Hyves live met eigen Messenger

24 oktober 2006, 06:22

De op Jabber gebaseerde Hyves Kwekker gaat vandaag in beta. Yme Bosma van Eccky heeft de Messenger al kort getest en schrijft een verslag op z’n weblog waarvan hieronder een samenvatting en dit bericht in perspectief van de lange termijn ontwikkeling.

Het is overigens meer ‘Hyves op de desktop’ dan een nieuw Instant Messaging programma. Alle functies van de website heb je hier ook, maar uitgebreid met o.a. presence informatie (online, offline, afwezig e.d.) die je bijvoorbeeld kunt pushen naar al je Hyves vrienden. Anders gezegd, wanneer ik m’n ‘wie wat waar’ informatie wijzig dan krijgt iedereen dat direct te zien via een notificatie.

Een groot voordeel bij de start van de Hyves Kwekker is dat je hele vriendenlijst ook direct beschikbaar is, je hoeft ze niet apart toe te voegen om met ze te kunnen kwekken (zolang ze de Kwekker maar hebben). Daarnaast stuur je ook direct Krabbels, prive-berichtjes, SMS en email naar iedereen, zonder eerst naar de website te hoeven. En wanneer je zo’n berichtje ontvangt krijg je ook weer een notificatie op de desktop (bron: ymerce).

Social Networking sites zoals Hyves, MySpace maar ook Spaces zijn oervormen van zogenaamde personal contact brands: zij faciliteren vergaand onderling contact tussen mensen. Onderling contact in tekst, audio of video (waarbij ‘bellen’ slechts een klein onderdeeltje is). Contact per direct (synchroon, met een druk op de knop) of contact per bericht (a-synchroon). Contact op bijzondere momenten zoals een verjaardag, een bruiloft, een geboorte maar ook bij afscheid, bij relatieproblemen en bij dood. Personal contact brands gaan dan veel verder, zij helpen je werkelijk om het contact met anderen te onderhouden, te verbeteren of te herstellen. Desnoods met persoonlijk advies. Personal contact brands zijn dé contact merken in de ervaringseconomie; wat ooit een PTT deed in een vroeger tijdperk.

Maar personal contact brands zijn er nog niet. Zij ontstaan met evolutie; met kleine stapjes. En die stapjes zijn overal te zien. Niet voor niets is Orange pas begonnen met een Orange Messenger ism Windows Live Messenger. Ook MySpace (met 70 miljoen leden) heeft een eigen chat client. En van de andere kant heeft Windows Live Messenger (het voormalig MSN Messenger) ook inmiddels 50 miljoen profielen (spaces) van consumenten. Deze werelden groeien dus naar elkaar toe. Personal contact brands weten straks niet alleen wíe te je kent, maar ook met wie je hoe vaak contact hebt gehad, wat je hebt gezegd, en vooral: hoe belangrijk deze personen voor je zijn. Wie échte vrienden zijn, zo je wilt. En staan je volledig terzijde om dat contact zo leuk mogelijk te maken.

Erwin van Lun
Futurist, CEO & Founder Chatbots.org, Bemer partner bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Polle

    Potverdikke … was net een verslag aan het tikken.


    24 oktober 2006 om 07:11
    Tom

    Bij veel jongeren is het heel cool om veel “vrienden” te hebben. Als ik in mijn omgeving kijk is het ook maar net hoe de wind staat, die vriendschap kan zomaar overzijn. Wat mij tegenstaat is dat ook gelijk de hele wereld weet met wie je omgaat. Je complete leven en al je contacten gooi je zomaar even online. De rest van de wereld kan zonder moeite te doen zien wanneer je wat aan het doen bent of wat je gaat doen. Het lijkt wel alsof niemand erbij stilstaat hoeveel informatie je over jezelf op het net zet. Ik hou liever controle en bepaal zelf welke informatie ik met wie wil delen. En dat doe ik gewoon IRL, via een forum, MSN of telefoon… in ieder geval niet via een site waar iedereen kan meekijken 🙂

    Maar ieder z’n ding. Voor de eigenaar van dergelijke sites is zo’n database wel super. Zo’n messenger lijkt mij verder overbodig, gewoon iedereen aan de MSN zodat er één messenger is… anders ben je al snel verplicht om een Trillian-achtig programma te installeren.


    24 oktober 2006 om 07:27
    Yme Bosma

    @ Tom

    1 Messenger lijkt me niet wenselijk. Standaarden wel, op die manier heb je geen Trillian nodig.

    Hyves is gebaseerd op Jabber (een standaard), zelfde geldt voor GoogleTalk bijvoorbeeld. En steeds meer IM applicaties. De tijd dat het allemaal samenwerkt gaat komen…

    Verder kun je op Hyves alles afschermen van de buitenwereld, dus er lijkt me geen reden waarom je Hyves niet gebruikt;-)


    24 oktober 2006 om 07:32
    ErwinVanLun

    @Yme: “1 Messenger lijkt me niet wenselijk. Standaarden wel, op die manier heb je geen Trillian nodig.”: heb jij enig idee welke organisatie dit zou moeten oppakken? W3C vanuit het web of IEEE vanuit telecom?

    @Tom nav reactie Yme (Verder kun je op Hyves alles afschermen van de buitenwereld, dus er lijkt me geen reden waarom je Hyves niet gebruikt;-) ): het gaat bij alle nieuwe ontwikkelingen om: de consument aan de knoppen. Dat geldt dus ook hiervoor. Jij bepaalt wie wat ziet, aan wie je bent gelinkt, wie contact met je mag opnemen (en wie niet).


    24 oktober 2006 om 08:29
    Polle

    Wordt het dan niet meer een profiel/identity vraag en ga je dan al niet richting de Identity 2.0-vraag?


    24 oktober 2006 om 08:42
    ErwinVanLun

    @Polle: voor de consument maakt het niet uit hoe je het noemt. Drie sites is gemiddeld het max. Ik denk dat je maar één plek wilt waar je al je contacten bij elkaar hebt maar dat je in bepaalde (soms 3d) omgevingen andere mensen ontmoet. Daar heb een subselectie van al die mensen beschikbaar. Ik vergelijk het een beetje met contacten in Outlook. Daar kan ik door categorien aangeven wie ik waarvan ken (prive, theater, werk, zeilen e.d.): gewoon de groepen waar je in leeft. En het is ook nog dynamische; sommige mensen waren eerst collega’s en nu goede vrienden. De consument zit echter niet te wachten op het onderhouden van dezelfde relaties in verschillende omgevingen.


    24 oktober 2006 om 08:53
    Polle

    Precies, dus zul je een centrale plek moeten hebben.

    Kan me voorstellen dat dat een taak is voor banken of een onafhankelijke club grootheden. Hoopte dat peopleaggregator wat kon, maar dat is een redelijke deceptie.

    Maar on-topic: wat vinden we van Hyves Messenger?


    24 oktober 2006 om 09:02
    Raymond Spanjar

    thanx voor de tips polle! inderdaad is het een eerste versie van waaruit we hard gaan bouwen, dus ik hoop snel je wensen toe te voegen. En zoals je weet staat de api ook hoog op ons to do lijstje! 🙂

    @tom: eens met yme!


    24 oktober 2006 om 09:19
    marcfonteijn

    Er zit iemand de laatste tijd flink te proggen bij hyves, eerst hyves music nu de messenger … 😉

    Ik heb de messenger nog niet getest maar ik vraag me wel af wat de toegevoegde waarde is van de messenger. Zijn er al niet genoeg messengers, welk gat vult het op?

    Als ik dit lees, quote Yme: “zonder eerst naar de website te hoeven”. Volgens mij is de kracht (of een van de) van een community juist dat je een plek hebt om naar toe te gaan en waar je je ding kan doen. Natuurlijk hoef je de messenger niet te gebruiken en met het oog op gebruikersgemak is het zeker een toevoeging, maar ondermijnt hyves met deze messenger niet zijn eigen site?


    24 oktober 2006 om 09:36
    ErwinVanLun

    @Marc:

    1) eerst de domme vraag: wat is proggen?

    2) toegevoegde waarde van een volgende messenger: het gaat niet zozeer om het tool maar met name om de koppeling met je eigen hyve, en je vrienden. Noem het gemak. Maar je wilt natuurlijk ook niet drie Messengers die allemaal beginnen te piepen als er één vriend online komt. Dat gebeurt nu wel; een kwestie van tijd.

    3) ‘ondermijnt hyves met deze messenger niet zijn eigen site?’: het gaat niet om sitegebruik maar om merkcontact (merk = hyves in dit geval). Het medium (site of desktop applicatie) maakt in dit geval niet uit.


    24 oktober 2006 om 09:45
    marcfonteijn

    @Edwin

    1) proggen = programmeren, het ontwikkelen van (nieuwe) functionaliteit

    2) Ik heb de indruk dat bij het meerendeel van de mensen (in NL) nu slechts 1 messenger begint te piepen: Windows Live Messenger / MSN Messenger. Het is leuk om je vrienden direct in de lijst te hebben, maar scheelt dat nou echt zo veel vergeleken met het invoeren van 1 emailadres in een aparte messenger?

    Zoals ik aangaf kan ik me voorstellen dat het zeker wat gebruikersgemak toevoegt als je een hyves-addict bent (of wil worden) 😉

    3) Ik ben het met je eens dat het natuurlijk niet om het medium gaat. Waar het wel om gaat is dat je wel het hyves-community gevoel behoudt. Ik gebruik bijvoorbeeld dagelijks skype maar kan nou niet zeggen dat ik me verbonden voel met de skype gemeenschap. Dat is geen probleem omdat het bij skype daar niet om draait, maar bij hyves is de community de sleutelfactor.


    24 oktober 2006 om 11:18
    ErwinVanLun

    @Marc: 3)

    Ik begrijp wat je bedoelt. Skype is ernstig kaal en verbindt je gewoon met die ander. That’s all (nou, ietsjes meer dan). Bij de Hyves Messenger gaat het veel verder. Je blijft hiermee ook op de hoogte van ‘alles’ wat er op Hyves gebeurt. Wat dat betreft is het geen chat++ tool maar een social network op je desktop.


    24 oktober 2006 om 11:54
    R@lf

    Laat ze eerst geld en tijd steken in een goed server park, die hyves zijn niet vooruit te branden. Begrijp me niet verkeerd, vind het een leuk extra’tje, maar de basis van hyves is nog lang niet okay dus volgens mij kunnen ze beter eerst daar tijd en geld in steken.


    25 oktober 2006 om 09:41
    marcfonteijn

    @R@lf

    Met een goed server park haal je het journaal niet, met een nieuwe features wel. Ik denk dat de ontwikkeling voor een deel uit het marketingbudget gefinancierd is 😉


    25 oktober 2006 om 09:44
    Paul van Veenendaal

    @ R@lf

    Helemaal met je eens! Ik erger me de laatste maanden enorm aan de traagheid en outages van Hyves. Geregeld ligt Hyves een halve dag plat. Dat kan je toch niet verkopen aan adverteerders, die een campagne hebben lopen!! Ik hoor de laatste tijd van veel vrienden, dat ze niet meer moeite doen om te gaan hyven (“Hyves er weer uit ligt”, “duurt 5 minuten om een foto/filmpje te uploaden”, etc)

    Hyves is nu continu aan het innoveren met video/foto, messenger, music etc terwijl ze hun serverpark niet op orde hebben … op een gegeven moment gaat dit ze opbreken.


    25 oktober 2006 om 11:40
    Arjen

    …even flink veel later: ga alsjeblieft de Hyves Kwekker niet over-hypen. Het is slecht geprogrammeerd met beperkte functionaliteiten die je ook nog nauwelijks kunt beheren.

    En er is regelmatig absoluut niet te connecten zonder dat er een idee bestaat waarom (behalve dan dat de kwekker zegt dat ik m’n firewall open moet stellen, wat grote kul is want de fouten liggen bij Hyves).

    Plus tot slot, het helpsysteem van de kwekker en van hyves zelf, is bedroevend en triest onder-de-maat.

    Ja, lekker leuk met je vrienden chatten…NOT


    30 augustus 2007 om 17:21
    tim

    waar kan je die nieuwe msn hyves downloaden dan????


    9 januari 2009 om 15:59
    coenraats

    Goet


    29 november 2012 om 09:20
    Aaron Luis

    Ik geloofde nooit in spell casters totdat mijn leven uit elkaar viel toen mijn geliefde van 5 jaar besloot ermee te stoppen. Ik was er zo kapot van dat ik een ongeluk kreeg waardoor ik bedlegerig was. Na 8 maanden van emotionele pijn en kwijn, stelde een vriend van mij me voor aan een bepaalde spellcaster, dit was nadat ik was opgelicht door verschillende nep-spell caster genaamd dr ini , dr evu en dr ewatu. Ik werd voorgesteld aan DR Lamatu. In minder dan 3 dagen zag ik wonderen, mijn minnaar kwam terug bij mij en mijn leven kwam terug als een voltooide puzzel … Ben zo blij .. DR Lamatu heeft allerlei spreuken van zwangerschap tot liefde, van werkloosheid tot het winnen van een loterij. Hij heeft de spreuk om echtscheiding te stoppen, spreuk om iemand er aantrekkelijk uit te laten zien en ook om eventuele ziekten te genezen, enz … Hier is zijn contactpersoon alleen voor serieuze mensen, het kan helpen … (drlamatu@gmail.com). Bel of WhatsApp hem op + 2349030413595 Prachtige DR Lamatu …. Heel erg bedankt, ik ben zo dankbaar dat je mijn leven hebt gered


    23 juli 2020 om 07:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!