• Mobile
    wordt gesponsord door

Hyves live met eigen Messenger

Hyves live met eigen Messenger

De op Jabber gebaseerde Hyves Kwekker gaat vandaag in beta. Yme Bosma van Eccky heeft de Messenger al kort getest en schrijft een verslag op z’n weblog waarvan hieronder een samenvatting en dit bericht in perspectief van de lange termijn ontwikkeling.

Het is overigens meer ‘Hyves op de desktop’ dan een nieuw Instant Messaging programma. Alle functies van de website heb je hier ook, maar uitgebreid met o.a. presence informatie (online, offline, afwezig e.d.) die je bijvoorbeeld kunt pushen naar al je Hyves vrienden. Anders gezegd, wanneer ik m’n ‘wie wat waar’ informatie wijzig dan krijgt iedereen dat direct te zien via een notificatie.

Een groot voordeel bij de start van de Hyves Kwekker is dat je hele vriendenlijst ook direct beschikbaar is, je hoeft ze niet apart toe te voegen om met ze te kunnen kwekken (zolang ze de Kwekker maar hebben). Daarnaast stuur je ook direct Krabbels, prive-berichtjes, SMS en email naar iedereen, zonder eerst naar de website te hoeven. En wanneer je zo’n berichtje ontvangt krijg je ook weer een notificatie op de desktop (bron: ymerce).

Social Networking sites zoals Hyves, MySpace maar ook Spaces zijn oervormen van zogenaamde personal contact brands: zij faciliteren vergaand onderling contact tussen mensen. Onderling contact in tekst, audio of video (waarbij ‘bellen’ slechts een klein onderdeeltje is). Contact per direct (synchroon, met een druk op de knop) of contact per bericht (a-synchroon). Contact op bijzondere momenten zoals een verjaardag, een bruiloft, een geboorte maar ook bij afscheid, bij relatieproblemen en bij dood. Personal contact brands gaan dan veel verder, zij helpen je werkelijk om het contact met anderen te onderhouden, te verbeteren of te herstellen. Desnoods met persoonlijk advies. Personal contact brands zijn dé contact merken in de ervaringseconomie; wat ooit een PTT deed in een vroeger tijdperk.

Maar personal contact brands zijn er nog niet. Zij ontstaan met evolutie; met kleine stapjes. En die stapjes zijn overal te zien. Niet voor niets is Orange pas begonnen met een Orange Messenger ism Windows Live Messenger. Ook MySpace (met 70 miljoen leden) heeft een eigen chat client. En van de andere kant heeft Windows Live Messenger (het voormalig MSN Messenger) ook inmiddels 50 miljoen profielen (spaces) van consumenten. Deze werelden groeien dus naar elkaar toe. Personal contact brands weten straks niet alleen wíe te je kent, maar ook met wie je hoe vaak contact hebt gehad, wat je hebt gezegd, en vooral: hoe belangrijk deze personen voor je zijn. Wie échte vrienden zijn, zo je wilt. En staan je volledig terzijde om dat contact zo leuk mogelijk te maken.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Potverdikke ... was net een verslag aan het tikken.

    geplaatst op
  • Bij veel jongeren is het heel cool om veel "vrienden" te hebben. Als ik in mijn omgeving kijk is het ook maar net hoe de wind staat, die vriendschap kan zomaar overzijn. Wat mij tegenstaat is dat ook gelijk de hele wereld weet met wie je omgaat. Je complete leven en al je contacten gooi je zomaar even online. De rest van de wereld kan zonder moeite te doen zien wanneer je wat aan het doen bent of wat je gaat doen. Het lijkt wel alsof niemand erbij stilstaat hoeveel informatie je over jezelf op het net zet. Ik hou liever controle en bepaal zelf welke informatie ik met wie wil delen. En dat doe ik gewoon IRL, via een forum, MSN of telefoon... in ieder geval niet via een site waar iedereen kan meekijken :)

    Maar ieder z'n ding. Voor de eigenaar van dergelijke sites is zo'n database wel super. Zo'n messenger lijkt mij verder overbodig, gewoon iedereen aan de MSN zodat er één messenger is... anders ben je al snel verplicht om een Trillian-achtig programma te installeren.

    geplaatst op
  • @ Tom

    1 Messenger lijkt me niet wenselijk. Standaarden wel, op die manier heb je geen Trillian nodig.

    Hyves is gebaseerd op Jabber (een standaard), zelfde geldt voor GoogleTalk bijvoorbeeld. En steeds meer IM applicaties. De tijd dat het allemaal samenwerkt gaat komen...

    Verder kun je op Hyves alles afschermen van de buitenwereld, dus er lijkt me geen reden waarom je Hyves niet gebruikt;-)

    geplaatst op
  • Ik heb het ook even mogen testen:

    Wat is hot?
    - Meer en meer begin ik me te irriteren dat bij elke service (MSN, Hyves, LinkedIn, OpenBC, Skype, YouTube) ik mijn vrienden weer bij elkaar moet zoeken. In de Hyves messenger start ik met al mijn Hyves-vrienden gelijk in mijn buddy-list. Erg prettig.
    - Vanuit een enkele interface kan ik alle communicatie-handelingen in Hyves (chat, email, prive-bericht, sms en krabbel) direct uitvoeren voor al mijn vrienden
    - Vanuit de Windows-client heb je gelijk toegang tot alle events, tips, marktplaats, blogs, foto's en notificaties
    - Notificaties in de systemtray voor Windows
    - Naast de standaard smilies kan ik ook makkelijk gadgets (bijvoorbeeld YouTube/Google video's) toevoegen aan mijn chat
    - Verder natuurlijk standaard skins en dergelijke

    Wat mist?
    Op dit moment in de beta moeten wat kleine dingen nog wat getweakt worden; ik mis voor dit moment bijvoorbeeld de mogelijkheid chats op te slaan en notificatie van nieuwe chats in de web-based client.

    De Hyves messenger heeft verder niet alle functionaliteiten die in Windows Live Messenger (MSN) zitten, maar is wel herkenbaar, simpel en heeft een erg sterk anker in de Hyves community. De AJAX-interface maakt dat de web-based client ook goed 'voelt'.

    Gezien de recente problemen met de Hyves servers ben ik ook erg benieuwd hoe die dit nieuwe chatgeweld gaan trekken.

    Toekomst?
    Vanuit deze messenger is het erg mooi verder bouwen. Niet alleen qua functionaliteiten op chatniveau, maar ook breder in mijn online mediaconsumptie.

    Op chatniveau zijn er kansen te over voor commerciele VOIP, skins, games, interessante geintegreerde adcampaigns (zie ook), bots en Eccky's, zoals we die nu ook voor Windows Live Messenger kennen.

    Voor wat betreft mijn online mediaconsumptie is het natuurlijk voor Hyves een mooie stap om naast een plekje in mijn browserfavorieten nu ook een plek te verwerven op mijn desktop en in mijn systemtray. Ik kan me voorstellen dat door de notificaties van nieuwe berichten in de tray de betrokkenheid van gebruikers bij Hyves en het aantal besteedde minuten flink groeien.

    De client is verder een erg mooie springplank voor verdere uitbreidingen op je desktop. Outlook integratie van mijn Hyves contacten misschien wel?

    Ik hoop dat de ervaringen met Jabber het Hyves-team ook aanmoedigen de functionaliteiten van Hyves meer open te stellen middels API's. Integratie met Monsterboard als in 'zoek een vacature vind wie jij kent binnen het bedrijf' en andere toepassingen.

    Al bij al een erg mooie, maar vooral ook zeer veel belovende beta. Raymond, Floris, Koen, Martine en de rest van het team: heel erg veel succes!

    geplaatst op
  • Er is overigens ook een Marketingfacts Hyve: http://marketingfacts.hyves.nl

    geplaatst op
  • @Yme: "1 Messenger lijkt me niet wenselijk. Standaarden wel, op die manier heb je geen Trillian nodig.": heb jij enig idee welke organisatie dit zou moeten oppakken? W3C vanuit het web of IEEE vanuit telecom?

    @Tom nav reactie Yme (Verder kun je op Hyves alles afschermen van de buitenwereld, dus er lijkt me geen reden waarom je Hyves niet gebruikt;-) ): het gaat bij alle nieuwe ontwikkelingen om: de consument aan de knoppen. Dat geldt dus ook hiervoor. Jij bepaalt wie wat ziet, aan wie je bent gelinkt, wie contact met je mag opnemen (en wie niet).

    geplaatst op
  • Wordt het dan niet meer een profiel/identity vraag en ga je dan al niet richting de Identity 2.0-vraag?

    geplaatst op
  • @Polle: voor de consument maakt het niet uit hoe je het noemt. Drie sites is gemiddeld het max. Ik denk dat je maar één plek wilt waar je al je contacten bij elkaar hebt maar dat je in bepaalde (soms 3d) omgevingen andere mensen ontmoet. Daar heb een subselectie van al die mensen beschikbaar. Ik vergelijk het een beetje met contacten in Outlook. Daar kan ik door categorien aangeven wie ik waarvan ken (prive, theater, werk, zeilen e.d.): gewoon de groepen waar je in leeft. En het is ook nog dynamische; sommige mensen waren eerst collega's en nu goede vrienden. De consument zit echter niet te wachten op het onderhouden van dezelfde relaties in verschillende omgevingen.

    geplaatst op
  • Precies, dus zul je een centrale plek moeten hebben.
    Kan me voorstellen dat dat een taak is voor banken of een onafhankelijke club grootheden. Hoopte dat peopleaggregator wat kon, maar dat is een redelijke deceptie.

    Maar on-topic: wat vinden we van Hyves Messenger?

    geplaatst op
  • thanx voor de tips polle! inderdaad is het een eerste versie van waaruit we hard gaan bouwen, dus ik hoop snel je wensen toe te voegen. En zoals je weet staat de api ook hoog op ons to do lijstje! :-)

    @tom: eens met yme!

    geplaatst op
  • Er zit iemand de laatste tijd flink te proggen bij hyves, eerst hyves music nu de messenger ... ;)

    Ik heb de messenger nog niet getest maar ik vraag me wel af wat de toegevoegde waarde is van de messenger. Zijn er al niet genoeg messengers, welk gat vult het op?

    Als ik dit lees, quote Yme: "zonder eerst naar de website te hoeven". Volgens mij is de kracht (of een van de) van een community juist dat je een plek hebt om naar toe te gaan en waar je je ding kan doen. Natuurlijk hoef je de messenger niet te gebruiken en met het oog op gebruikersgemak is het zeker een toevoeging, maar ondermijnt hyves met deze messenger niet zijn eigen site?

    geplaatst op
  • @Marc:
    1) eerst de domme vraag: wat is proggen?
    2) toegevoegde waarde van een volgende messenger: het gaat niet zozeer om het tool maar met name om de koppeling met je eigen hyve, en je vrienden. Noem het gemak. Maar je wilt natuurlijk ook niet drie Messengers die allemaal beginnen te piepen als er één vriend online komt. Dat gebeurt nu wel; een kwestie van tijd.
    3) 'ondermijnt hyves met deze messenger niet zijn eigen site?': het gaat niet om sitegebruik maar om merkcontact (merk = hyves in dit geval). Het medium (site of desktop applicatie) maakt in dit geval niet uit.

    geplaatst op
  • @Edwin
    1) proggen = programmeren, het ontwikkelen van (nieuwe) functionaliteit

    2) Ik heb de indruk dat bij het meerendeel van de mensen (in NL) nu slechts 1 messenger begint te piepen: Windows Live Messenger / MSN Messenger. Het is leuk om je vrienden direct in de lijst te hebben, maar scheelt dat nou echt zo veel vergeleken met het invoeren van 1 emailadres in een aparte messenger?

    Zoals ik aangaf kan ik me voorstellen dat het zeker wat gebruikersgemak toevoegt als je een hyves-addict bent (of wil worden) ;)

    3) Ik ben het met je eens dat het natuurlijk niet om het medium gaat. Waar het wel om gaat is dat je wel het hyves-community gevoel behoudt. Ik gebruik bijvoorbeeld dagelijks skype maar kan nou niet zeggen dat ik me verbonden voel met de skype gemeenschap. Dat is geen probleem omdat het bij skype daar niet om draait, maar bij hyves is de community de sleutelfactor.

    geplaatst op
  • @Marc: 3)
    Ik begrijp wat je bedoelt. Skype is ernstig kaal en verbindt je gewoon met die ander. That's all (nou, ietsjes meer dan). Bij de Hyves Messenger gaat het veel verder. Je blijft hiermee ook op de hoogte van 'alles' wat er op Hyves gebeurt. Wat dat betreft is het geen chat++ tool maar een social network op je desktop.

    geplaatst op
  • Laat ze eerst geld en tijd steken in een goed server park, die hyves zijn niet vooruit te branden. Begrijp me niet verkeerd, vind het een leuk extra'tje, maar de basis van hyves is nog lang niet okay dus volgens mij kunnen ze beter eerst daar tijd en geld in steken.

    geplaatst op
  • @R@lf

    Met een goed server park haal je het journaal niet, met een nieuwe features wel. Ik denk dat de ontwikkeling voor een deel uit het marketingbudget gefinancierd is ;)

    geplaatst op
  • @ R@lf
    Helemaal met je eens! Ik erger me de laatste maanden enorm aan de traagheid en outages van Hyves. Geregeld ligt Hyves een halve dag plat. Dat kan je toch niet verkopen aan adverteerders, die een campagne hebben lopen!! Ik hoor de laatste tijd van veel vrienden, dat ze niet meer moeite doen om te gaan hyven ("Hyves er weer uit ligt", "duurt 5 minuten om een foto/filmpje te uploaden", etc)

    Hyves is nu continu aan het innoveren met video/foto, messenger, music etc terwijl ze hun serverpark niet op orde hebben ... op een gegeven moment gaat dit ze opbreken.

    geplaatst op
  • ...even flink veel later: ga alsjeblieft de Hyves Kwekker niet over-hypen. Het is slecht geprogrammeerd met beperkte functionaliteiten die je ook nog nauwelijks kunt beheren.
    En er is regelmatig absoluut niet te connecten zonder dat er een idee bestaat waarom (behalve dan dat de kwekker zegt dat ik m'n firewall open moet stellen, wat grote kul is want de fouten liggen bij Hyves).
    Plus tot slot, het helpsysteem van de kwekker en van hyves zelf, is bedroevend en triest onder-de-maat.
    Ja, lekker leuk met je vrienden chatten...NOT

    geplaatst op
  • waar kan je die nieuwe msn hyves downloaden dan????

    geplaatst op
  • Goet

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.