Nieuwe rubriek: Brandgagement

Nieuwe rubriek: Brandgagement
, Carl Mangold

Er is vandaag een nieuwe rubriek aan het MarketingFacts gamma toegevoegd. “Leuk”, hoor ik u denken, “maar wat betekent dat ‘brandgagement’ dan?” Welnu:

Brandgagement = Het opzettelijk betrekken van je klanten bij je productontwikkeling, merkbouw en/of marketing.

Eén van de bekendste voorbeelden hiervan is natuurlijk ‘Viral Marketing’, een campagnemodel waarbij de klant de distributie verzorgt. Maar daar houdt ‘t nog lang niet op. Je kunt je klant bijvoorbeeld ook betrekken bij je productontwikkeling (zoals in LEGO’s Factory), hem je TV-campagne laten bedenken (zoals Centraal Beheer’s Boodschappen commercial), of hem zelfs zowel de content als de één-op-één distributie van je virale campagne laten verzorgen (zoals bij Achmea’s ‘Waar je liever niet aan denkt’ campagne). DISCLOSURE: Aan de twee laatste voorbeelden heb ik zelf meegewerkt.

Om deze nieuwe rubriek alvast wat ‘body’ te geven, zullen we vandaag en morgen bij de relevantste oude berichten alsnog het ‘brandgagement’ label toevoegen. En ik nodig vanzelfsprekend elke MarketingFacts blogger uit om zoveel mogelijk prachtige brandgagement campagnes te maken en te verslaan.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Ha Carl,

    Prettig label. Ik heb gelijk een vraag. We komen natuurlijk vaak in aanraking met termen en buzzwords. Is er volgens jou nog verschil tussen brandgagement en brandactivation, een term die wij veel gebruiken, en die ook veel in het vak naar voren komt. Zijn het twee namen voor dezelfde communicatie-aanpak of het 1 onderdeel van het ander. Alvast bedankt!

    geplaatst op
  • Brandgagement is toch behoorlijk verschillend aan 'brand activation', Vincent. Als ik de theorie van Drs. Paul G. Alberts erop nasla, lees ik dat brand activation gaat om het activeren van de consument (inside-out), terwijl brandgagement veel verder gaat, met het betrekken van de consument (outside-in) bij de merkbouw en marketing. Bij brand activation is 'the big idea' nog steeds het startpunt, bij brandgagement de consument.

    Brand activation mooie eerste stap voor marketeers die nog zitten vastgeroest in het ouderwetse 'ideetje -> campagne' model. De marketeers die de stap van klantgericht naar klantgestuurd al durven te maken komen automatisch bij brandgagement uit.

    geplaatst op
  • Ok. Bedankt voor je reactie. Eerlijk gezegd zie ik in deze context "het betrekken van consumenten" als een vorm van "activeren van consumenten". De theorie van dhr. Alberts vind ik overigens ook niet geheel de lading dekken. Anyway, nogmaals goed dat er een plek voor is op Marketingfacts.

    Nu je er over begint ben ik benieuwd naar de resultaten van de Achmea actie (dat is toch met die Telegraaf koppen?). Kun je daar iets over zeggen?

    geplaatst op
  • De cijfers van de Achmea campagne staan onderin het artikel, Vincent ;-)

    geplaatst op
  • Carl, een aantal leuke postings vandaag al over deze nieuwe rubriek. In ieder geval succes en ik ga het met belangstelling volgen!

    geplaatst op
  • Mooie toevoeging. Ik hou me zelf mewer bezig met offline klantbetrokkenheid stimuleren, maar adviseer retailers altijd om online en offlien samen in te zetten om mensen de winkel in te krijgen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.