Solliciteren met een fimpje
Voor een nieuw ‘TV Channel, maar dan een tikkeltje anders’ is een Belgische onderneming op zoek naar nieuw talent. Op de site www.anewtvchannel.be vertelt een dame dat er binnenkort iets nieuws op het gebied van televisie gaat gebeuren: ‘Television but not as we know it’. De organisatie die erbij hoort is trendy, betrouwbaar en entertaining. Met deze cryptische omschrijving moet de potentiele sollicitant het even doen. Het ‘tikkeltje anders’ blijkt in elk geval uit de sollicitatieprocedure. De kandidaat kan één van de tien vacatures selecteren en solliciteren door het insturen van een persoonlijk filmpje. Dat filmpje kan direct via de website worden opgenomen. Het filmpje is voldoende voor de eerste indruk. Het ingeven van een paar persoonlijke gegevens is vervolgens voldoende om te solliciteren. A New TV Channel geeft ook nog een aantal filmpjes die laten zien hoe het níet moet. Funny.
Waar we in Nederland de discussie voeren over het mogelijk maken van anoniem solliciteren weet elke HR manager dat de meeste aanname/aanwijs beslissingen al in de eerste vijf minuten genomen kunnen worden. Deze procedure maakt hier prima gebruik van. Volgens de makers zijn ze hiermee de eerste in ons taalgebied. Zou best kunnen, want ik heb het nog niet gezien.
Overigens weet ik iets meer over dit ‘nieuwe TV Channel’ omdat ik voor Invisible Minds, dat tekende voor het concept van deze site, eerder dit jaar een workshop heb gegeven. Maar ik mag er helaas geen verdere toelichting op geven.
Wat een leuk initiatief! Ik hoop dat dit aanslaat. Het heeft iets weg van de volgende generatie voicemails inspreken, maar dan met een hogere drempel. Ik denk dat dit alleen zin heeft als presentatie een belangrijk onderdeel van je functie is, ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld web moderators, eindredacteurs of accountants liever op een traditionelere manier solliciteren.
@Pieter: ik zou me voor kunnen stellen dat webmoderators, eindredacteurs of accountants liever op schrift solliciteren. Toch is het ‘passen in het team’, ‘persoonlijke drive’ voor recruiters essentieel in het selctieproces. Ik kan me voorstellen dat zij liever een uur naar 30 kandidaten kijken in plaats van een uur lang CV’s screenen op de juiste werkervaring of opleiding. En als de potentiele sollicitanten dat in dit geval niet willen, zijn misschien zelf ook niet innovatief genoeg. En innovatieve mensen is precies wat ze hier zoeken, ook in dit type functies. Dus dat selecteert ook al.
Als het overigens even lukt zal ik ook proberen de resultaten van deze actie nog te achterhalen. Dat lijkt me zinvol om te weten.
Toevoeging: opmerkelijk dat het bedrijf niks over zichzelf vermeld anders dan dat ze “binnenkort iets nieuws” gaan doen. Als sollicitant wil je toch wel weten waar je mee te maken hebt?
Is zeker voor een TV-zender van het Vlaams Belang. Weten ze zeker dat ze ‘eigen volk eerst’ selecteren. 😉
Ik juich vernieuwing op het gebied van recruitment toe, maar heb tegelijkertijd gemengde gevoelens over deze manier van solliciteren. Voor je het weet moeten bouwvakkers ook een filmpje insturen. Wedden dat het dan niet meer gaat om hun timmer- of metselvaardigheid?
fimpje 😉
De makers zijn zeker niet de eerste die vragen middels een filmpje te reageren. Wel zijn ze een van de eersten die het idee ook goed uitvoeren.
@Macblik: ik ben ervan overtuigd dat een recruiter die een timmerman aanneemt nu al wel degelijk kijkt of iemand past in het team. Al is het maar op gevoel. Timmervaardigheden zijn belangrijk maar persoonlijke vaardigheden ook. En dat zie je niet in CV’s.
@ Erwin goede tip en dit is wel een goed uitgevoerde versie zeg! De kwaliteit van het beeld is top, de intro is goed. De voorbeelden van de videoboodschappen hoe het niet moet zijn ook voorspelbaar maar lachwekkend. Zover ik kon zien ging het voornamelijk over vacatures over de doelgroep van mensen in de mediabranche en dan sluit een dergelijke website prima aan bij de doelgroep. Voor de doelgroep timmermannen moeten andere media worden ingezet lijkt me zo. Maar met gaat erom om je doelgroep te bereiken en deze in beweging te krijgen en ik denk dat dit op deze manier zeer goed is uitgevoerd. Complimenten voor de webbouwers!
Ik ben eerder achterdochtig, … hetzelfde concept werd in Belgie al eens gedaan door Volkswagen om hun vodcast “EscapeTV” te lanceren. Omdat er zo weinig over het bedrijf wordt vertelt kan ik niet nalaten om hierachter een adverteerde te zoeken.
Over naar Erwin, die weet hier duidelijk meer over! 🙂
@Evert-Jan: Komt tijd, komt raad. Keep You Posted ‘)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!