Kassa crossmediaal succes dankzij interactieve community
De website van VARA’s Kassa viel onlangs opnieuw in de prijzen. Na eerdere onderscheidingen zoals de SpinAwards, volgde recentelijk de prestigieuze Prix Italia.
Op Spreekbuis geeft eindredacteur Ad van der Ree een aantal cijfers. Zo blijkt de Kassa-site 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand te trekken, is er een nieuwsbrief met 120.000 abonnees en bestaat er rond de site een community van zo’n 60.000 mensen. Van der Ree geeft aan waarom Kassa zo’n cross-medial succes is:
(…) Elke week wordt er bij het maken van het tv-programma van Radio Kassa (op Radio 1, red.) rekening gehouden met de vraag wat de mogelijkheden zouden zijn op internet. En omgekeerd. We leveren bijvoorbeeld content aan het programma. We hebben forums waarop mensen vrijelijk kunnen discussiëren, dus zonder inlogcode of zo. En mensen kunnen vragen stellen op de site, die dan door andere gebruikers worden beantwoord. Ze helpen elkaar dus online met consumentenproblemen. Dat is allemaal inhoudelijk ingedeeld in een groot aantal categorieën en subcategorieën, zodat je gericht kunt zoeken. Dat hebben we drie jaar geleden opgestart met een oproep aan VARA-leden. We kregen reacties van 350 mensen, die community is nu uitgegroeid tot 60.000 leden. De vragenstellers kunnen de antwoorden een rating geven. De mensen die vaak hooggewaardeerde antwoorden geven, krijgen punten en komen op de expert-lijst. Op de site kom je dus borrelpraat en gekeuvel tegen, maar je kunt ook echt concrete hulp vinden, moeilijke vragen waarop je een goed antwoord krijgt. (…)