Weblogs krijgen hoge prioriteit bij communicatiemanagers

Weblogs krijgen hoge prioriteit bij communicatiemanagers
, Upstream
@marcoderksen

Weblogs krijgen hoge prioriteit bij communicatiemanagersGrappig, enkele maanden geleden heb ik (namens KPN) voor PR-bureau Porter Novelli een presentatie gehouden over de mogelijkheden van weblogs voor adverteerders. Blijkbaar waren ze onder de indruk want vandaag lagen de resultaten in de mailbox van een onderzoek dat Porter Novelli heeft uitgevoerd onder de communicatiemanagers van 50 grote ondernemingen en organisaties in Nederland naar de awareness en het gevoerde beleid op het punt van blogging.

Uit het onderzoek blijkt dat blogs snel aan belang en invloed winnen. Bijna iedereen ziet ook de potentiële impact die blogs kunnen hebben op hun organisatie. Toch is lang nog niet iedere communicatiemanager actief bezig met weblogs. Concreet beleid ten aanzien van zowel de monitoring van blogs als het zelf pro-actief inzetten van weblogs als corporate communicatie- instrument ontbreekt nog in de meeste gevallen. De praktijk maakt duidelijk dat er honger is naar kennis en ervaring en dat blogging een van de belangrijke aandachtspunten is voor de communicatiepraktijk van de communicatiemanagers.

Bekendheid weblogs
Blogging is een fenomeen dat steeds meer aan bekendheid wint bij de communicatiemanager. Bijna een kwart van de respondenten zegt hiermee inmiddels zeer bekend te zijn. De meerderheid geeft aan redelijk bekend te zijn met blogs. Voor bijna een kwart is het nog een zeer duister gebied in het communicatiepalet. Het onderzoek heeft ook duidelijk gemaakt dat kennis van de bloggingwereld nog relatief beperkt is. Zo zijn er grote verschillen te zien in de denkbeelden over de aantallen blogs in de wereld, maar bijvoorbeeld ook over de afzenders en herkomst van blogs.

Belang weblogs
Weblogs winnen in de ogen van communicatiemanagers enorm aan belang. Een ruime meerderheid geeft aan dat voor hun werk weblogs het afgelopen jaar aan belang hebben toegenomen. Bijna iedereen is ook van mening dat ontwikkelingen met blogs een potentiële invloed hebben op hun organisaties. De helft van de ondervraagden denkt dat bloggers zelfs een grote crisis kunnen veroorzaken voor hun organisatie. Bijna de helft van de communicatie managers heeft eerder ook al voorbeelden gezien in de eigen organisatie of die bij van anderen.

De meerderheid van de respondenten verwacht dat de ontwikkeling van blogs zich de komende jaar verder zal doorzetten. Men is echter terughoudend over de uiteindelijke impact. Zo denkt de minderheid dat blogs in de toekomst net zo belangrijk of zelfs belangrijker kunnen worden als traditionele media.

Beleid weblogs
Ondanks het belang van de weblogs, dat algemeen erkend wordt, zegt meer dan de helft van de respondenten niet echt goed voorbereid te zijn als het aankomt op de ontwikkeling van marketing en communicatie-programma’s die inspelen op de behoeften waar het gaat om blogs. Een aantal organisaties geeft aan helemaal niet voorbereid te zijn. Het hebben van een corporate blog wordt door nagenoeg alle communicatie-experts als een nuttig instrument in de middelenmix ervaren. Een absolute meerderheid geeft aan dat het noodzakelijk is dat hun organisatie de weblogs regelmatig monitort om te weten hoe er over hen wordt gediscussieerd in de blogs. Eerlijk zijn communicatiemanagers over de actie die momenteel al plaatsvindt. Meer dan de helft heeft toe op dit moment nog niet nauwlettend te monitoren en daarmee te weten waarop men actie moet nemen.

Bron:
Persbericht Porter Novelli


Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Maco zoals je weet praat ik ook met een groot PR& commmunicatie bureau. In dit geval gaat het om insideblogging door het management in binnen een multinational. Het is ook een tool om verandermanagement te begeleiden.

    geplaatst op
  • Marco treur..... MARCO! :)

    geplaatst op
  • Yep, het is inderdaad Marco ;-)

    Jammer overigens dat ze niet het gehele rapport online hebben gezet; op de site alleen een samenvatting die overeenkomt met het persbericht. Wellicht iemand van Porter die meeleest en ons kan helpen aan wat meer cijfers?

    geplaatst op
  • Nu we het toch hebben over de impact van blogs, maandag 2 oktober is er een leuk debat over blogs bij GVR. De communicatiemanagers van NS en UPC konden of wilden niet komen; nu zal het debat worden gevoerd tussen Francisco van Jole en ondergetekende (onder leiding van Léon Bouwman, hoofdredacteur van Adformatie).

    geplaatst op
  • Wel fijn dat je je goed laat betalen Marco, maar 195 euro voor twee sprekers...? En een borrel natuurlijk. Dat laat ik toch maar even schieten denk ik. Misschien geef je hier een zinvol verslag?

    geplaatst op
  • He Zonneveld kom je alleen maar zeiken? Wat is je probleem?

    geplaatst op
  • Hmmm, om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat er entreegeld werd gevraagd René. Als ik dat wel had geweten had ik me niet laten strikken om voor niets dit debat te voeren. Zal vandaag nog eens informeren hoe dat precies zit. Dank voor de tip!

    geplaatst op
  • Het persbericht bevat de belangrijkste gegevens uit ons onderzoek. Op onze website http://www.porternovelli.nl staat in de nieuwsrubriek een iets uitgebreidere versie. We verwachten daar binnenkort nog wel een internationale dimensie aan toe te voegen, omdat het onderzoek ook in andere landen is uitgevoerd. Zodra die data beschikbaar zijn zullen we ook die publiceren.
    Frank Peters, Porter Novelli

    geplaatst op
  • Dank voor de update Frank; ben benieuwd naar de aanvullende data!

    geplaatst op
  • Bij onze zuiderburen zal het nog wel even duren: Belgen niet wild van podcasts en blogs

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.