Google Maps nu ook in Nederland

4 oktober 2006, 11:16

Google Maps nu ook in NederlandGoogle heeft vandaag een Nederlandstalige versie van Google Maps live gezet. Deze applicatie is te gebruiken via internet of met je mobiel.

Net als bij de Amerikaanse versie zit er ook een routeplanner in. Waarschijnlijk komt later de mogelijkheid voor gebruikers en bedrijven om hun locatie met speciale “ballonnetjes” aan te geven. Hiermee lost Maps een startschot voor heftige concurrentie met sites als die van de Gouden Gids en de Telefoongids.

Google werkt samen met Iens.nl, voor beoordeling van restaurants, de Reisinformatiegroep 9292ov.nl. Informatie van Dinnersite.nl, de Kamer van Koophandel en de hotelsite Booking.com is ook in het programma verwerkt. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen levert gegevens over golfterreinen, musea en parken, aldus NU.nl.

Op dit moment is de routebeschrijving nog over de grote autowegen, maar de intentie is om fietspaden later toe te voegen.

Het verdienmodel is eenvoudig : door Adwords die verschijnen, als gezocht wordt op bepaalde zoektermen. Eerder waren er vraagtekens of de Nederlandse markt wel groot genoeg zou zijn om Maps toe te passen op Nederland. Dat was dus onterecht – blijkbaar is de verwachting dat de online advertentiemarkt groot genoeg gaat worden om uit de kosten te komen.

Nu kan eindelijk die hele meute wachtenden al hun routebeschrijvingen, kantoorlocaties, vrijstaande huizen, kantoren, kortom : alle mogelijke combinaties van databases los laten gaan op Nederland. Let the games begin. 😀

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

10 Reacties

    BasPaauw

    Mooi initiatief 😉


    4 oktober 2006 om 11:50
    media

    Tsja, laat nu de toepassingen maar komen (als we daar maar niet iedere keer een nieuwe posting van maken 😉


    4 oktober 2006 om 11:52
    Nick

    Mooi, kunnen we eindelijk op adressen zoeken! Maakt het zoeken naar een luchtfoto van je huis een stuk makkelijker. Ik zie dat zelfs routebeschrijvingen tot de mogelijkheden behoren.

    In de Help-sectie zie ik helaas nog niks over het aanmelden van een Nederlands bedrijf. Op de Amerikaanse site kan ik alleen gegevens voor andere landen invoeren. Weet iemand vanaf wanneer het mogelijk is om zelf data aan Maps toe te voegen?


    4 oktober 2006 om 12:30
    Gertjan

    doei! locatienet en andere routeplanners


    4 oktober 2006 om 12:50
    walweb.nl

    De gratis online applicatie “Picsfromspace, lookup your place by address” is vanaf 12 september al in de lucht. Hier kon je satellietfoto’s op straatnivo al opzoeken op adres of postcode.

    http://www.walweb.nl/picsfromspace


    4 oktober 2006 om 13:34
    Macblik

    Helaas herkent de mobiele versie die nu online staat geen Nederlandse adressen.


    5 oktober 2006 om 05:30
    Paul

    Het klinkt allemaal fantastisch, maar de combinatie van het leveren van een algemene zoekmachine in combinatie met eigen commerciele diensten heeft ook gevaarlijke kanten. Je kunt rustig stellen dat goudengids.nl, kellysearch.nl, fbg.nl, ilocal.nl en al die andere bedrijvenzoekmachines zich rustig kunnen gaan orienteren op het aanzoeken van een curator om hun bedrijven op een nette manier te sluiten.

    Google hoeft alleen maar de pageranks te verlagen van die sites ten gunste van hun eigen maps-site om de traffic naar de concurrentie te neutraliseren.


    5 oktober 2006 om 06:44
    Maarten

    Op zich is Google idd een bedreiging voor ons als ilocal.nl en andere partijen, maar je kunt je ook afvragen op dit moment, voor wie niet? Google probeert en masse alles te doen wat andere ook op het internet doen, ze willen overal aanwezig zijn. Dit heeft ook nadelen en waarschijnlijk ook gevolgen denk ik (denk aan weerstand, focus verlies etc). Want wat is zo langzamerhand de core business van Google? En waarom zijn er juist niches? Ikzelf van ilocal.nl denk dat een online bedrijvenzoekmachine meer is dan alleen de bedrijfsgegevens doorzoekbaar maken en op een kaart plotten, al is dit in eerste instantie wel de essentie, maar er hangt meer aan vast. Denk aan databeheer (bv online wijzigingen, gekoppelde vestigingen), verticals, rubricering, lokalisering, extra functionaliteiten, marktkennis, advertentiewaarde uitbreidingen etc.


    5 oktober 2006 om 07:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!