en tegelijkertijd rentabiliteit verbeteren (2) en nieuwe klanten binnenhalen (3). Marketing (en sales) stijgen dus op de lijst der prioriteiten van senior executives. Merken de marketeers hier wat van?
Beslist.
De vraag naar deeltijd verkoop werkzaamheden nemen toe is mijn persoonlijke ervaring.
Ik denk dat het best plausibel te noemen is. Men wil eerst afzetmogelijkheid voordat men gaat investeren. Daaronder valt het investeren in personeel. Marketing een sales worden belangrijker om de basis te maken. Of is dat krom gedacht?
Ik zit ineens aan het kip en het ei te denken….
Zelf denk ik dat top management, en daar hebben we het hier over, altijd bezig zijn met besparen of omzet verhogen. Dat wil zeggen dat toen personeelsbeleid hoog op de agenda stond, dit was omdat men wilde snijden, wilde optimaliseren. Nu de tijd komt om te investeren in mensen, is het ineens risico beheersing op één. Omzet ja, mear met rentabiliteit. Ik denk wel eens dat het absolute top management (grote bedrijven) enkel in kosten kan denken.
Marketing moet altijd leading zijn in een bedrijf. Vandaaruit vinden alle acties plaats zelfs personeelsbeleid. Simpel voorbeeld zijn pompstations, klanten staan blijkbaar liever zelf met de vulslang in hun hand als dat het tanken goedkoper maakt. Dan kan je eigenwijs zijn en het toch door personeel laten doen maar dan besta je als pomphouder niet lang meer. Je zult je personeelsbestand dus aan moeten pakken omdat de klant dat aangeeft. Dat is volgens mij de basis van marketing.
@steven: typische reactie van een marketeer. Voor HR is HR altijd leading en volgens financiële mensen zal de bottom line altijd leading zijn. De waarheid is dat alles in balans moet zijn. Je marketing, je rentabiliteit, je personeelsbeleid, het is één samenhangend geheel.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!