Nieuwe rubriek: Brandgagement

3 oktober 2006, 07:23

Er is vandaag een nieuwe rubriek aan het MarketingFacts gamma toegevoegd. “Leuk”, hoor ik u denken, “maar wat betekent dat ‘brandgagement’ dan?” Welnu:

Brandgagement = Het opzettelijk betrekken van je klanten bij je productontwikkeling, merkbouw en/of marketing.

Eén van de bekendste voorbeelden hiervan is natuurlijk ‘Viral Marketing’, een campagnemodel waarbij de klant de distributie verzorgt. Maar daar houdt ‘t nog lang niet op. Je kunt je klant bijvoorbeeld ook betrekken bij je productontwikkeling (zoals in LEGO’s Factory), hem je TV-campagne laten bedenken (zoals Centraal Beheer’s Boodschappen commercial), of hem zelfs zowel de content als de één-op-één distributie van je virale campagne laten verzorgen (zoals bij Achmea’s ‘Waar je liever niet aan denkt’ campagne). DISCLOSURE: Aan de twee laatste voorbeelden heb ik zelf meegewerkt.

Om deze nieuwe rubriek alvast wat ‘body’ te geven, zullen we vandaag en morgen bij de relevantste oude berichten alsnog het ‘brandgagement’ label toevoegen. En ik nodig vanzelfsprekend elke MarketingFacts blogger uit om zoveel mogelijk prachtige brandgagement campagnes te maken en te verslaan.

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

5 Reacties

    Vincent Luyendijk

    Ha Carl,

    Prettig label. Ik heb gelijk een vraag. We komen natuurlijk vaak in aanraking met termen en buzzwords. Is er volgens jou nog verschil tussen brandgagement en brandactivation, een term die wij veel gebruiken, en die ook veel in het vak naar voren komt. Zijn het twee namen voor dezelfde communicatie-aanpak of het 1 onderdeel van het ander. Alvast bedankt!


    3 oktober 2006 om 13:31
    Vincent Luyendijk

    Ok. Bedankt voor je reactie. Eerlijk gezegd zie ik in deze context “het betrekken van consumenten” als een vorm van “activeren van consumenten”. De theorie van dhr. Alberts vind ik overigens ook niet geheel de lading dekken. Anyway, nogmaals goed dat er een plek voor is op Marketingfacts.

    Nu je er over begint ben ik benieuwd naar de resultaten van de Achmea actie (dat is toch met die Telegraaf koppen?). Kun je daar iets over zeggen?


    3 oktober 2006 om 16:41
    media

    Carl, een aantal leuke postings vandaag al over deze nieuwe rubriek. In ieder geval succes en ik ga het met belangstelling volgen!


    3 oktober 2006 om 19:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!