Je kunt op internet je kont niet keren of je stuit op de zoveelste site die computers, monitors en andere hardware beoordeelt. Veel van die sites genieten een mateloze populariteit en hun beoordelingen kunnen een grote invloed hebben op het succes van een product. Veel fabrikanten spelen daar op in door hun producten gratis ter beschikking te stellen aan dergelijke websites.
Dat werkt natuurlijk prima zolang er positief over geschreven wordt. Maar wat als een reviewer minder enthousiast is? De Britse tech-site HEXUS ondervond het van de week. De bekende leverancier van futuristische PC’s, Alienware, liet weten geen hardware meer ter beschikking te willen stellen naar aanleiding van een eerdere review die niet enthousiast genoeg was. Marketing manager Mat Bettison van Alienware liet in een e-mailwisseling weten dat zijn bedrijf alleen hardware ter beschikking wil stellen aan publicaties die er aardige dingen over schrijven.
In een reactie op HEXUS, een site die maandelijks een miljoen unieke bezoekers kent, haalt redacteur Bob Crabtree in harde woorden uit naar Alienware. “Wat er is gebeurd, is dat een bedrijf dat geen aantoonbare fout heeft kunnen vinden, ons heeft laten weten dat we geen producten meer zullen ontvangen zolang we geen positievere beoordelingen kunnen garanderen. Onze reactie op dit dreigement? Die lees je hier. We noemen het beestje bij z’n naam en laten je je eigen conclusies trekken.”
De beoordeling waar het om gaat vond plaats in augustus en betreft een test van een computer met de welluidende naam Alienware Area-51 7500 Core 2 Extreme. De reviewer in kwestie zegt dat het systeem op zich niet slecht is, maar dat er betere alternatieven op de markt zijn.
Dat schoot de fabrikant kennelijk in het verkeerde keelgat. Nadat HEXUS Alienware aanschreef met een verzoek een nieuw te lanceren PC ter beschikking te stellen ter beoordeling, ontvingen ze de volgende reactie van de marketing directeur:
Ik ben bang dat we jullie na de afgelopen beoordeling geen hardware meer kunnen sturen. Wanneer ik een van de directeuren uit Amerika aan de lijn krijg die dreigt me te ontslaan, zijn mijn handen in de toekomst gebonden.Bovendien, aangezien
“er betere en goedkopere alternatieven voor de Alienware Area-51 7500”
... zouden die toch zeker veel interessanter zijn dan een review van ons systeem?
We zouden wel dom zijn om jullie nog een keer te helpen met een systeem
HEXUS reageerde per e-mail met de vraag waarom ze veroordeeld werden vanwege en eerlijke beoordeling.
De reactie van Alienware daarop luidde als volgt:
Ik ben een beetje met stomheid geslagen over je idealisme op dit punt:
“Het enige wat ik hieruit kan opmaken is dat “Alienware” alleen producten wil sturen naar publicaties die aardige dingen zullen schrijven over “Alienware”
Wat was en blijft van het begin af aan de wereldwijde marketingstrategie van Alienware. We staan hier zeker niet alleen in.
Crabtree reageert onthutst op deze mededeling. “Als het klopt wat hij beweert over Alienware, dan betekent dat dat een groot deel van het succes van dat bedrijf is gebaseerd op foute, onbetrouwbare en corrupte beweringen. Mensen zullen zijn misleid als gevolg van corrupte interviews door corrupte journalisten”
Uit de complete e-mailwisseling tussen HEXUS en Alienware blijkt dat HEXUS zelf niet bepaald de meest diplomatieke medewerkers kent, maar het laat zich niet aanzien dat de kern van de reactie van Alienware daar een gevolg van is.
Nu de overtuigingskracht van reclame steeds meer ondermijnd wordt door consumenten die elkaar via internet wijzen op de voors en tegens van producten, werpt bovenstaand geval natuurlijk wel vragen op. Natuurlijk staat het je als fabrikant vrij om wel of geen producten te sturen naar sites. Maar kun je het moreel maken om sites te “straffen” wanneer ze niet aardig genoeg zijn? Wat doet dat met je geloofwaardigheid als dat uitkomt? De bovenstaande kwestie begint zijn weg op internet te vinden en je mag er toch vanuit gaan dat dit de reputatie van Alienware geen goed doet.
Wat vinden jullie: kun je als fabrikant positieve reviews “eisen”?