Nieuwe rubriek: Brandgagement

3 oktober 2006, 07:23

Er is vandaag een nieuwe rubriek aan het MarketingFacts gamma toegevoegd. “Leuk”, hoor ik u denken, “maar wat betekent dat ‘brandgagement’ dan?” Welnu:

Brandgagement = Het opzettelijk betrekken van je klanten bij je productontwikkeling, merkbouw en/of marketing.

Eén van de bekendste voorbeelden hiervan is natuurlijk ‘Viral Marketing’, een campagnemodel waarbij de klant de distributie verzorgt. Maar daar houdt ‘t nog lang niet op. Je kunt je klant bijvoorbeeld ook betrekken bij je productontwikkeling (zoals in LEGO’s Factory), hem je TV-campagne laten bedenken (zoals Centraal Beheer’s Boodschappen commercial), of hem zelfs zowel de content als de één-op-één distributie van je virale campagne laten verzorgen (zoals bij Achmea’s ‘Waar je liever niet aan denkt’ campagne). DISCLOSURE: Aan de twee laatste voorbeelden heb ik zelf meegewerkt.

Om deze nieuwe rubriek alvast wat ‘body’ te geven, zullen we vandaag en morgen bij de relevantste oude berichten alsnog het ‘brandgagement’ label toevoegen. En ik nodig vanzelfsprekend elke MarketingFacts blogger uit om zoveel mogelijk prachtige brandgagement campagnes te maken en te verslaan.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Vincent Luyendijk

    Ha Carl,

    Prettig label. Ik heb gelijk een vraag. We komen natuurlijk vaak in aanraking met termen en buzzwords. Is er volgens jou nog verschil tussen brandgagement en brandactivation, een term die wij veel gebruiken, en die ook veel in het vak naar voren komt. Zijn het twee namen voor dezelfde communicatie-aanpak of het 1 onderdeel van het ander. Alvast bedankt!


    3 oktober 2006 om 13:31
    Vincent Luyendijk

    Ok. Bedankt voor je reactie. Eerlijk gezegd zie ik in deze context “het betrekken van consumenten” als een vorm van “activeren van consumenten”. De theorie van dhr. Alberts vind ik overigens ook niet geheel de lading dekken. Anyway, nogmaals goed dat er een plek voor is op Marketingfacts.

    Nu je er over begint ben ik benieuwd naar de resultaten van de Achmea actie (dat is toch met die Telegraaf koppen?). Kun je daar iets over zeggen?


    3 oktober 2006 om 16:41
    media

    Carl, een aantal leuke postings vandaag al over deze nieuwe rubriek. In ieder geval succes en ik ga het met belangstelling volgen!


    3 oktober 2006 om 19:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!