Voetbal beklijft

8 oktober 2006, 08:07

Voetbal is een miljarden business schreef ik eerder en derhalve ook het speelterrein van Talpa. Mediatycoon John de Mol is er de man niet na om na een luid A gezegd te hebben zich na wat tegenslag te hullen in stilzwijgen en B achterweg te laten. Mediabedrijf Talpa zal hoe dan ook een uitzendrol van betekenis gaan spelen, desnoods voegt de Mol daar de zenders SBS6 en NET5 aan toe. Die optie wordt mogelijk in november dit jaar nog gelicht maar daarover binnenkort meer, nu is het vooral voetbal wat de aandacht heeft en trekt.

Sport, en met name voetbal is in de strategie van de Talpa een zéér belangrijke factor, zoveel moge wel duidelijk zijn. Voetbal wordt ook bij Talpa uitermate goed bekeken en brengt de zender steeds vaker op het televisiemenu van de kijker, het voetbalportal achter de website van Talpa is een bolwerk van voetbalcontent en wordt door tienduizenden voetballiefhebbers per maaand bezocht.

De vrijdagavondwedstrijden uit de Jupiler League trekken steeds meer kijkers en ook gisteren was er weer heel veel belangstelling voor de aantrekkelijke wedstrijd van Marco van Basten’s keurtroepen tegen Bulgarije. Bijna 3 miljoen voetballiefhebbers zorgen voor en marktaandeel van krap 40% en een aantrekkelijk podium voor adverteerders. De winst zit hem in de grote belangstelling voor Talpa en vooralsnog niet in euro’s want de kosten, naar verluidt bijna een miljoen euro per wedstrijd, worden maar voor de helft gedekt door advertentieinkomsten. Al met al een aardig marketingpostje voor manager sport Arjan van Westerloo maar voetbal beklijft inmiddels ook bij Talpa…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gijsbregt

    Het overnemen van de Nederlandse tak van SBS lijkt nog de enige optie om John de Mols droom te redden. Het lijkt mij ook de meest logische en zoals ik eerder al meldde (en jij hierbij bevestigt). Het hangt nog steeds boven de markt.

    Want voetbal alleen gaat Talpa niet redden. De belofte “De Gouden Kooi” heeft het in de eerste week zwaar, zelfs met alle overbodige politieke aandacht. Over de andere programma’s hoef je nauwelijks te praten. De commerciële troepen van Talpa geven op dit moment bijna zendtijd kado aan hen die op Talpa willen adverteren.

    Dus is het interessant om de meest voor de hand liggende optie eens te verkennen: een John de Mol zenderimperium (aub exit naam talpa) met SBS6 (deels bestaande programmering SBS6, deels “platte” Talpa, deels open kanaal voor sport), NET5 (bestaande programmering NET5, gooise vrouwen, de slimste) en een 3e kanaal geheel gericht op sport met alle rechten van Talpa. Die laatste zou een nieuw merk of nieuw channel in de markt kunnen zijn (jouw elf?). De eerste twee nadrukkelijk niet. Talpa als zender verdwijnt. Veronica wordt verkocht (aan TMG?).

    Liggen nog wat open eindjes (kosten SBS, andere bieders, trots JdM) maar lijkt mij een voor de hand liggende strategie.


    8 oktober 2006 om 09:55
    Erwin

    Ik denk dat het overnemen van SBS Broadcasting niet noodzakelijk is.

    Uiteraard heb je dan wel concurenten weggekocht en verdien je daar weer aan.

    Maar Talpa heeft nu eenmaal een slecht imago en dat is niet heel makkelijk weg te helpen.

    Zoals je ziet heeft Talpa nu veel voetbal en ook thema-avonden op de televisie om het imago te proberen te veranderen.

    Soms maken ze wel eens domme foutjes in de programmering met name.

    Een paar weken geleden sloegen ze ineens het goed bekeken Gooische Vrouwen eens over.

    Nou als je wilt dat mensen je programmering gaat onthouden moet je niet zoiets doen.

    kwa internet activiteiten vind ik dat Talpa het goed doet.

    Veel video op de site waarvoor je soms wel voor moet betalen, maar ja dat is business natuurlijk. De nieuwsbrief is best wel informatief.


    9 oktober 2006 om 05:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!